Od září mají mobilní operátoři na přenos čísla zákazníka mezi sebou pouze čtyři dny. Dosud to byly až tři týdny. Dohodli se na tom mobilní operátoři na základě loňského nařízení Českého telekomunikačního úřadu, uvedla Asociace provozovatelů mobilních sítí.
Asociace doporučuje, aby si zákazník, který chce přejít od jednoho mobilního operátora k druhému, v prvé řadě vyřídil ukončení smluvního vztahu u opouštěné firmy. V případě, že klient podá platnou výpověď a hodlá si přenést své číslo, dostane u opouštěného operátora unikátní identifikační číslo.
"To je jedna z klíčových fází následného přenosu čísla. Unikátní identifikační číslo za prvé potvrzuje, že zákazník podal platnou výpověď u opouštěného operátora. A za druhé jde o velmi důležitý bezpečnostní prvek. Pokud nejste majitelem telefonního čísla, nemůžete tento unikátní kód dostat a číslo nikdy nepřenesete. Jinými slovy, tento systém znemožňuje, aby vám někdo ukradl vaše mobilní číslo," řekla prezidentka asociace Michaela Renčínová.
Až zákazník podá platnou výpověď u stávajícího operátora a dostane identifikační číslo, u nového operátora si pak zvolí, jaké služby bude chtít využívat a případně s jakým tarifem a podá žádost o přenesení svého mobilního čísla. Od tohoto okamžiku půjde o automatizovaný proces, který končí čtvrtý den od zahájení přenosu čísla. Zákazník pak vloží do telefonu novou SIM kartu a začne využívat služby nového poskytovatele.
Podle statistiky Evropské komise trvá nejdéle přenesení čísla v Bulharsku, Nizozemsku a na Kypru, kde se bez něj uživatel musí obejít sedm až pět dní. Evropský průměr z loňského roku je 1,3 dne. Jde přitom o dobu, kdy je číslo během přenášení nedostupné, nikoliv o dobu trvání celého přechodu od jednoho poskytovatele k druhému.
Od zavedení přenositelnosti telefonního čísla v mobilních sítích v roce 2006 přenesli účastníci 1,5 milionu čísel. Za loňský rok to pak bylo 350 tisíc čísel.