Dva příběhy ze života rekvizitáře
Ilustrační foto: Pinterest

Dva příběhy ze života rekvizitáře

10. 1. 2022

Někdy se z omylu zrodí jen sranda a někdy ze srandy je blízko k tragedii. Nabízím vám další dva příběhy z doby, kdy jsem dělal rekvizitáře.

Platil jsem za slušňáka, už to, že jsem byl abstinent, dávalo záruku, že se neožeru na estrádním pořadu, který ředitel televize Zelenka zorganizoval v Ústí ve svém poslaneckém okrsku k volbám. Do stejných slušných chudých „rezerv“ sáhli i jiní vedoucí výpravných složek, které se na takových pořadech podílely.

A tak jsem k sobě vyfasoval velice slušného staršího už přesluhujícího řidiče, který byl tak slušný, že na něj vybyl také už dosluhující zelený automobil Praga V3S ve skříňovém provedení, ač televize měla docela dobré vozy z NDR - Robury – což si obsadili mladší a dravější řidiči. Ta Pragovka se možná hodila do terénu, tam byla skvělá a ve své době nepřekonatelná v celé RVHP, ale ne na silnici, tam byla velice pomalá, ale o to více hlučná.

Já, abych s ní ladil, tak jsem si k ní oblékl ušitou zelenou vojenskou košili od bráchy podle amerického střihu a měl jsem i americkou bundu z II. světové války i s vlaječkou a vše korunovala „ahojka“ - americká vojenská – také spíchnutá od bráchy, tu jsem ale nechal doma.

Našim úkolem bylo na místo přivézt jen asi 160 skládacích židlí z našeho fundusu, aby se zvýšila kapacita kulturního domu (nebo divadla – dnes už nevím) a několik nových dětských autíček T- 603 na baterii s řízením lankem v bužírce. Ta měla sloužit několika vybraným zasloužilým pracovníkům různých závodů v okresu k soutěžení, jak s nimi umí kličkovat mezi kostkami z dřevěné stavebnice. To byla tak blbá soutěž – že se na obrazovky ani nedostala.

My, jak se dozvíte, jsme měli svůj skutečný závod s časem se skoro skutečným vojenským náklaďákem. Židle jsme si naložili už den předem, abychom mohli brzy ráno vyrazit na cestu. Řidič, Kulka se jmenoval, mi řekl, že pro mne ráno zajede už v 6:00 a že na mne zatroubí, abych byl už oblečený. Tak se i stalo, už v 5:45 troubením probudil celý panelák a tedy i mne. Naložil jsem si sportovní kabelu a hned jsem si vyhledal pohodlí pro své dlouhé nohy. A protože jsem už s ním jel den před tím a věděl, jak je to auto hlučné, tak jsem si vzal malý tranzistoráček a jedno ucho utěsnil špuntem a do druhého strčil sluchátko a vzápětí usnul.

Asi za hodinu a půl se mnou Kulka zacloumal a položil mi nepatřičnou otázku: „Pane Martine, nevíte, kde jsme?“ To jsem považoval za skvělý vtip, ale on mi do ruky předal silniční Atlas Československa, a povídá:“ Mrkněte se na to, já jsem se asi ztratil na poslední objížďce.“ Tak jsem čekal, až narazíme na první ceduli menšího městečka a to podle seznamu vyhledám na mapě a vrátíme se na trasu.

Nojo – ale stal se průšvih – já zjistil, že svědomitý Kulka sice vyrazil v malém předstihu, asi nějak v předtuchách věcí příštích, ale úplně jinam. My měli jet na natáčení do Ústí nad Orlicí a on už byl kousek od Ústí nad Labem. Když jsem mu to sdělil, tak málem omdlel a v šoku začal mluvit slovensky - „Čo buděme robiť – čo buděme robiť? - Bědoval stále dokola a zablokoval autobusovou stanici, načež ho pojmenoval za to autobusák nelichotivě několikrát po sobě a nahlas, že se mu smála celá zastávka lidí.

Uklidnil jsem ho a převedl na češtinu, že se nic neděje, že první den je stejně jen zkouška bez diváků a že zalžeme, že se nám porouchalo auto, když se zpozdíme – u té rachotiny nás nikdo nebude podezírat, že kecáme. On se snažil auto týrat ve vysokých obrátkách, abychom tedy měli zpoždění, co možná nejmenší. To auto ale nebylo schopno vyvinout větší rychlost, než 50 km/hod, ale předstíralo ji skvěle - řvalo jako raněný tygr.

Tím naše peripetie zdaleka nekončily, nejdříve jsme platili pokutu, protože jsme zajeli do zákazu vjezdu - do jednosměrky, kam ani auta ve správném, tedy opačném směru jeho tonáže neměla co dělat. To svědomitého Kulku rozhodilo a hned asi o pět kilometrů dále při snaze si zkrátit trasu, zajel do nějakého, prý strojírenského závodu, že se to tam dá projet, že to tam už někdy taky projel. Opravdu mu ochotně otevřeli bránu, když viděli vojenské auto, ale bez potvrzení nás nechtěli pustit ven. Byly to totiž ruské kasárny. Bez zdlouhavého a pečlivého prohledání a částečného i vyložení těch židlí a sepsání protokolu o celé záležitosti to nešlo. Měl jsem tam ale hned asi tři zakázky na tu bundu a košili – ale nebylo nám nic zabaveno – když zjistili, že jsme opravdu z televize – že se jedná o akci na naše svobodné volby pod jejich vojenským patronátem. :)

Na místo do Ústí nad Orlicí jsme přijeli asi o 4 hodiny později, kdy byla přestávka ve zkoušce. Produkční mi řekla, že ty židle už nepotřebují, že si sehnali jiné z místa a že můžu řidiče odeslat zpátky domů i s židlemi. Tak jsem mu řekl, že si dáme spolu opožděný oběd a že pak může odjet. Když jsme si objednali jedno jediné jídlo, které ještě zbylo po nájezdu herců a televizáků – Bramborový salát a řízek, tak když jsem viděl u sousedního stolu pana Felixe Holzmanna v malé společnosti jiných herců u pivečka, jinak byl sál prázdný, tak jsem z legrace prohodil s číšníkem na podobné téma – „Číšník“ improvizovaný úryvek z Felixova vystoupení na místo pozdravu a sám jsem si tam přidal větu: „Víte, co je na tvrdém řízku to nejhorší? Že veškerou energii, kterou vám ten řízek dá, tak zase tím kousáním ztratíte!“ Což celá ta parta herců, kteří tam s Felixem seděla, kvitovala smíchem a Víťa Černý mne pozval, abych si k nim přisedl a Felix to do té své scénky pak přidal.

Já jsem se mu svěřil, že bych chtěl také dělat takové scénky, jako má on, že ho naše celá rodina miluje, že jsem si už nějaké sepsal, ale že se hrozně stydím a bojím se, že se lidé nebudou smát. Tehdy mi bylo asi dvacet let. On se přiznal, že sám má stejný pocit stále už od té doby, co to dělá. Že má stále velkou trému – to samé jsem se dozvěděl i od herce Lubomíra Lipského, když jsem se s ním bavil v zákulisí. Ale oba tvrdili, že to musím někde zkusit. A že o to krásnější je pak ten pocit, když se lidé budou smát – když to tedy překonám.

Asi za rok od této události jsme natáčeli soutěžní pořad „Deset stupňů ke zlaté“ v divadle Gong ve Vysočanech a já jsem si o přestávce zajel schrupnout do podzemí nákladním výtahem, kde byly kulisy, sedací nábytek a pár starých rekvizit, ale vyjel jsem ještě dost dlouho před začátkem natáčení, našel jsem tam totiž takovou velkou pumpičkou na rozprašování malby – tekutin - Felix s ní měl jednu nádherou scénku „Kvíz“ a já jsem se rozhodl to zkusit.

Tak se ten předchozí příběh provázal s dalším – poslouchejte:

To divadlo Gong, které jsem důvěrně znal, hned za ním jsem bydlel od narození až do svých 11 let a chodil tam od malička na pohádky, i otravovat tam televizáky v přenosovém voze, abych se mohl na chvilinku kouknout na jejich monitory – na pohyblivé obrázky, to mělo být tedy svědkem toho mého prvního pokusu. Televizi jsme v té době, kdy jsme tam bydleli, doma neměli. A když teta dělala v televizi v tomto divadle při natáčení občas asistentku režie, tak mi tam  propašovala a já jsem tam tedy byl skoro na domácí půdě. Kde jinde bych to měl zkusit, tam jsem v jedné pohádce na tom jevišti hrál v dětských letech trpaslíka - tak to zkusím nyní - už o dost větší - stejně to bude jenom jako.

A nyní o přestávce, když jsem vyjel z toho sklepa, právě divadlo patřilo nácviku místního souboru na nějaký program a já tam vyjel v tom klotovém plášti s tou pumpičkou a začal tam rušit toho ředitele a režiséra v jedné osobě v programu a asi 12 – 15 mladých lidí toho souboru, kdy jsem tam jako rozprašoval tu vůni, že si na smrad stěžovala naše režisérka Dagmar Novotná a že to tam mám o přestávce provonět. Ten pan ředitel toho divadla, mi „nahrával“ – tedy taky „jako“ (myslel jsem si) protestoval, že ho ale nesmím rušit při té zkoušce jeho představení a já taky dál a dál improvizoval v intencích mého „učitele“ Holzmanna a celé to vystoupení trvalo asi 10 minut. Holky a kluci z toho souboru se smáli a já jsem žil v domnění, že jsem tedy uspěl, že bych tu trému přežil taky.

Myslel jsem si, že všichni poznali tu naši snahu napodobit tu známou scénku – vždyť nám asi čtyři i zatleskali. Když jsem přišel druhý den na natáčení, tak za mnou přišel ten ředitel divadla, že jsem mu to neměl dělat, že ho hned po našem vystoupení odvezli do blízkého střediska OUNZ, že z toho měl nějaký náběh na infarkt – srdeční slabost - nebo co, že to byla z mé strany drzost, a že to už hlásil mým nadřízeným. To nehrál – tak dobrý herec nebyl. Já jsem ale žil v domnění, že on ví o tom, že spolu hrajeme tu Felixovu notoricky známou scénku, ani náhodou mne nenapadlo, že on to opravdu myslel vážně.

Dneska bych mu to přehrál na YouTube, tak jako to nabízím nyní vám: 

 

Tehdy jsem mu to jen musel převyprávět a vysvětlit a omluvit se mu. On to vzal a vše s mým nadřízeným srovnal a pak, kdykoli jsme se zase potkali, tak se se smíchem ptal, čím ho zase položím na lopatky a nabízel mi angažmá v tom jeho amatérském souboru.

Tak to bylo něco zase ze života rekvizitáře, ale když jsem se dozvěděl, jaký kočovný život vede Felix Holzmann po vlastech Českých se svými scénkami, tak jsem úmysl postavit se na volnou nohu, jako on, opustil a přešel později na jistější dráhu úřednickou - do pojišťovny.

Můj příběh vzpomínky
Autor: Martin Vrba
Hodnocení:
(4.5 b. / 12 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Soňa Prachfeldová
Vytvářet humor není vůbec lehké, dnešní humor, filmy, divadelní představení, jsou zdaleka jiné, než dříve a není to vždy k lepšímu. I nové seriály . které vznikají jak houby po dešti, jsou po čase únavné a slátaniny. nejlepší je vypnout a vytvářet vlastní program a ani to není jednoduché. A co dneska je ?
Alena Švancarová
Tak tohle je hodně důležitá věta:tady na internetu si nevidíme do tváří,z toho pohledu lze hodně odpozorovat a odhadnout člověka a tak bez přímého kontaktu může docházet k nedorozumění.
Jiří Dostal
:-) Zábavné stylem Gustava Prouzy "...to není forma bez obsahu, my jsme připraveni nejenom jednat, ale i hovořit!" :-)
Martin Vrba
Paní Pivcová, víte co je zajímavé? Že ty Silvestry byly natočeny v tak zvané totalitě a všichni očekávali, že po revoluci, kdy budou mít umělci naprosto volné ruce, vypukne doslova exploze v tvorbě, že toho mají ti omezovaní a zakazovaní napsáno spousty v šuplíku. A ono se nic tak moc velkého ve filmové, natož v televizní tvorbě po revoluci nestalo. Paradoxně ta doba umělcům v zábavné tvorbě i pomáhala i škodila, oni jen naznačili (protože nesměli více) a posluchači a diváci si to domysleli a často si tam našli i to, na co ten autor vůbec sám ani nepomyslel, ale stejně tak postupovali i cenzoři, ti v těch dílech také nacházeli „pro režim nebezpečné jinotaje“, které tak vůbec nebyly od tvůrců myšleny a přesto v tak úzkém vymezeném koridoru možností vzniklo tolik krásných komedií, které obstojí v každé době a líbí i dalším generacím. :)
Zuzana Pivcová
Pokoušet se o humor je asi velmi ošemetné, protože jsme tvorové vztahovační a kdekdo v takové situaci najde něco, co se ho dotkne. Pokud se jedná o společnost, která se zná a zná i osobu "baviče", je to asi nejlepší. Proto se mi líbily třeba někdejší 2 ročníky Silvestrů s Menšíkem, kde publikum tvořili kolegové herci atd. Film Světáci považuji za jeden z nejzdařilejších.
Martin Vrba
Paní Mužíková, když ale vezmeme zábavu takto „pod drobnohledem“, tak se u každé malé zábavné historky až po velká klasická divadelní díla dopracujeme k tomu, že je v nich někdo na tom „špatně“, že je to pro někoho trapné – někdo je tam podle některých zesměšněn. To bylo například také příčinou proč cenzura zakázala krásný film „Světáci“, protože tam byli prý zesměšňováni zedníci – tedy dělnická třída. A současná „sluníčková společnost“ tolik dbá na to, aby se v ní nikdo nemohl cítit utlačován – ponižován a napadán, tak bude čím dál těžší si dělat z někoho a z někoho srandu. Napadl mne zrovna příběh, který Bolek Polívka vyprávěl ve svých Bolkovinách. Diváci mu své příběhy posílali a on je pak v tom pořadu převyprávěl svým osobitým způsobem. Já to jen zkrátím. Na Silvestra se sešli přátelé a rozhodli se v opilosti sjet z pátého patra na lyžích po chodech dolů, ve třetím patře porazili jednu starší paní, ta byla odvezena do nemocnice. Když ti pánové vystřízlivěl a zjistili, co udělali, tak nakoupili kytici a jeli za tou paní do nemocnice, aby se jí omluvili a nějak ji odškodnili. Shodou okolností tam byl jejím ošetřujícím lékařem přítel toho člověka, který ji na těch schodech porazil a tak se ptá toho svého známého doktora, jak na tom ta paní je. Lékař ho ujistil, že paní nemá žádné zranění, ale že utrpěla nějaký psychický šok a že ji z chirurgie, kam ji sanitka původně přivezla, museli poslat na psychiatrii, protože pořád tvrdila, že ji porazili tři lyžaři u ní doma ve třetím patře jejího domu. Konec té humorné scénky. Kdybychom to chtěli rozebírat, tak můžeme úspěšně tvrdit, že ta paní byla v té scénce zesměšněna, že to není vůbec zábavné. Dnes mnoho lidí tvrdí, že takový humor je nepřípustný, že se musí jednat jen o laskavý humor, který nikoho nezesměšňuje. Nojo, ale to bychom museli zrušit z moci úřední asi 98% humoru už od doby Charlieho Chaplina, kde se lidé poprvé na plátně kopli do zadnice, protože to určitě toho dotyčného bolelo a zesměšnilo. Ano – tak to je, v komediích se smějeme například paroháčům, klamaným manželům, ale běda, když to potká někoho z nás. Lidé se smějí, když někdo cizí upadne na ledu, ale jak je nám, když to potká nás? Kdysi uváděl takový pořad amatérských „legračních“ záběrů, který se jmenoval „Tak neváhej a toč!“ nedávno zesnulý Eduard Hrubeš. Ten byl z valné části složen z pádů a lidé se tomu smáli. Jo – takoví už jsme. Já bych třeba místo kamery, přiskočil a popadl to dítě a tomu pádu zabránil. Dále - myslíte, že by se dnes někdo odvážil udělat tuto scénku, kdy je zesměšňován postižený člověk? Navíc ta scénka vychází z reálného podkladu, takový koktavý člověk v televizi opravdu pracoval. https://www.youtube.com/watch?v=WRLvuYbF3O4&t=732s To jsou tedy věci připravené, sepsané, které lze korigovat a třeba i zakazovat, ale dnes a denně se dějí věci, které nikdo dopředu nerežíroval, přinesl je život a pak byly teprve sepsány, jako v případě těch lyžařů, kteří sjížděli ty schody v činžovním domě, ti určitě neměli úmysl srazit tu paní. To samé platilo i v tom mém případě improvizování scénky Felixe. Určitě jsem to nedělal z důvodu, aby toho ředitele z toho málem ranila mrtvice. Nebo nemohu za to, že například někdo neunese kritiku. To by v takovém případě ani učitel nesměl dát nikomu špatnou známku, a že jsem jich dostal za svůj život nepočítaně a taky jsem z toho byl skoro na mrtvici. Ke správné výbavě člověka patří jak smysl pro humor, umět ho rozdávat i přijímat a pak normální psychická odolnost. Tady na internetu si nevidíme do tváří, z toho pohledu lze hodně odpozorovat a odhadnout člověka a tak bez toho přímého kontaktu může docházet k nedorozumění. Pak je tedy dobře, když jedna paní (ne zde na íčku) píše na všechno druhým jen dvě stále se opakující věty: Na příspěvky jiných: „Děkuji – potěšilo mne to! A jako odpověď na reakci jiných na její obrázky: „Děkuji za nahlédnutí a milou odezvu!“ Chová se slušně, je nekonfliktní, nikoho neurazí a je to i zábavné, právě pro tu stálost a neměnnost. Je to vlastně originální a nadčasové.:)
Eva Mužíková
I můj život je protkán úsměvnými zážitky. Vždy jsem chtěla lidi pobavit, třeba i na můj úkor, ale dbala jsem na to, aby to nebyla zábava trapná. To ne. Zrovna jednu takovou akci připravuji, snad mne strach z případné nákazy kovidem neodradí. No uvidím...
Alena Velková
Hezké
Věra Lišková
Humor máte podobný s mojí vnučkou, když byli se školkou na pobytu v přírodě, namalovala paní učitelce cosi ostrým kamínkem na auto. Doma se jí rodiče zděšeně ptali, proč to udělala ? Myslela prý, že bude sranda, ale byl z toho průšvih.
ivana kosťunová
Pobavila jsem se, historky ze zaměstnání mám ráda

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.