Mají se měnit parfémy s věkem?
Ilustrační foto: Pexels

Mají se měnit parfémy s věkem?

5. 11. 2021

Ženy se dělí do dvou skupin. Jednu tvoří ty, které jsou většinu života věrné jediné značce parfému. Druhou ty, které nadšeně očichávají každou novinku a jejich koupelny připomínají parfumérii.

Která cesta je ta pravá, když voňavá nabídka je rok od roku větší? A je třeba přizpůsobit výběr vůně měnícímu se věku?

Výrobci parfémů v reklamách často zmiňují, že ta či ona vůně je vhodná pro určitý typ ženy: pro mladou dívku, pro zralou ženu, pro sportovní typ či pro elegantní dámu. Je to jen marketingový tah nebo ne? Skuteční znalci parfémů se shodují v tvrzení, že pokud se ženě podaří najít značku, která ji opravdu nadchne, klidně ji může zůstat věrná řadu let či celý život. Parfém se stane její druhou kůží, poznávacím znamením, prostě ji bude charakterizovat. Neznamená to, že sousedka bude ještě tři hodiny po jejím odchodu z domu na chodbě cítit její vůni, to opravdu ne. Vůně, která nositelce opravdu sedne, je totiž cítit jemně, jen v její blízkosti, při jejím pohybu, při vkročení do jejího bytu.

Konzervativní Češky?

Najít tu pravou je proto vysoká alchymie a mnoha ženám se to ani za celý život nepodaří. Přesto je tady jedna pozitivní zpráva. Co se týká vztahu k parfémům, nejsou přibývající roky na škodu, právě naopak. Čím je žena starší, tím zajímavější vůni si může dovolit. A mnohé vůně jsou sestaveny tak, že je k nim třeba se takzvaně pročichat. No jen si vzpomeňme na neslavnější parfém všech dob Chanel 5. Dvacetiletá dívka o něm obvykle řekne: Fuj. Třicetiletá žena jej zkouší, chce mu přijí na chuť, ale nakonec sáhne po jiném. Po čtyřicítce jej ženy berou na milost a v padesáti jim dojde, že žádný jiný už nikdy nosit nechtějí. A tak je to s mnoha dalšími vůněmi.

Říká se, že Češky jsou ve výběru vůní mnohem konzervativnější než třeba Francouzsky, Italky, Polky, Rusky či Španělky. Mladé i starší ženy přicházejí v České republice do parfumérii často s otázkami: Co je teď nejprodávanější vůně? Kupuje se to hodně? Není to moc výrazné, vyzývavé? Chci něco jemného, univerzálního, květinového.

Výsledkem je, že žebříček nejprodávanějších vůní opanují parfémy, jejichž vůně jsou si podobné. Pěkné, jemné, nenápadné, neurazí, neohromí. Prostě tak trochu nuda, protože všechny ženy voní podobně.

Potíž je v tom, že mnohé starší dámy se obávají, že budou působit jako konzervativní babičky, když budou žádat starou značku a vyhýbat se takzvaným novinkám. Proto kupují to, co kupují ostatní, tedy to, na co je právě hodně reklamy. A tak takový fialová kulatá lahvička značky Lanvin o Vánocích putuje v nejedné rodině s patnáctileté vnučce i její sedmdesátileté babičce. A kupující říkají: Ta se babičce líbí, je taková nenápadná, nevýrazná.

Staré dobré značky, staré dobré vůně

Nedávno přišla do jedné luxusní parfumérie asi šedesátiletá žena s tím, že si chce vyzkoušet klasický starý parfém firmy Lancome, Trésor. Mladinká prodavačka jí začala vysvětlovat, že Lancome už má dalších pět druhů této vůně a že je tedy škoda, kupovat původní Trésor, když je nyní v módě řada jeho podobných klonů. Paní značně znejistěla. Pročichávala se těmi novými a nakonec prohlásila, že ten starý dobrý Trésor je prostě nejlepší. Když s ním odcházela, prodavačky na sebe koukly pohledem, který říkal: No jo, konzervativní stará paní. Jak se ty mladé prodavačky mýlily. Všichni, kdo parfémům skutečně rozumějí, vědí, že většina těch nových odnoží původních značek se nepovedla. Že jde jen o marketing, o snahu vyvolat v zákaznicích pocit, že na trhu je něco nového, něco co je třeba vyzkoušet. Ty zkušené však vědí, že původnímu Trésoru žádný novější Trésor nevyrovná, stejně tak jako kvality Chanelu 5 už žádný další Chanel nedosáhl.

Zkrátka, při výběru parfémů není ostuda žádat na vyzkoušení ty nejstarší značky. Ty vůně, které jsou na trhu dlouhou dobu, kterými jsme se třeba voněly kdysi dávno. Nenechejme se omámit všemi těmi novými reklamami a předvánoční masáží, která nám sděluje, že kdo tuto zimu nevoní tím či oním, je úplně nemožný.

V tomto směru je totiž vyšší věk výhodou. Dámám ve věku nad padesát prostě sluší vůně výrazné, zajímavé a netuctové. Nemusejí sahat po jemných toaletních vodách, které sice stojí nad tisícovku, ale výdrž mají mizivou. Znalkyně kupují parfémované vody, případně přímo parfémy. Je v tom totiž obrovský rozdíl, většina značek má jednu vůni v různých silách a kupovat tu nejslabší se nevyplácí. U vyšších koncentrací naopak vůně vydrží mnohem delší dobu.

Vyšší věk přináší svobodu v rozhodování a tak proč si to neužít třeba i při výběru vůně? Takže, příště vkročte do parfumérií jako sebevědomé dámy, které se přišly pokochat krásou klasických starých značek. Ne jako nejisté ani mladé ani staré bytosti podléhající reklamám. A hlavně nechte doma otázku: A prodává se teď ta vůně hodně?

Inspirace pro ženy móda
Hodnocení:
(5 b. / 12 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jarmila Komberec Jakubcová
Používám toaletní vodu stejné značky jako ostatní kosmetické přípravky /aby se různé vůně nepřebíjely/. Mám ráda lehké citrusové vůně na léto, pro podzim a zimu mám jiné. Většina tzv. parfémů jsou pouze toaletní vody. Skutečný parfém má silnou vůni a používá se jen pár kapek. Vůně mi provázejí celý život. I moje maminka používala vždy kvalitní kosmetické výrobky. Dříve když jsem často létala do různých destinací tak moje první cesta vedla do prodejny na letišti, kde jsem si zakoupila něco voňavého.
Hana Čadová
Lepší vonět než páchnout.
Alena Švancarová
Voním se každý den a jak komu voním,nevím.Občas mi někdo řekne,že hezky voním.Vůně měním ne často a vybírám stále stejné tipy i takové dostávám.
Alena Tollarová
Parfémy, to je věda. Asi před dvaceti lety jsem prodělala chřipku. Po ní jsem zjistila, že mi vůně parfémů vyloženě vadí a všechny jsem vyhodila. Časem mi přišlo trochu líto vyhozených hezkých flakónků, ale to je tak všechno. Mám ráda přirozenou vůni čistoty a když se někde poblíž mě vyskytuje navoněná dáma, vyloženě trpím. Zvlášť když sama časem přestává svou vůni cítit, a tak přidá. Parfumerie by mě asi měly zařadit na "černou listinu" :)
Věra Ježková
Já tedy patřím do skupiny čtvrté. Protože nemám dobrý čich, parfémy nepoužívám. Z obavy, abych to nepřehnala. Vystačím si s intim sprejem. Sladké vůně nemusím. Příliš navoněnou paní v tramvaji zaregistruji.
Helena Votíková
Ani já nemám ráda sladké vůně. U mě spíš rozhoduje roční období, mám letní a podzimní vůně. Jedné značce věrná nezůstávám.
Daniela Řeřichová
Stejně jako Jana Š. mám ráda sportovní, lehké vůně v kosmetice i hygieně.
Jana Šenbergerová
Patřím do skupiny třetí, zde neuvedené. Parfumerie běžně nevyhledávám. Jsem konzervativní i v tom, že mám odjakživa ráda vůně lehké, svěží, které jsem si zařadila pod pojem "kyselé". Sladké, těžké zemité a orientální nesnáším a nevidím žádný důvod něco na tom měnit jen kvůli věku. Dost mi vadí, když se ve výtahu nebo dopravním prostředku nedá dýchat. Na to jsou expertky Polky a Rusky.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.