Večer tří klavírů
Foto: autorka

Večer tří klavírů

5. 2. 2018

V pátek, 2. února letošního roku, se konala velkolepá událost v Severočeském divadle v Ústí nad Labem. Jednalo se o klavírní koncerty s názvem "Večer tří klavírů." Na programu byly koncerty dva: Koncert pro tři klavíry C dur, BWV 1064 od J. S. Bacha a po přestávce Koncert pro tři klavíry F dur, K.242 od W. A. Mozarta za doprovodu  orchestru Severočeského divadla s dirigentem Milošem Formáčkem, který je zároveň ředitelem divadla  a celý program uváděl. Na závěr zazněl Bugattistep pro tři klavíry a orchestr od J. Ježka.

Proč velkolepá akce? Především proto, že se hrálo na tři špičkové nástroje firmy Bechstein, které byly speciálně pro tento koncert dovezeny z Hradce Králové. Dva klavíry samo o sobě už je dost, ovšem tři klavíry v perfektním stavu renomované značky, to se opravdu nevidí. Michal (syn) říkal, že Bachův koncert hráli v tomtéž složení před rokem ve Zlíně, kde byl současně nahrával do Českého rozhlasu, ale klavíry byly jiné.

Když mě syn před dvěma týdny navštívil a vyprávěl, jak bude vypadat celý program, docela mě vyděsil. Pan Formáček pojal koncepci trochu zábavně a před samotnými koncerty se klavíristé měli uvést blokem melodií nejrůznějších žánrů. Dva virtuosové začnou hrát melodie, po chvíli dorazí třetí, jen v košili, kalhotách, obyčejné čepici a s velkou aktovkou, projde se po jevišti, bouchne do klavírů, pak usedne, přidá se a občas zapíská do rytmu na píšťalku.

"Kdo bude v té čepici?", zeptala jsem se.

"To nevím, protože to nechce nikdo dělat."

Od té doby jsem ho neviděla, až když mi přinesl den před koncertem vstupenky a řekl, že zkoušeli dva dny sedm hodin. Nic víc jsem se od něj nedozvěděla. Vstupenky jsme měli do první řady v přízemí, a tak jsem z těsné blízkosti sledovala, jak přišli současně Igor Ardašev s Karlem Košárkem a začali hrát. Za chvíli vylezl ze zákulisí Michal v čepici a s aktovkou, a já strnula. K mému údivu to bylo docela vtipné, pěkné a docela dobře to zvládl. Poté se ujal slova Miloš Formáček, představil klavíristy (Igor Ardašev, Karel Košárek a Michal Mašek),  povídal o klavírech, poděkoval sponzorům, přivítal všechny návštěvníky, představitele Ústeckého kraje a města a také zástupce šlechtických rodů. Jednoho zástupce šlechty, o němž věděl, že hraje na klavír, pozval na pódium, aby zkusil něco zahrát. A tak pan primář a vystudovaný doktor práv začal hrát před vyprodaným publikem nějakou francouzskou písničku, no zkrátka jsem ho litovala. Zhruba po půl minutě se nad ním šéf divadla slitoval a propustil ho. Dodnes nevím, zda to bylo plánované, či ne.

A pak už začal úžasný koncert, po přestávce další a na konci zazněl zdmi divadla slavný Ježkův Bugattistep. Jelikož publikum neustále aplaudovalo, museli Budattistep opakovat podruhé jako přídavek.

16-81.jpg

Vždycky jsem si myslela, že se různé žánry nedají propojit, ale panu Formáčkovi se podařilo program vkusně poskládat a nakombinovat, aniž by představení působilo kýčovitě. Nejdříve navnadil publikum směsicí známých odlehčených melodií, pak představil klavír coby mistrovský koncertní nástroj a na závěr ho zařadil do efektní jazzové sekce. Časy se mění a já sama bych ještě před několika lety nevěřila, že můj syn bude pobíhat na jevišti bez saka a v čepici, a on sám, jak se mi přiznal, také ne.

 

 

 

 

Můj příběh
Hodnocení:
(5 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.