S kůží na trh. Pavel Hajn vyrábí se svou rodinou přes třicet let luxusní koženou galanterii
Pavel Hajn na módní přehlídce v pražském Radotíně. FOTO:Petr Buček

S kůží na trh. Pavel Hajn vyrábí se svou rodinou přes třicet let luxusní koženou galanterii

14. 10. 2021

Tradice rodinné firmy Hajn sahá až do roku 1905. Dědové současného majitele Pavla Hajna byli švec a koželuh, jeho tatínek František získal tovaryšský list v oboru brašnářském a ozdobnickém. Čtvrtou generaci rodinného klanu dnes zastupuje dcera Veronika.

„Láska k řemeslu a poctivá práce v nejvyšší kvalitě. To jsou hlavní předpoklady pro to, aby byla firma úspěšná,“ říká v rozhovoru Pavel Hajn, zakladatel rodinné firmy vyrábějící luxusní kožené zboží. Kabelky firmy Hajn byly součástí kolekce, které předvedly modelky portálu i60 na módních přehlídkách v pražském Radotíně a ve Ville Pellé.

Můžete popsat vaše začátky, tedy kdy jste začal s výrobou kožených kabelek?
Já jsem se řemeslo učil u mého otce, který byl brašnářem a pracoval pro tehdejší slovenský podnik Technoplast Topoľčany. On pro ně asi od roku 1980 pracoval z domova, připravil vždy šablony a vzorky, které pak odvezl na Slovensko a tam je pak zaváděli do výroby. Asi pět let před revolucí si otec zařídil doma opravnu kožené galanterie. Byl to už tehdy takový zárodek podnikání. Já jsem za ním chodil do dílny a sledoval, jak se opravují různé kožené brašny a kabelky a začal jsem mu pomáhat. A právě na těch opravách jsem se to řemeslo naučil, tedy jaká je konstrukce těch tašek a kabelek, jak se šijí.

A pak přišla revoluce a možnost svobodného podnikání…
Ano, té příležitosti pracovat sám na sebe, jsem hned využil. Lákala mě představa, že člověk nemusí každý den vstávat brzy ráno do práce, ale hlavně být svým vlastním pánem a dělat to, co mě baví. Samozřejmě se později ukázalo, že člověk ve své vlastní firmě pracuje mnohem více, nemá čas na jiné koníčky, od rána do večera se věnujete střídavě výrobě, obchodu, marketingu, zajišťování materiálu, zaměstnancům.

Kde jste své první zboží vyráběli? Předpokládám, že jste museli najít nějakou dílnu, nakoupit strojní vybavení…
Dílny jsme měli ve vlastním rodinném baráku a začínali jsme se šlapacím šicím strojem značky Lada. Výrobna byla nejprve v garáži, pak jsme do sklepa umístili lisy a do půdních prostor šicí stroje. Byly doby, kdy jsme měli zboží a materiál po celém domě, v kuchyni, na chodbách, dokonce jsme jeden čas museli skladovat vyrobené kabelky i v ložnici. Neměli jsme vůbec žádné soukromí. Během tří let jsme totiž měli už asi patnáct zaměstnanců, ti byli zvyklí začínat brzy ráno, chodili do práce na pátou, takže my jsme už od těch pěti nespali, protože se spustily první stroje. Bylo to už opravdu na zbláznění, tak jsme se s manželkou rozhodli, že postavíme dílny na vlastní zahradě. Pak se ale uvolnilo místo hned vedle našeho domu, kde bylo malé zdravotní středisko, které ukončilo činnost a my jsme se s majitelem objektu dohodli na odkupu. Takže od té doby vyrábíme tam.

Kolik vlastně takových kabelek ročně vyrobíte?
Za rok vyrobíme asi deset tisíc kusů koženého zboží. Ale nejsou to jenom kabelky. Vyrábíme nejrůznější zboží od kožených klíčenek, peněženek až třeba po opasky či pouzdra pro městskou policii. V nejlepších časech jsme měli obrat přes šestnáct milionů korun a kolem pětadvaceti zaměstnanců. Pak ale přišla ekonomická krize v letech 2007 až 2008, kdy se rapidně snížil odbyt, my jsme byli nuceni rozloučit se s částí zaměstnanců a vlastně už jsme takových obratů nedosahovali. V současné době zaměstnáváme do deseti pracovníků.

Dnes je firma Hajn rodinnou firmou, kromě vaší manželky pro vás pracuje i dcera a syn...
Ano, dcera navrhuje design originálních výrobků z kůže. Vystudovala restaurátorství, zabývá se hlavně restaurováním tapet, ale pro naši rodinnou firmu připravuje takzvané malované kabelky. Je to technika linorytu a malby, kdy vytváří jedinečné designy, které jsou součástí limitovaných sériích. Každá kabelka je absolutním originálem a neexistují dva totožné výrobky. Dcera také založila a vede náš e-shop. A ve firmě pracuje i náš syn, který se stará o obchod.

Vybudoval jste úspěšnou rodinnou firmu, která získala řadu ocenění na nejrůznějších veletrzích. I když to byla mnohdy dřina, říkáte si, že to stálo za to?
Když se teď proházím po dílnách a dívám se na celou řadu strojů a vybavení, vážím si hlavně jedné věci - toho, že jsem všechno vybudoval s manželkou sám. Že jsme začínali absolutně od nuly, neměli jsme žádný kapitál, jen jeden starý šicí stroj. Ale díky poctivé práci a kvalitě výrobků jsme postupně začali růst.

Já se vůbec divím, že můžete konkurovat nejrůznějším padělkům a zboží dováženého z Číny, které je asi cenově úplně někde jinde…
Ale to vůbec není naše konkurence. Jestliže si někdo koupí kabelku z koženky či nějaké uměliny, které se po půlroce utrhne ucho nebo se začne ta falšovaná kůže odlupovat, tak to není náš zákazník. Já samozřejmě chápu, že pro někoho je hlavním kritériem cena. Ale kvůli ceně neslevím na kvalitě. My máme zákaznice, které k nám přijdou po deseti letech a chtějí si nechat opravit kabelku, kterou si od nás zakoupily. Ani po těch deseti letech se jí nechtějí zbavit, protože ví, že po opravě jim ještě může nadále sloužit. Mají k ní vztah.

Je něco, co byste rád ve vašem podnikání změnil nebo něco, co vám jako podnikateli chybí?
Ani ne. Já už si několik let říkám ´tak ještě jeden rok a končím´. Ale pořád se k tomu nemohu odhodlat, protože mám tu práci rád. Ale možná by českým výrobcům pomohlo, kdyby mohli získat od vlády či od státu jakýsi certifikát, který by potvrzoval, že je zboží vyrobeno v České republice. Něco takového zdejším výrobcům chybí. Je sice celá řada českých firem, které prodávají kožené zboží, prodávají ho pod hlavičkou české firmy, ale vyrábí se v zahraničí. Myslím, že je mnoho zákazníků, kteří oceňují českou poctivou práci.

móda rozhovor
Autor: Jan Raška
Hodnocení:
(5.1 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Elen Zajíčková
Jsem šťastná, že jsem tuto firmu náhodně objevila a že jsem ji oslovila. Dostalo se nám takové přízně ze strany celé rodiny Hajnových! Tak úžasné, skromné a charismatické lidi člověk nepotkává denně. Jejich dcerka, autorka těch krásných vzorů , byla prvním členem rodiny, s kterým jsem komunikovala. A když přivedla rodiče, pochopila jsem, po kom je tak milá a příjemná. Je fajn, že kromě pracovitosti a píle zdědila po rodičích i tu jejich pokoru, která je tak dech beroucí. Přitom je to mladá dáma, která se stará o nápady a obchod. Ale dělá to s příjemností, lehkostí a s použitím rozumu. Žádná dravost a agresivita, zdůrazňování důležitosti, kladení podmínek. Vzácní to lidé, přeji jen, aby firma dál vydržela a prosperovala.
Svatava Páleníková
Krásné kabelky, je vidět, že jsou vyrobeny s láskou. A souhlasím, měla by se více podporovat kvalitní česká výroba.
Eva Mužíková
Také takové lidi obdivuji a moc jim fandím. Nežli došli až sem, muselo to stát hodně úsilí, zklamání a peněz. Díky za článek Honzo.
Helena Štěpánková
Fandím takovým pracovitým lidem, kteří pokračují v rodinné tradici a z práce, kterou milují, dokázali vybudovat prosperující firmu. Tak ať se vám i nadále daří a vaše výrobky těší mnoho zákazníků!

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

20%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%