Ivo Lukačovič začínal
na webu s Cimrmanem

Ivo Lukačovič začínal
na webu s Cimrmanem

5. 2. 2014

S průkopnickou érou podnikání na internetu v Česku je neodmyslitelně spjato jméno Iva Lukačoviče. Jako vysokoškolský student založil v roce 1996 elektronický katalog Seznam, který se postupně stal největším tuzemským vyhledávačem. Lukačovič, jehož americký časopis Forbes předloni zařadil mezi nejperspektivnější čekatele na status dolarových miliardářů, se narodil před 40 lety, 7. února 1974.

Na počátku nejúspěšnějšího českého vyhledávače stál Jára Cimrman. Právě tomuto univerzálnímu géniovi věnoval Lukačovič svou první webovou stránku, kterou vytvořil jako student programování na ČVUT. "Takovou stránku si může pořídit každý, jenže když není zaregistrována v nějakém vyhledávači, tak si v tom internetu prostě bloudí a nikdo ji nenajde. A v českém internetu tehdy žádný vyhledávač neexistoval. Tak jsem si řekl, že ho udělám," popsal Lukačovič před lety, co jej vedlo od fanouškovského webu fiktivní postavy k založení Seznamu.

Vyhledavač za 50 tisíc

První verze Seznamu z května 1996 umožňovala vyhledávat pouze v rámci vlastního, ručně vytvářeného katalogu stránek. Dotazy vyžadující fulltextové prohledávání internetu Seznam zpočátku přeposílal na americký vyhledávač AltaVista. To se změnilo v roce 1997, kdy Lukačovič spolu se spolužákem z vysoké školy Štěpánem Škrobem naprogramovali vlastní vyhledávací nástroj.

Rozjezd Seznamu, jehož předobrazem byl americký vyhledávač Yahoo, vyšel zhruba na 50 000 korun. Část peněz si Lukačovič vydělal brigádami jako hotelový recepční či správce počítačové sítě. Další prostředky mu poskytl jeho otec a část nezbytného počítačového vybavení získal od kamarádů.

Příležitost, jak dostat vložené peníze zpět, viděl Lukačovič v tom, že Seznam přitáhne pozornost firem, které si pak u něj nechají udělat webové stránky na zakázku. V této souvislosti bývá často zmiňován jeho výrok z roku 1996: "Nepočítám s tím, že by reklama měla být hlavním zdrojem mých příjmů." Mýlil se, v roce 2012 pocházelo 80 procent tržeb Seznamu právě z prodeje klasické bannerové reklamy a z reklamního systému Sklik.

Ve druhém roce své existence nabídl Seznam uživatelům možnost zřídit si bezplatnou mailovou schránku. Rovněž spustil zábavní server Novinky.cz, který se později změnil na zpravodajský web. Z pouhého vyhledávače se tak Seznam začal rozkošaťovat do podoby portálu, což jeho majiteli vyneslo mimo jiné sedmé místo na žebříčku nejvlivnějších osob české mediální scény, který počátkem letošního ledna publikoval časopis Forbes.

Lepší než Google

Aby se mohl naplno věnovat rozvoji firmy, opustil Lukačovič ve čtvrtém ročníku vysokou školu. "Několik let jsme se potáceli mezi ziskem a ztrátou, ale nějak jsme přežívali. Pak nás začala živit takzvaná proužková reklama," vzpomínal zakladatel Seznamu v roce 2000. Tehdy už měl 40 stálých zaměstnanců, většinou svých bývalých spolužáků.

Skoro čtyři roky podnikal Ivo Lukačovič jako živnostník. Teprve v roce 2000 se Seznam transformoval na akciovou společnost, což souviselo s prodejem menšinového podílu švédské firmě Spray. Proč Lukačovič investorovi neprodal celou firmu, jejíž hodnotu tehdy sám odhadoval na pět až sedm milionů dolarů? "Přiznám se, že jsem o tom jednu chvíli dokonce uvažoval, ale pak jsem si uvědomil, co by ta ztráta firmy pro mne znamenala. Že je to moje dítě a že nechci, aby s ním někdo zacházel jinak, než s ním zacházím já," vysvětlil před lety deníku Právo.

Coby vyhledavač soupeří Seznam na trhu s americkým Googlem. Je zajímavé, že v Česku je Seznam používanější než Google, což je světové unikum. Všude jinde je totiž Google číslo jedna.

V polovině roku 2006 se Lukačovič začal stahovat z exekutivního vedení firmy. Díky tomu měl více času na své největší záliby - létání a cestování. Koncem roku 2012 nicméně oznámil, že se chce Seznamu opět aktivněji věnovat a ovlivňovat strategii a fungování vybraných služeb.

Seznam není jedinou obchodní aktivitou, jíž se Lukačovič věnuje. Část svého majetku, jehož hodnotu v roce 2012 odhadl americký časopis Forbes na půl miliardy dolarů, investoval do startupu Melown, který vytváří trojrozměrné prezentace zboží pro internetové obchody.

internet
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.