Nakupovat v "sekáči" už není ostuda. Ani pro bohaté. Kdysi v second handech, neboli obchodech s oblečením z druhé ruky, nakupovali jen ti nejchudší. Teď ale tyto obchody prožívají druhé mládí a vznikají jako houby po dešti, píše renomovaný polský list Gazeta Wyborcza.
A co platí v Polsku, zřejmě nebude daleko od české reality.
„Není pravda, že k nám chodí lidé, kteří nemají na oblečení a potřebují třeba teplou bundu. Takové tu nevídáme. Spíše přicházejí mladé dívky nebo elegantní dámy vyššího věku. Vybírají pěkné oblečení pro sebe, muže, děti, vnoučata či kamarádky,“ tvrdí majitelka second handu v centru Toruně.
V second handu byly zastiženy i takové hollywoodské hvězdy, jako Brad Pitt či Michael Douglas.
Kdysi bývaly návštěvy second handů považovány za cosi nepatřičného, dnes je to zase módní záležitost. Přicházejí i lidé s plnými peněženkami, second handům se nevyhýbají ani celebrity.
Vytříděné zboží, převážené do místních second handů, stojí ve velkoskladu okolo 20 zlotých za kilogram (asi 130 Kč). Nejcennější je "cream", tedy značkové zboží, známé z poutačů v nákupních střediscích. Obvykle vypadá jako nové, ale bývá dražší, i 50 zlotých za kilogram (asi 330 Kč).
Na trhu působí "sekáče" specializující se na značkové zboží. Klienti vědí, že tu najdou to, co se ukazovalo ve výkladech. Tady se nekupuje oblečení na váhu a každý kousek může stát i několik desítek zlotých.
"Sekáčům" se říkávalo "hadrárny". To už neplatí. Leckdy to tu vypadá jako v butiku. "Sekáče" také mají stálou klientelu, která ví, kdy přijde nové zboží. To vpadnou hned po otevření, probírají věšáky, hrabou se v koších. Lze natrefit na výjimečnou příležitost.
Navzdory zdání to nebývají jen ženy. I muži se bez námitek vydávají na lov triček a džínsů. Vědí, že v "sekáči" mohou koupit značkové zboží jako v řetězcích, ale mnohem laciněji. Mohou tu najít věci, které jim budou kolegové závidět. Zájem o "sekáče" se v mnohém opírá o poznání, že se tu dá opatřit něco originálního.
„Nájezdy po sekáčích beru jako sport. Musíte mít štěstí a občas si přivstat, ale vždy najdu něco značkového, co by v obchodě stálo desetkrát víc,“ dodává filoložka Kamila.