Vzhledem k tomu, že obětí podvodníků se loni stalo téměř 1200 seniorů a byla jim způsobena škoda více než 38 milionů korun, telekomunikační firma O2 a policie připravily osvětovou kampaň, která starší lidi upozorňuje na nebezpečí návštěv a telefonátů od neznámých osob.
"Podvodníci si často své oběti vytipují podle údajů v telefonním seznamu. Zaměřují se například na staročeská jména. První kontakt pak často probíhá telefonicky přes pevnou linku," uvedla koordinátorka prevence policejního prezidia Zuzana Pidrmanová.
K seniorům se podvodníci vloudí například pod záminkou nabídky služeb velké společnosti, kontroly spotřebičů, rozměnění peněz nebo použití sociálního zařízení a v nestřeženém okamžiku je okradou. Policii se podaří objasnit jen nízké procento těchto případů.
Během října dostanou všichni zákazníci O2 starší 60 let v rámci kampaně "Nebojte se říkat NE" několik doporučení ve vyúčtování služeb. Následovat budou plakáty na telefonních budkách a samolepky na domovních dveřích.
Mezi základní rady patří, že by senioři měli od kohokoliv neznámého předtím, než ho pustí do bytu, požadovat identifikační kartu. Neměli by dávat peníze cizím lidem, i když se vydávají za rodinné známé. Kampaň radí rovněž nic nepodepisovat bez předchozího prostudování, nechodit na předváděcí akce a také nikomu nesdělovat kódy, které jim přijdou v SMS na mobil.