Senioři se již e-shopů přestali bát
Ilustrační foto: ingimage.com

Senioři se již e-shopů přestali bát

5. 3. 2017

Čím dál více lidí nakupuje prostřednictvím internetu. Mezi zákazníky e-shopů výrazně přibývá těch ve vyšším věku. Je fajn jen kliknout a pak čekat, až nám domů přivezou třeba nákup potravin, drogistického zboží, ale i jiné rozměrné a těžké věci. S tím, jak lidé středního a vyššího věku čím dál lépe ovládají práci s počítači, stávají se zajímavou cílovou skupinou pro internetové prodejce. Senioři se nakupování přes internet přestali bát.

Společnost Nielsen dělala průzkum o zvyklostech starší generace týkající se nakupování. „Digitální svět nabývá na významu i v této věkové kategorii a projevuje se to i při nakupování. Online nákupy zřejmě výlety do prodejen v dohledné době nenahradí, na druhé straně senioři z velké části neradi řídí auta a pořizování větších nákupů je tedy pro ně problém, se kterým jim často pomáhají mladší příbuzní. Navíc stárne generace více technologicky zdatných lidí, která je už zvyklá přes internet nakupovat, takže potenciál nakupování přes internet bude v dalších letech u lidí vyššího věku výrazně narůstat,“ uvádí se ve zmíněné studii.

„Donedávna jsem internet využívala jen k vyhledávání zajímavých článků a ke komunikaci s příbuznými, kteří žijí v zahraničí. Ale v poslední době jsem přes něj začala nakupovat. A lituju, že jsem s tím nezačala dříve,“ vypráví devětašedesátiletá  Zora z Prahy. Žije sama, její oba synové pracují v zahraničí, mají tam i rodiny. „Pro mě je tedy problém přinést domů prací prášek, láhve s olejem, s čisticími prostředky, zkrátka těžké věci. Stačí si dát do tašky tři, čtyři a už mám co dělat, abych je domů donesla. Navíc jsem kvůli tomu nucena chodit do nejbližšího obchodu, takže nemůžu využívat výhodných nabídek ve vzdálenějších nákupních centrech. Kolikrát si tam vyrazím, něco bych koupila, ale pak mi dojde, že to bude tak těžké, že to prostě tramvají odvézt nedokážu. Jsem slabá a stačí vzít chleba, mléko, čisticí prostředek, kilo mouky a už tašku téměř nezvednu,“ vypráví Zora, která nikdy neřídila auto a po smrti manžela jsou tedy pro ni větší nákupy velký problém. Začala si proto objednávat potraviny přes internet.„Zpočátku jsem se bála, co mi dovezou, ale jsem spokojená. Střídám různé e-shopy,  porovnávám ceny, kvalitu, zkrátka mě tento nový způsob nakupování baví,“ říká.

„Zatímco v roce 2005 využívalo službu nakupování přes internet jen pět procent Čechů, v roce 2015 si jich nějaké zboží přes internet objednalo 42 procent,“ říká Romana Malečková z Českého statistického ústavu. „On-line nakupování zaznamenalo dramatický boom, nejčastěji lidé přes internet objednávají oblečení, obuv, kosmetiku a elektroniku,“ dodává.

Věk v tomto přestává hrát roli, dříve byl tento způsob nakupování doménou mladých lidí, nyní ho zkouší kde kdo. V posledních letech však roste zájem o on-line nakupování potravin a běžného zboží každodenní spotřeby.  Zkrátka, čím dále více lidí si uvědomilo, že si nemusí nechat domů doručit jen novou televizi či lednici, ale klidně taky každý týden krabice džusů, zásoby ovoce a zeleniny, balíčky masa, trvanlivé pečivo, mouku, cukr, zkrátka běžný nákup.

„Zaznamenáváme, že děti či vnoučata často objednávají nákupy pro své starší rodiče,“ uvedl Tomáš Čupr, spolumajitel firmy Rohlik.cz, která on-line prodává potraviny. „Nákupy potravin přes internet jsou právě pro seniory velkou výhodou. Mnozí mají problém s mobilitou, s taháním těžkých nákupů, takže to, že jim kurýr přiveze tašky až ke dveřím, pro ně je velká úleva,“ říká. Podobnou zkušenost má i Tesco, které službu on-line nákupů také nabízí. „Z našich zákazníků, kteří tuto službu využívají, je asi deset procent těch ve věku nad pětašedesát let a stále jich přibývá,“ uvedl jeho mluvčí Vladimír Koukolíček.

„Zpočátku jsem měla obavy, co mi dovezou,“ vypráví šedesátiletá Kateřina, která po operaci kotníku nemohla dva měsíce chodit. „Manžel je taky nemocný, ale hlavně, poslat ho na nákup zpravidla končí katastrofou. Donese spoustu hloupostí, ale podstatné věci, ze kterých se dá něco uvařit, obvykle ne. Tak jsem si zkusila nechat dovézt nákup domů. Pěkně jsem si přes internet označila zboží a čekala jsem. Přijeli hned ten den, vše bylo čerstvé, rozhodně nešlo o nějaké starší jídlo na hranici data spotřeby či nahnilou zeleninu, jak jsem se bála. Manžel byl nedůvěřivý, pořád tvrdil, že takhle rozvážejí to, čeho se chtějí zbavit. Nakonec jsme byli velmi spokojení a už jsem si takto nákup objednali mnohokrát, i když už dávno můžu chodit,“ říká.

Zdá se, že nakupování jídla a dalšího zboží přes internet se postupně stane běžnou součástí života mnoha seniorů. Proč ne? Zpočátku to přece taky nevypadalo, že si tolik lidí vyššího věku pořídí internet, bude s ním umět zacházet. Že budou chatovat, skypovat, objednávat dovolené. Možná, že za pár let bude stejně běžné nakupovat jídlo zásadně on-line a do obchodů, nákupních center nebo na trhy budou senioři vyrážet jen pro drobnosti ke zpestření jídelníčku.

 

A jak je to u vás? Pořiujete si věci či jídlo prostřednictvím internetu? Jaké máte s nakupováním po internetu zkušenosti? Podělte se o své zážitky a zkušenosti s ostatními čtenáři. Nejzajímavější přísapěvek odměníme malým dárkem.

nákupy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 13. týden

Na Zelený čtvrtek začíná na státních hradech a zámcích turistická sezona. Tak si vyzkoušíme vaše znalosti na téma "České hrady a zámky."

AKTUÁLNÍ ANKETA

Provedli jste nějaké úpravy svého bytu či domu na stáří? (sprchový kout místo vany, bezpečnostní madla, bezbariérové prahy apod.)

Ano, úpravy bytu jsem (jsme provedli)

29%

Ano, ale zatím jen částečně

15%

Nevím, jaké úpravy by to měly být

11%

Ne, ale zvažujeme to

13%

Ne, o žádných úpravách neuvažuji

17%

Ne, protože na to nemám peníze

14%