Před 130 lety vyrazil na svou první
cestu legendární Orient Express

Před 130 lety vyrazil na svou první
cestu legendární Orient Express

4. 6. 2013

Před 130 lety vyrazil na svou první cestu legendární Orient expres, který se stal na prahu 20. století synonymem pro komfort na evropských železnicích. Z pařížského Východního nádraží vyjel 5. června 1883 a směřoval přes Mnichov do Vídně. V říjnu 1883 začal vlak jezdit přes Budapešť a Bukurešť do Istanbulu, název Orient expres získal v roce 1891.

Cestu luxusním vlakem absolvovaly slavné osobnosti, včetně císařů a králů. O vlaku byly napsány desítky knih, nejznámější je asi detektivka Agathy Christie Vražda v Orient expresu. Provoz původního Orient expresu byl po 126 letech ukončen 14. prosince 2009, podle tisku se stal "obětí vysokorychlostních vlaků a nízkonákladových aerolinek".

Tento komfortní hotel na kolejích i první evropský transkontinentální expres vymyslel belgický podnikatel Georges Nagelmackers. Na luxusní cestování přitom nevsadil náhodu. Inspiraci našel v roce 1872 při své návštěvě USA, kde ho fascinovaly komfortní rychlovlaky bratří Pullmanů a dostal nápad udělat něco podobného také v Evropě. V roce 1876 proto založil Mezinárodní společnost lůžkových vozů (CIWL).

Při první cestě do Istanbulu v roce 1883 ale museli cestující zhruba 70 kilometrů za Bukureští, ve městě Giurgiu, kde se železnice křížila s Dunajem, vystoupit, přeplout na trajektu Dunaj a pak pokračovat místním vlakem do Varny. Zde se nalodili na loď a na ní dopluli do cílové stanice v Istanbulu; přímé vlakové spojení do Istanbulu bylo zavedeno v roce 1889.

Orient expres měl zpočátku malou, elegantní lokomotivu, dva obrovské, velice luxusní spací vozy, nádherný jídelní vůz s kuřáckým salonkem, zavazadlový vůz a část pro personál. Vezl asi 40 pasažérů a jízdní doba na trase Paříž-Istanbul dlouhé 3186 kilometrů činila 69 a půl hodiny.

Po otevření Simplonského tunelu pod Alpami v roce 1906 byl zaveden Simplonský Orient expres, později další rozvětvení. První světová válka přerušila provoz vlaku, obnoven byl v roce 1921. Pětidenní uvíznutí Orient expresu v Turecku ve sněhu v roce 1929 inspirovalo Agathu Christie k napsání románu Vražda v Orient expresu.

Po skončení druhé světové války jezdily oba vlaky v podobě obyčejných rychlíků a přibývalo dalších spojů s pojmenování Orient expres. Již od 70. let 20. století jsou jako Orient expres provozovány i nostalgické vlaky složené z původních vozů z 20. a 30. let 20. století, přizpůsobených dnešním požadavkům. Jde například o Orient expres Venice-Simplon, jenž jezdí z Londýna Simplonským tunelu pod Alpami do Benátek a dál až třeba do Istanbulu. V roce 1991 nechal jeden sedmdesátitunový vlak zmizet známý mág a kouzelník David Copperfield.

Cestu luxusním vlakem absolvovaly četné slavné osobnosti, včetně císařů a králů. Například bulharský car Boris III., železniční nadšenec, vlak dokonce sám řídil. Do Prahy zavítal slavný vlak poprvé v roce 1994.

vlaky zajímavosti
Autor: Redakce i60
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.