Proč je v krabici málo sušenek aneb Finty s balením zboží
Ilustrační foto: pixabay.com

Proč je v krabici málo sušenek aneb Finty s balením zboží

4. 2. 2017

I tak zdánlivě obyčejná věc jako obal na zboží se může stát předmětem výzkumů. Čím dál větší snaha výrobců přilákat nás k nakupování a tudíž dělat zajímavé obaly, totiž mnohým lidem komplikuje život.

Všimli jste si toho, že mnoho výrobků má nyní velký obal, ale uvnitř je zboží tak málo, že by stačil obal mnohem menší? Sušenky bývají ve velkých krabicích, takže máme pocit, že jich kupujeme hodně. Pak je otevřeme. A ejhle, je jich tam jen trochu. Samozřejmě na krabici je uvedena jejich váha, takže je vše podle zákona v pořádku. Jde jen o vytvoření optického klamu, lákadla na spotřebitele. A podobných podivuhodností najdeme v souvislosti s balením zboží čím dál více.

Zaměřil se na ně průzkum Sdružení českých spotřebitelů. Autoři průzkumu se konkrétně ptali lidí vyššího věku a lidí s nějakým zdravotním postižením. Cílem bylo zjistit, zda jim připadají údaje na obalech dobře čitelné, jestli nemají pocit, že se je výrobci snaží oklamat, jak se jim obaly otevírají. Vyplynulo z něj, že přes šedesát procent lidí někdy mělo pocit, že je oklamáno vzhledem k velikosti obalu ve vztahu k množství obsahu. Jinými slovy tím, že třeba koupili velkou bonboniéru a pak zjistili, že v ní je deset bonbónů rafinovaně rozložených tak, že celkově krabice působila giganticky. Přes šedesát procent lidí uvedlo, že by si rádi kupovali zboží v menším balení, zejména v případě potravin a pracích a čisticích prostředků. No jasně, když někdo žije single, nepotřebuje obrovské pytle pracích prášků a dalších věcí. Spotřebuje méně, často nemá možnost nákupy odvážet autem, takže se zbytečně tahá s velkými těžkými baleními. A teď pozor, přes devadesát tři procent respondentů uvedlo, že jim vadí, že nápisy na výrobcích jsou miniaturní a špatně čitelné, mnozí navíc tvrdí, že je textu na obalech mnoho a nejsou srozumitelné.

Jinými slovy, potvrdilo se, že nakupování je nyní dobrodružství, ke kterému je třeba mít bystrý úsudek, jasnou mysl, dávku podezíravosti a ostrý zrak, případně lupu.

„Průzkum také potvrdil, že senioři mají reálné problémy s otevíráním zabalených výrobků,“ uvedla Lenka Bergmannová, která se na něm podílela. „Ale týká se to také jiných zákaznických skupin, jako jsou matky s dětmi či tělesně handicapovaní,“ dodala.

Zkrátka, lidé si často stěžují, že otevřít konzervu s očkem je nadlidský úkol, zejména pro lidi s určitým omezením hybnosti rukou nebo pro ty slabé. „Jako nejvíce problematický výrobek, u kterého se spotřebitelé setkávají při potížemi s otevíráním jsou plechové konzervy, zatavené výrobky, nápojové láhve, marmelády a džemy,“ doplňuje Lenka Bergmannová. Autoři průzkumu s výsledky seznamují výrobce a obchodníky a snaží se je tak seznámit s názory a přáními zákazníků. Otázkou je, zda to k něčemu bude. Ale uvidíme, třeba na lidi slabší, starší či nějak zdravotně omezené budou časem více myslet.

nákupy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.