Čtení knih je v módě. Podíl na tom mají bookstagrameři
Ilustrační foto: Pexels

Čtení knih je v módě. Podíl na tom mají bookstagrameři

19. 5. 2022

Nečtou knihy. Místo toho hrají pitomé hry. Jen koukají do mobilu. Taková slova často padají na adresu mladých lidí. Jenže pozor, to je mýlka. Čtení knížek se v poslední době stalo trendem ve všech věkových kategoriích.

Roli v tom hraje obliba sociálních sítí a blogů. Do akce nastoupili blogeři, influenceři, bookstagrameři.

 Pokud vám tato slova připadají divná, ba přímo ošklivá, není důvod se k nim stavět s nedůvěrou. Naopak. Jde o označení lidí, kteří v posledních letech dělají hodně dobré věci. Díky nim se více čte a diskutuje o knihách. Tak trochu nahradili klasické knižní recenzenty, kteří dříve psali do novin a časopisů o tom, zda je kniha kvalitní nebo zábavná nebo nestojí za to ji koupit. Využili toho, že si lidé nyní poznatky vyměňují na sociálních sítích. Vytvořili si profily a vsadili na psaní o knihách. Fotí se s nimi, mluví a píší o nich, hodnotí je. Je to podobné jako když se modelky fotí s krémy a módou a inspirují své vrstevnice. Knižní influenceři prostě inspirují a seznamují své sledovatele s tím, co je nového ve světě knih. Blogů a instagramových účtů zaměřených na knihy v poslední době značně přibylo.

Bookstagramer je vlastně člověk, který se na internetu prezentuje svou láskou ke knihám. Někteří sázejí na trochu kýčovité obrázky, na nichž pózují s bestsellery a chlubí se, kolik toho za rok přečtou. Jiní dělají více či méně seriózní recenze a jejich stránky jsou velmi zajímavou inspirací pro všechny, kteří třeba přemýšlejí jako knihu dát jako dárek nebo co si vzít ke čtení na dovolenou. V Česku jsou nyní stovky takových profilů a díky jejich tvůrcům se mladí lidé čím dál více zajímají o čtení.

„Lidé se mě často ptají, jestli se v Česku hodně čte. Odpovídám, že ano. Ano, Češi čtou hodně,“ říká Lucie Zelinková, jedna z nejznámějších knižních influencerek. Stala se vlivná v českém byznysu s knihami. „Stává se, že se o nějaké knize pochvalně vyjádřím a pak se dozvím, že se knihkupci divili, proč se najednou začala dobře prodávat,“ uvedla.

A je tomu i naopak. Když takový vlivný influencer nějakou knihu nepochválí, nakladatelství či autor je na něj naštvaný. „Napíšu recenzi na knížku, jejímž autorem je nějaká celebrita a pokud se k ní dostane, stávám se jejím úhlavním nepřítelem,“ podotkla Lucie Zelinková.

Je v podstatě jedno, jak lidi, kteří se rozhodli propagovat knihy a podněcovat zájem o čtení, nazýváme. Někomu jsou výrazy související s virtuálním světem nesympatické a více sází na to, co o knize napíše novinář v klasických médiích. Jiní naopak sjíždějí raději tipy a názory právě na internetu.

„Zpočátku mi slovo knižní influencer natož bookstagramer bylo poněkud odporné, ale hledala jsem tip na knihy pro přítelkyně k Vánocům. Knihkupectví jsou přeplněná, člověk neví, jak se tam orientovat. Vnučka mi poradila stránky několika lidí, kteří píší na internet o knihách a já se nestačila divit, jak fajn je to prostředí. Tak jistě, někteří si tam dělají selfíčka u kafíčka a používají filtry, díky kterým jsou neskutečně krásní, ale našla jsem i influencery, od kterých jsem získala moc zajímavé tipy na to, co právě vychází,“ vypráví jednasedmdesátiletá Kateřina.

Vznikají i čtenářské kluby. Lidé si na sociálních sítích sdružují a vyměňují si informace o tom, co četli, co je dobré a co ne.

Rozhodně by bylo velmi krátkozraké tvrdit, že jsme národ, který nečte a nekupuje knihy. Šedesát procent Čechů koupí měsíčně aspoň jednu knihu a více než čtyřicet procent si denně čte aspoň hodinu. Mnozí Češi vyššího věku nashromáždili za život doma ve své knihovně až tisíce knih. Zatímco starší generace si knihy ráda uchovává, mladší propadla kouzlu jejich vzájemnému předávání si. Trendem je kupovat knížky takzvaně z druhé ruky, tedy ty, které už někdo četl. Vyplývá to z průzkumu firmy Knihobot, který je jakýmsi knižním second handem.

Většina z šedesáti procent Čechů, kteří ročně nějakou tu knihu koupí, je pořizuje jako dárky. Více kupují knihy lidé starší třiceti pěti let. Časté je, že lidé kupují knihy pro své děti a vnoučata.

Je v podstatě jedno, jakým způsobem si informace o knihách vyhledáváme, důležitý je výsledek. A ten je jednoznačný – čtení se v posledních letech dostalo do módy a řeči o tom, že mladé lidi zajímají jen mobily, už nejsou na místě. V mnoha rodinách dokonce začínají pozorovat, že vnoučata prozkoumávají knihovny prarodičů a odnášejí si z nich něco na čtení. Něco klasického, starého, dobrého. Protože třeba nějaký influencer napsal, že to je dobré. Proč ne? Rozhodně je to lepší, než když si vnouče na internetu hledá jen recenze na laky na nehty nebo na nové počítačové hry.

knihy kultura
Hodnocení:
(4.2 b. / 11 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jana Kollinová
Článek mě provokuje. Ano, generace současných seniorů vyrůstala na lásce ke knihám a to se snaží většina z nás přenést na další generace, ale nové informační technologie jsou nezanedbatelné ve vlivu na mladou generaci a přenos mezigeneračních informací a "priorit" je velmi tenký led. My se snažíme nabídnout cestu k objevení příběhů a hodnot na papíře a vnoučata nám nabízejí proniknutí do světa virtuálních informací. Alespoň já to tak mám. Čím mě článek provokuje? Nezažíváme "Den poté" kdy se svět natolik změnil, že kniha je něčím zvláštním, že cestu k ní ovlivňuje kdejaký influencer. Snažím se přizpůsobit anglicizmům v češtině a při vzpomínce na svého profesora češtiny, který s láskou přednášel díla klasiků české i světové literatury a snažil se v nás ukotvit lásku k češtině, potom bych influencera nazvala OVLIVŇOVATELEM a každý si může vybrat zda v dobré či špatném směru. Takže pozor na influencery.
Jiří Dostal
:-) "Klec vyšla hledat ptáka" Franz Kafka
Daniela Řeřichová
Článek paní Hofmanové se mi líbí, protože sděluje dobrou zprávu, že mladí lidé objevují svět písmenek, svět knih. (Kdo je pravidelným návštěvníkem stejnojmenného veletrhu, tak ví, že se zájmem o literaturu to není vůbec špatné). Kdo se pohybuje mezi mladou generací, tak ví, že je ovlivňována sociálními sítěmi a že má své vzory, podobně jako jsme je měli my před půlstoletím, prostě jen v jiné podobě. Fandím lidem, kteří podporují dobré vize a sdílejí je, ať již se nazývají jakkoliv. Na druhou stranu to pro mne vůbec neznamená, že kdo nečte, je méně kvalitní. Někteří lidé možná přečetli stovky knih, aniž by je to kultivovalo. Ráda žiji v tomto století, kde mi nikdo neurčuje co je správné a co je špatné.
Elena Valeriánová
Já budu raději vášnivá čtenářka než "bookstagramer". I mé vnoučata jsou čtenáři, tři ze čtyř. Čtvrtý lásku ke knihám ještě neobjevil a určitě to není proto, že by se mu v dětství málo četlo. Knihy mě provázejí celý život, přečetla jsem jich opravdu hodně a nemám pocit, že bych nežila svůj vlastní život. To je taková blbost - jak se u nás říká "až na půdu." Knihy život obohacují, ale žít ho musíme sami, s knihami a tedy bohatší a nebo bez nich, poněkud ochuzený.
Jan Zelenka
Ta uvedená slova jsou přímo odporná a nemám jediný důvod se k nim stavět pozitivně. Jenže, kdyby byl použit český výraz, nebylo by to módní. Co vím od známých, děti moc nečtou. Mají chytré telefony. Většinou čte starší generace. Paní Caklová, že jste toho moc nepřečetla, to vám rád věřím. Je to vidět.
Jindřich Berka
Dobrý den, píši můj pohled učitele. Děti a mladí lidé moc nečtou. Proč? Protože jim doma také nečtou. Ani pohádky. Chybí jim vzor. Také potom jejich slovní zásoba podle toho vypadá. je chudá jako dítě ve slumu. Hrají převážně hry, lajkují. Vidím to i u vnuček, kterou jsou premiantky, přesto nečtou, ale aspoň se hýbají. Také málo sportují a moc nevydrží. Budeme mít školní výlet, kde je jeho součástí i turistika v Naučné stezce. Pouhých 10 km. Já s kardiostimulátorem, umělým kolenním kloubem, cukrovkou a věkem 68 let s tím nemám problém, ale děti ano. Nevím kolik se jich po oznámení programu nakonec výletu účastní??? Jindra
Věra Ježková
To je zase slovo. Ani vyslovit ho neumím. Nenapadlo by mě, že čtení může být módní záležitost. Když jsem byla malá, četla jsem proto, že jsme doma měli knížky a rodiče mi je kupovali. A zájem o ně tak ve mně vzbudili přirozenou cestou. Zde o vlivu rodiny autorka nepíše - rodiče mají nejspíš jiné zájmy.
Jana Šenbergerová
Velmi mě pobavila první věta třetího odstavce. Přesně to jsem si pomyslela. Vždycky jsem měla potřebu číst, ale nikdy jsem nepotřebovala, aby mi někdo říkal, co číst. Povinná školní četba nebyla nic pro mě. Možná mi díky tomu unikla i řada knih, které by mě zaujaly. Čím jsem starší, tím častěji si vybírám četbu "náhodně", tzn. intuitivně. Málokdy se stane, že by to byla špatná trefa. Více si půjčuji v knihovně, méně kupuji. Už je nemám kam dávat. Četba knih je zcela neodmyslitelnou součástí mého života. Je mou minulostí, přítomností i budoucností. Jak někdo nemůže být bez moře, zahrádky, psa nebo kočky, bez vnoučat, já bych nechtěla být bez knih. V poslední době mají však vážnou konkurenci - pastelky. :-)
Jitka Caklová
Nikdy mě nenapadlo vnímat to, že někdo málo čte. Čím jsem starší, tím víc mě provází myšlenka, tedy nic proti vášnivým čtenářům, že čím víc čtou, tím méně žijí svůj vlastní život. Osobně jsem moc knížek nepřečetla a nemám pocit, že jsem o něco přišla. Mám ráda život v přítomnosti ♥

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

20%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%