Nastává čas přezouvání
z letních na zimní gumy

Nastává čas přezouvání
z letních na zimní gumy

25. 10. 2013

Přezouvání pneumatik patří ke každoročnímu motoristickému folklóru a ani letos tomu není jinak. Řidiči musejí mít povinně v období od 1. 11. do 31. 3. za zhoršených povětrnostních podmínek zimní pneumatiky. Podmínkou je také minimální hloubka dezénu 4 mm. Pokud uvažujete o nákupu nových pneumatik, je dobré umět se orientovat v "energetických" štítcích pneumatik.

Zhoršenými povětrnostními podmínkami je myšlena souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Striktně tedy neplatí povinnost mít přezuto ihned od 1. listopadu, a je na každém řidiči, aby si přezutí naplánoval i dle aktuálního vývoje počasí. Obecně platí, že je vhodné přezout, pokud teploty klesnou pod 7 st. C, kdy směs zimních pneumatik zajistí kvalitnější jízdní vlastnosti. V případě, že auto využíváte okrajově a během zimního období budete vyjíždět pouze, když budou silnice uklizené, pak vám ze strany policie nehrozí žádné postihy. Výjimkou jsou silnice označené dopravní značkou zimní výbava. Každý si však musí uvědomit, že v případě dopravní nehody se bude o stav pneumatik zajímat jak policie, tak i pojišťovna, která může přistoupit ke krácení pojistného plnění.

Od 1. listopadu 2012 zavedlo nařízení Evropské komise povinnost štítkovat pneumatiky podobně jako je tomu u štítkování domácích spotřebičů. Při výběru nové pneumatiky je dobré umět se orientovat v těchto štítcích a neřídit se pouze cenou. Štítky obsahují tři hlavní parametry: valivý odpor (spotřeba paliva), přilnavost na mokru (brzdná dráha) a vnější hlučnost. Kategorie valivý odpor a přilnavost jsou rozděleny do tříd A - G, hlučnost je uváděna ve třech samostatných třídách. V případě valivého odporu může být rozdíl mezi třídami A - G až 10 % ve spotřebě paliva. U přilnavosti na mokru je rozdíl mezi třídami A - G 18 - 30 m. Hlučnost bude pro řadu řidičů okrajovou záležitostí, přesto obecně platí, že rozdíl mezi třídami může mít hodnotu až 3 dB.

Všechny uváděné parametry se vzájemně ovlivňují, a tak neexistuje ideální pneumatika pouze s nejlepšími parametry všech kategorií. Například zlepšení přilnavosti bude mít negativní dopad na spotřebu a hlučnost. V případě výběru zimních pneumatik se doporučuje sledovat především parametr přilnavosti, která je pro zimní období klíčová. Při výběru není dobré spoléhat se pouze na štítek, jelikož neobsahuje související důležité údaje například o přilnavosti na sněhu nebo ovladatelnosti na mokru. Proto se současně doporučuje řídit se nezávislými testy, které připravuje například automobilový klub ADAC.

auta pneumatiky
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

20%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

19%