Čerstvé těstoviny od malých výrobců získávají u českých zákazníků na popularitě. „Zejména kvůli rostoucí oblibě farmářských trhů, kde se tato potravina stále častěji nabízí, a televizním kuchařským show, se tato mnohem dražší obdoba průmyslově vyráběných sušených těstovin začíná těšit stále větší oblibě,“ říká Jan Blažek, zakladatel obchodu Cerstvapasta.cz. Zatímco balení klasických sušených těstovin stojí v supermarketu kolem dvaceti korun, kilogram čerstvých těstovin může na farmářském tržišti stát i 140 korun. Ale za tu skvělou chuť to mnohým stojí.
Byznys s prodejem čerstvých těstovin se v Česku poprvé objevil před třemi roky a intenzivně se rozvíjí teprve za poslední rok a půl, kdy vznikla valná většina firem, které se jím zabývají. V této době vznikla například firma paní Jolany Brabcové, která má dva obchody v Praze a v nedalekých Dobřichovicích. Denně se v nich prodá na 60 kilogramů různých druhů těstovin.
Množství prodaných těstovin ale podle Blažka výrazně závisí na ročním období. Kromě toho, že je lidé vyhledávají především v teplých letních měsících, má na odbyt těstovin rovněž vliv i zimní uzavírka venkovních tržišť.
Kromě farmářských tržišť a vlastních obchodů se čerstvé těstoviny začínají šířit do restaurací. O jejich zavedení do nabízeného sortimentu uvažuje i řetězec farmářských prodejen Náš Grunt. Ten dosud nabízí pouze sušené těstoviny od malovýrobců a doplňkový sortiment, jako jsou pesta nebo výběrové sýry.
„U nás prodávají dva výrobci a řekl bych, že je o ně zájem značný, protože je velký rozdíl mezi sušenou těstovinou a čerstvou,“ potvrzuje rostoucí oblibu čerstvých těstovin u zákazníků farmářských trhů Jiří Sedláček, který organizuje již několik let trhy na pražském náměstí Jiřího z Poděbrad a na vltavské náplavce.
Drtivou většinu složení čerstvých těstovin tvoří semolinová mouka a poté vaječná melanž. Nezanedbatelná část nákladů ale připadne na okamžitou distribuci a náročnější skladování v chladu, které sušené těstoviny nevyžadují. Čerstvá pasta se nicméně v ideálním případě expeduje hned druhý den po výrobě, zkonzumovat by se ale tyto výrobky měly do deseti dnů.