Kdo nebyl v GUMu, jako by nebyl v Moskvě. To platilo především za socialismu, kdy jej obléhaly davy koupěchtivých zákazníků, včetně těch z Československa.
Obchodní dům GUM, který před 120 lety přivítal první návštěvníky 2. prosince 1893, patří i dnes mezi oblíbené cíle Moskvanů i návštěvníků ruské metropole. Tři patra plná obchodů a kaváren ročně navštíví 15 milionů lidí, kteří si mohou vybrat zboží světových značek jako Burberry, Calvin Klein, Gucci či Louis Vuitton. A koho bohatá nabídka cizího zboží omrzí, zamíří třeba do lahůdkářství, které vedle obligátního kaviáru, vodky a šampusu nabízí i sovětskou klasiku – točenou limonádu hruškové vůně.
Během 120 let zažil GUM mnohé, dokonce jen těsně unikl zničení. Při svém otevření neměl dům, postavený po vzoru pařížských a milánských obchodních galerií, v carském Rusku obdobu a svou velikostí ani jinde v Evropě. Po bolševické revoluci byla ale budova vyhlášená luxusem uzavřena a přes 30 let byl její další osud na vážkách. Uvažovalo se třeba o tom, že se změní v byty pro komunistické funkcionáře, několikrát se na nejvyšší úrovni rozhodlo, že se „buržoazní“ dům na Rudém náměstí strhne.
Po smrti Josifa Stalina v březnu 1953 ale bylo všechno jinak. Obchodní dům byl v rekordní době opět zařízen a 24. prosince 1953 zase otevřel. GUM tehdy našel dávný lesk a stal se oblíbeným cílem procházek Moskvanů, ale také místem, kde se stály dlouhé fronty na nedostatkové zboží – západní kosmetiku, jugoslávské boty, české pivo nebo východoněmecké prádlo. Tak jej poznaly i tisíce turistů z Československa. Po rozpadu SSSR se pak GUM vrátil hlavně k luxusu.