I tak zdánlivě obyčejná věc jako obal na zboží se může stát předmětem výzkumů. Čím dál větší snaha výrobců přilákat nás k nakupování a tudíž dělat zajímavé obaly, totiž mnohým lidem komplikuje život.
Všimli jste si toho, že mnoho výrobků má nyní velký obal, ale uvnitř je zboží tak málo, že by stačil obal mnohem menší? Sušenky bývají ve velkých krabicích, takže máme pocit, že jich kupujeme hodně. Pak je otevřeme. A ejhle, je jich tam jen trochu. Samozřejmě na krabici je uvedena jejich váha, takže je vše podle zákona v pořádku. Jde jen o vytvoření optického klamu, lákadla na spotřebitele. A podobných podivuhodností najdeme v souvislosti s balením zboží čím dál více.
Zaměřil se na ně průzkum Sdružení českých spotřebitelů. Autoři průzkumu se konkrétně ptali lidí vyššího věku a lidí s nějakým zdravotním postižením. Cílem bylo zjistit, zda jim připadají údaje na obalech dobře čitelné, jestli nemají pocit, že se je výrobci snaží oklamat, jak se jim obaly otevírají. Vyplynulo z něj, že přes šedesát procent lidí někdy mělo pocit, že je oklamáno vzhledem k velikosti obalu ve vztahu k množství obsahu. Jinými slovy tím, že třeba koupili velkou bonboniéru a pak zjistili, že v ní je deset bonbónů rafinovaně rozložených tak, že celkově krabice působila giganticky. Přes šedesát procent lidí uvedlo, že by si rádi kupovali zboží v menším balení, zejména v případě potravin a pracích a čisticích prostředků. No jasně, když někdo žije single, nepotřebuje obrovské pytle pracích prášků a dalších věcí. Spotřebuje méně, často nemá možnost nákupy odvážet autem, takže se zbytečně tahá s velkými těžkými baleními. A teď pozor, přes devadesát tři procent respondentů uvedlo, že jim vadí, že nápisy na výrobcích jsou miniaturní a špatně čitelné, mnozí navíc tvrdí, že je textu na obalech mnoho a nejsou srozumitelné.
Jinými slovy, potvrdilo se, že nakupování je nyní dobrodružství, ke kterému je třeba mít bystrý úsudek, jasnou mysl, dávku podezíravosti a ostrý zrak, případně lupu.
„Průzkum také potvrdil, že senioři mají reálné problémy s otevíráním zabalených výrobků,“ uvedla Lenka Bergmannová, která se na něm podílela. „Ale týká se to také jiných zákaznických skupin, jako jsou matky s dětmi či tělesně handicapovaní,“ dodala.
Zkrátka, lidé si často stěžují, že otevřít konzervu s očkem je nadlidský úkol, zejména pro lidi s určitým omezením hybnosti rukou nebo pro ty slabé. „Jako nejvíce problematický výrobek, u kterého se spotřebitelé setkávají při potížemi s otevíráním jsou plechové konzervy, zatavené výrobky, nápojové láhve, marmelády a džemy,“ doplňuje Lenka Bergmannová. Autoři průzkumu s výsledky seznamují výrobce a obchodníky a snaží se je tak seznámit s názory a přáními zákazníků. Otázkou je, zda to k něčemu bude. Ale uvidíme, třeba na lidi slabší, starší či nějak zdravotně omezené budou časem více myslet.
Ilustrační foto: pixabay.com
Proč je v krabici málo sušenek aneb Finty s balením zboží
4. 2. 2017
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní
příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke
konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv
vulgarismy.
Pro vkládání příspěvků do diskuze se musíte přihlásit
Jana Baloušková
19.2.2017 00:26
Já často žasnu nad jogurty, které jsou velmi podměrečné. Lékové krabičky mají místa na dvojnásobné množství, bonboniéry jsou vybaveny fólií na uložení mlsoty a kolem je místo pro dalších 30 kusů. Jsem už hodně stará a pamatuji bonbony natěsnané v krabici klidně 30 dg.Otevírání konzerv je nebezpečná práce, hlavně singl lidi si musí dávat pozor na úraz..Víčko drží a je nutné ho někdy nožem uvolnit.
Jana Šenbergerová
5.2.2017 13:06
To jsem ráda, že to není jen můj problém, že se mi to nezdá. Od jisté doby si dáváme na podobné finty pozor a výrobcům, kteří z nás očividně dělají "blbce", se snažíme vyhýbat. Nicméně jsou velmi vynalézaví, takže je třeba být neustále ve střehu.
Květoslava HOUDKOVÁ
5.2.2017 09:54
Jarmilo - těžko zjistíš, která "kráva" už na těch 50gr másla neměla dostatek mlíka ! ?
Jarmila Komberec Jakubcová
5.2.2017 08:25
Včera jsem si skoro náhodou všimla, že máslo s označením Farmářské má jen 200g namísto tradičních 250.A tak je to asi se vším.
Zdenka Jírová
5.2.2017 00:58
Nebylo by zapotřebí oprášit heslo : Šetřme naše lesy? Velká balení mně nevyhovijí, žiji samaa velká balení nemám kam dávat, ani je nechci ukládat, koupím si zboží raději čerstvé. Ty velké krabice jsou ale i u balení léků, do běžné lékárničky se nevejdou, zvláště, když dostáváte balení na čtvrt roku, které je cenově výhodnější.
Zuzana Pivcová
4.2.2017 20:22
Připojuji se ke konstatování, že u mnohých větších balení jde opravdu o optický klam. Týká se to třeba i potravinových doplňků, kde je sklenička navrchu pomalu z půlky vycpána molitanovým těsněním. Souhlasím i s tím, že se mi špatně otvírají pet lahve a o rybičkám ani nemluvím. A informace na zboží? Brýle nestačí, už k nim přibyla i lupa.
Květoslava HOUDKOVÁ
4.2.2017 18:36
To už před časem zveřejnil časopis dTest. Kdyby si mrňavý a hubený člověk obléky tepláky XXXL. mohl by "strašit děti". Ale velké obaly (s malým obsahem uvnitř) nestraší, ale ukazují, jak se "prý" v ČR máme dobře !! Tak si to -lidi- přeberte.
Zpět na homepage Zpět na článek
Doporučujeme
Články z Drbna.cz
Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.
Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:
- Váš nejnovější článek
- Nejnovější komentáře k vašim článkům
- Nové vzkazy od přátel
- Nové žádosti o přátelství
JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí.
AKTUÁLNÍ ANKETA
Nakupujete vánoční dárky prostřednictvím e-shopů?
Ano, hlavně proto, že je to snadné a rychlé
Ano, hlavně kvůli výhodnějším cenám
Ano, ale jen výjimečně (např. není v blízkosti prodejna, kde bych zboží koupil(a)
Ne, hlavně proto, že zboží nevidím na vlastní oči a nemohu jej prověřit
Ne, protože nechci platit zboží kartou ani převodem