Vojenský historický ústav
opět zabodoval

Vojenský historický ústav
opět zabodoval

13. 10. 2014

S trochou nadsázky se dá říci, že jsem tento víkend strávila v zajetí naší 100 let staré historie, související s blížícím se výročím vypuknutí 1. světové války.

V sobotu 11. října uspořádala Československá obec legionářská spolu s Vojenským historickým ústavem u Památníku na Vítkově vzpomínkové shromáždění, spojené s rekonstrukcí složení přísahy a vysvěcení praporu České družiny v Kyjevě, k němuž došlo 11. 10. 1914 na tamním Sofijském náměstí.

Česká družina byla vlastně předchůdkyní čs. legií v Rusku. Vznikla z iniciativy krajanských organizací v Rusku. Zde žilo před vypuknutím války údajně až 100 tisíc Čechů a Slováků, kteří sem odešli buď jako slavjanofilové nebo v touze po vyšším výdělku. Žili a pracovali jako odborníci především ve velkých průmyslových městech a sdružovali se v různých spolcích. Od jejich představitelů vzešla iniciativa na  vytvoření vlastní vojenské formace, která by po boku ruské armády bojovala za národní osamostatnění.

Slavnosti na Vítkově se zúčastnila i oficiální delegace v čele s ministrem obrany Martinem Stropnickým, poslední váleční veteráni i zástupci naší současné armády. Tehdejší vojáky představovali členové vojenských klubů. V úvodu před vlastní rekonstrukcí vysvěcení praporu zazněla slova, popírající, že by se tato akce dala srovnat s papežským žehnáním nacistickým zbraním. Prapor měl být symbolem šíření myšlenek svobody a budoucí samostatnosti Československa.

Účastníci shromáždění byli v závěru pozváni na bývalé nákladové nádraží na Žižkově, kde je v těchto dnech k vidění výstava o československých legiích v Rusku, jíž dominuje zrekonstruovaný legionářský vlak. Jedná se o projekt Československé obce legionářské (více na www.csol.cz) ve spolupráci s již zmíněným Vojenským historickým ústavem a jeho odborníky na vojenskou historii. Nákladové nádraží, kterému hrozila donedávna demolice, se v současné době opět stává centrem akcí kulturně-vzdělávacího charakteru. Legionářský vlak a s ním spojená výstava fotodokumentace o legiích přitáhla pozornost velkých i malých. Jak už je zvykem Vojenského historického ústavu, jedná se o akční výstavu, do níž se mohou zapojit i děti, např. kreslením s legionáři nebo fotografováním v legionářských uniformách.

Cílem projektu bylo vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku. V letech 2011 - 2014 se podařilo legionářské obci zakoupit od Českých drah 9 vyřazených nákladních vagonů a 1 dlouhodobě zapůjčit. Z celkového počtu 10 je již 7 vagonů kompletně zrekonstruováno, takže zbývají poslední 3. Jednotlivé vagony, ať již bojové, často včleňované do obrněných vlaků, nebo speciální, např. ubytovací vagon těpluška, vagon polní pošty, zdravotní vagon či štábní vagon, bylo možno si uvnitř volně prohlédnout, případné dotazy zodpovídali vojenští odborníci v dobových uniformách, kteří nenásilně dokreslovali atmosféru před 100 lety.

S výstavou byly spjaty ještě doprovodné akce, především odborné přednášky o legiích a promítání dokumentárního filmu francouzské vojenské mise v Rusku z roku 1919.

Po kompletizaci legionářského vlaku, k níž má dojít na jaře příštího roku, se vlak spolu s výstavou rozjede do všech krajských měst naší republiky, aby i tam měli lidé možnost stát se svědky historie, z níž se zrodila naše samostatná Československá republika. Není pochyb, že na tuto část historie našeho státu můžeme být opravdu hrdi.

historie
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA