Život podle slevových letáků
FOTO: archiv redakce

Život podle slevových letáků

15. 11. 2020

Jsou fajn, dá se díky nim ušetřit dost peněz, ale pozor, mohou být i škodlivé. Řeč je o slevových letácích. O těch papírech, které na nás téměř každý den vykukují z dopisních schránek, pultů u pokladen obchodů nebo vypadávají z novin a časopisů. A pozor, hrozí na nich závislost.

Mnozí lidé si své návštěvy obchodů řídí výhradě podle slevových letáků. A jde zejména o lidi vyššího věku nebo naopak o maminky na mateřské. Zkrátka o ty, kteří nejsou limitováni dobou strávenou v zaměstnání a mají čas vyrazit do obchodu podle toho, kdy je tam právě levnější máslo, prací prášek, mouka, prostěradla, vejce nebo čisticí prostředky.

„Děti se mi smějí, ale já jsem ochotna klidně vyrazit přes celou Ostravu do toho supermarketu, kde právě mají to či o no levnější,“ vypráví šedesátiletá paní Radmila. A sebekriticky přiznává: „Ano, jedu třeba pro velké balení toaletního papíru z Hrabůvky do Poruby, což je přes půl města a projedu na jízdenkách přes třicet korun, tedy víc, než co ušetřím na nákupu. Ale nemůžu si pomoct, ten pocit, že mám něco levnější, vždy převáží nad racionálním uvažováním.“

No nekupte to, že?

Paní Radmila je výjimkou, že si nelogičnost svého chování aspoň připustí. Mnozí toho nejsou schopni. „Rodiče jsou slevami úplně posedlí,“ vypráví čtyřicetiletý Martin. I když nabízí své mámě a tátovi, že je kdykoli odveze na velký nákup, odmítají. Mnohem více je baví vyrážet po svých a objíždět různé obchody, kde je něco levnějšího. „Potíž je v tom, že třeba nedávno nakoupili půl kila zlevněného eidamu, kterému končila doba platnosti. Sami dva ho nejsou schopni spotřebovat, takže celé rodině nutí oschlý starý eidam se slovy: byl to výhodný nákup, přece to teď nevyhodíme,“ říká Martin.

Podle výzkumu jedné agentury jsou slevy pro výběr toho, kde nakoupíme, rozhodující pro jednačtyřicet procent českých rodin. Psychologové se shodují, že mnozí lidé mají na slevových letácích postupně vypěstovanou závislost.

Jedna seniorka, která má chatu v Beskydech, sleduje slevy v blízkých i vzdálenějších nákupních centrech na internetu. Takže léto tráví tím, že manžela nutí vyrážet na nákup tu do Frýdku-Místku, tu do Ostravy, tu do Nového Jičína. Na benzínu projedou mnohem více, než ušetří. Rekordem je výlet z Beskyd do ostravského hypermarketu, kde měli o víkendu výrazně levnější aviváž, prací prášek a toaletní papír. Výsledek akce: Aviváž a prášek byl vyprodán už v deset ráno, takže se vraceli do Beskyd jen s třemi balíky toaleťáku. A samozřejmě pohádaní.

Hlavně nenaletět

Milovníci slev se dělí do dvou kategorií. Jedni cíleně nakupují výhradně to, co je levnější a objíždějí supermarkety s jasným cílem. Zpravidla pak onoho zlevněného zboží nakoupí větší množství a jsou uspokojeni pocitem, že mají vytvořenou výhodnou zásobu.

Druzí jsou méně disciplinovaní. Jedou sice někam kvůli slevě, ale zároveň tam nakoupí i jiné zboží. A to, jak známo, bývá obvykle dražší, než jinde. Nebo jste si toho ještě nevšimli? Když nějaký

supermarket vyhlásí slevu dejme tomu na máslo, zákonitě tam ve stejnou dobu bude třeba mléko o něco dražší než obvykle. Jenže když už jde člověk pro máslo, koupí zpravidla i ostatní běžné věci. A uspokojen pocitem, že máslo bylo o pět korun levnější, si nevšimne, že celkově by celý nákup v jiném obchodě pořídil levněji třeba o dvacet korun.

Slevové letáky jsou zajímavá věc, a kdo se v nich umí vyznat a má čas podle nich nakupovat, určitě neprohloupí. Ale dejme si pozor, aby nezačaly náš život řídit. Mnohým se to už stalo. Mysleme na to hlavně teď, před Vánoci.

nákupy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(4.7 b. / 18 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Antonín Nebuželský
Pane Jene, tady si dovolím trochu nesouhlasit. My starší si velmi dobře pamatujeme kolik co stálo, tohle možná platí na mladé, kterým je jedno co co stojí. Ti neznají cenu peněz. Aspoň co vidím ve svém okolí. Ale třeba se pletu :-)
Jan Zelenka
Ještě malá poznámka. Několik let až do důchodu jsem se docela dobře živil jako obchodní zástupce jedné dovozní firmy. Chodili jsme na kontroly do obchodů a tak vím, jak to občas řetězce dělají. Udělá se u určitého zboží akce, která trvá třeba týden. Ale po týdnu se už cena nevrátí na původní úroveň, ale o něco se zdraží a zákazník to většinou ani nepozná, protože si původní cenu už nepamatuje. To je bohužel skutečnost, jak jsou akce využívané ke zdražování.
Jan Zelenka
Nejsem letákový fanatik. Letáky mne vůbec nezajímají. Kupodivu dostáváme do schránek i letáky řetězců, které ve městě vůbec nejsou. velké řetězce vydávají statisíce letáků, což stojí obrovské peníze. Pokud by omezily počty letáků jen na obchody, mohly by výrazně zlevnit zboží. Jezdím nakupovat autem jednou za týden, doma si napíši, co potřebuji a v obchodě podle toho vybírám. Pokud je to, co potřebuji, v akci, pochopitelně preferuji akce, které jsou označeny viditelně žlutými cenovkami. Je to zcela jednoduché. Jistě, jsou i tací, kteří si říkají, hlavně akce, ať to stojí, co to stojí. Podle mne jsou ty letáky zcela zbytečné.
Anna Potůčková
Letáky prohlédnu, co mně zaujme napíši na papír a pokud jdu do obchodu, tak koupím. Ale kvůli slevám nějak cíleně do obchodu nejezdíme, spíše koupit něco ve slevě je jen při náhodné návštěvě dané prodejny.
Antonín Nebuželský
Chodíme převážně do Globusu. Už tam sice není vždy, "svět v pořádku", mám tam svých 15 metrů čtverečních díky skeneru a netlačím se u pokladny, jako v těch menších marketech. Přitom si všimnu, že třeba to máslo, to stejné, stojí ve středu o deset korun míň, než v pátek. 'A když stojí jablka padesát, tak si je holt nekoupím, na tohle jim neskáču a přijdu jindy. Mám čas a auto, MHD v současnosti nejezdím. Tak jsem to splácal všechno dohromady,nicméně jako otrok slev si nepřipadám. :-)
Dana Divišová
Letáky nám do schránky nechodí, jsme na okraji města. Máme tady nedaleko šikovného Vietnamce, který má prakticky všechno. Pak tu máme ještě Penny, jehož leták sleduje na internetu můj muž. Protože chodí nakupovat on a rád (potřebuje si pokecat), tak mne nutí něco akčního vybrat. Tak někdy vybírám. Téměř denně vařím, také peču, a tak máme spotřebu potravin dost velkou. Vždycky mu udělám radost a něco ve slevě najdu. Nic nevyhodíme.
Milan Sova
Paní Kopecká, já vám to neberu ani nevyvracím, máslo je máslo ;-)
Eva Kopecká
Pane Sovo, máslo je Laktos, bylo v Penny v sobotu, má 82% tuku, trvanlivost do 20.12. Kupodivu jsem tam nešla kvůli němu a kupodivu tam v regále bylo. A mně se to hodilo. Zrovna mi docházelo a Rama mi nechutná. Před asi měsícem jsem máslo potkala v Albertu. Cena stejná. Obal to modré s kytičkou. Je na každém, za co svoje peníze utratí. Máslo se dává do kynutých těst, dělá se z něj drobenka, mastí se s ním sladké knedlíky, šišky, s mákem....Máslo je dobré doma mít. Lhostejno, z kolika litrů mléka se vyrobí.
Jitka Mošovská
Jde o tzv. marketingový (obchodní) tah na zákazníka. Nalákat dovnitř a tím zvýšit tržby a což teprve Black Friday (Černý pátek).
Marie Faldynová
U nás supermarkety nemáme, abych jezdila do okresního města kvůli slevám - tak nutně to nepotřebuju. Já myslím, že je to o povaze. Někdo je nepoučitelný, jiný to nakupování zas tak neprožívá.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

AKTUÁLNÍ ANKETA