Přátelské Velikonoce
Všechny fotografie: Naděžda Špásová

13. 4. 2023

Už 10 let jezdíme s přáteli na Velikonoce po naší krásné vlasti a památkách. Je nás deset, osm seniorů a dva junioři, no junioři, padesátku už mají taky za sebou. Lokalitu jako vždy vybírá námi ustanovený předseda Míla Bartoš.

Je v hledání opravdu dobrý, za těch deset let nevybral nic, co by se nám nelíbilo.

Letos se cílem našich cest stalo Berounsko, konkrétně hrad Žebrák a hrad Točník s ubytováním ve městě Žebrák. Myslela jsem, že jsem tam nikdy nebyla a pak mi to došlo. Když jsem začala pracovat jako kostymérka na Barrandově, točila se zrovna Štorchova trilogie a přes Žebrák jsme jezdili na natáčení. Jojo, to je fakt hodně dávno. Počasí nebylo zrovna slunečné, ale už jsme zažili horší.

Nastal den Dé, 9.4.2023, neděle velikonoční. Oproti kamarádům jsme to měli o dost dál, ale po dálnici cesta docela rychle uběhla. Sešli jsme se v Žebráku na náměstí, přivítání bylo srdečné a veselé, zjistili jsme, že jsme pořád stejní a hurá do hotelu se stejným názvem jako město, tedy Žebrák.

Město Žebrák se nachází v okrese Beroun, žije zde přes 2139 obyvatel. Historie města je stará více než 600 let, archeologické výzkumy potvrzují osídlení již v 5. tisíletí před n.l.. Zmíněný Hotel Žebrák pochází ze 14. století, původně se jmenoval Dům „ U zlaté hvězdy“. Zvláštností je dochovaná nosná stěna z dubu a pozůstatky středověku jsou tu patrné. Dům byl léta opuštěn, zrekonstruován na hotel byl v letech 1994 – 1998. Pokud se někdy do těchto končin dostanete, toto ubytování vřele doporučuji, je to super. Trochu jsme si odpočinuli a řádně vybaveni batohy se vydali za cilem naší návštěvy a to jsou hrady Žebrák a Točník. Podotýkám, že oba stojí na kopcích, nebo spíš skálách a to docela vysoko.

Z historie hradů jen to základní. Hrad Žebrák se nachází na území obce Točník, založen byl v gotickém slohu po r. 1250 v druhé polovině 13. století Oldřichem Zajícem z Valdeka. Během let se majitelé střídali, v r. 1395 Žebrák vyhořel. Od r. 1553 je hrad označen jako pustý. Info Wikipedie.

Hrad Točník je také v obci Točník. Chráněn je jako KP a spolu s Žebrákem jako NKP. Hrad byl vystavěn a založen Václavem IV. V letech 1395-1398. Od 17. století chátral a změnil se na zříceninu. V r. 1923 kopil hrad KČT, v r. 1945 se stal majetkem ČOS a od r. 1953 je v majetku státu. Rekonstrukce tohoto hradu začala v r.  2007 a trvá dodnes. Točník si zahrál i ve filmech, kromě německých to byla v r. 2020 pohádka Princezna zaklétá v čase a r. 2022 Jan Žižka v režii Petra Jákla. Info Wikipedie.

Jedno musím připustit, naše opotřebovaná těla to nenesla zrovna bezbolestně, nohy a klouby dostaly pořádně zabrat. Hrady se totiž vždycky stavěly pokud možno hodně vysoko a tak je to i tady. Žebrák ještě ušel, ale Točník si naše síly vybral požehnaně. Nicméně jsme všichni přežili, večer poseděli u dobrého moku a večere, předseda Míla nezapomněl na sladké dřevo a tak nám večer při zpěvu a vyprávění rychle uběhl. Naštěstí nás v noci nenavštívil žádný duch ani strašidlo a ráno nás čekala dobrá snídaně. Domů jsme všichni dojeli v pohodě a spokojeni, že se nám naše setkání opravdu povedlo.

Nakonec musím poděkovat Mílovi, Hance, Lídě, Ivě, Líbě, Petrovi, Láďovi a Jarmilče za zážitky, na které nezapomeneme a také mému Petrovi, že nás bezpečně odvezl tam i zpátky. V dnešní ne zrovna idylické době, je přátelství něco, co není na prodej a pomáhá nám překonávat naše trápení.