Jak naučit vnoučata hospodařit? Radí odborník na finanční gramotnost
I děti by měly znát hodnotu peněz a umět s nimi hospodařit. FOTO: Poskytnuto Českou spořitelnou

Jak naučit vnoučata hospodařit? Radí odborník na finanční gramotnost

1. 6. 2021

Den dětí mnohé svádí k otázce – dárky, nebo peníze? A váží si současní školáci vůbec peněz? Znají jejich hodnotu? A kdo je to má naučit, rodina, nebo škola? Vše o tom, jak vést děti ke správnému hospodaření a jak se mohou zapojit prarodiče, vysvětluje David Hubáček, šéf projektu Abeceda peněz.

Na našem portálu pouštíme pravidelně seriál Abecedy vzdělávání pro seniory, který je zaměřen na moderní technologie. Česká spořitelna se již několik let ale usilovně věnuje také finanční gramotnosti u dětí v projektu s názvem Abeceda peněz. Co v něm dětem nabízíte, co se u vás mohou naučit?

Abeceda peněz je aktuálně největší program finančního vzdělávání v Česku. Naším cílem je, aby každé dítě v zemi mělo přístup k výuce finanční gramotnosti. Zapojili jsme proto už desítky lektorů a stovky našich vlastních zaměstnanců. Věnujeme se dětem v mateřských školách, žákům základních škol i dospívající mládeži. Někdy osobně, někdy online, jak kdo potřebuje.

Jakým způsobem je učíte?

Vyvinuli jsme pro děti program, který je plný zábavy, her, soutěží. Pro každou věkovou skupinu zvlášť. Pro školkové děti máme namluvené vzdělávací pohádky nebo zábavné kartičky s hádankami. Školáčky necháváme hrát si na dospělé. Ti větší si s námi mohou na vlastní kůži zkusit, jaké to je, podnikat. Zkrátka necháme je vše si vyzkoušet, osahat, ale v bezpečném prostředí a pod naším plným dohledem.

Spolupracují i děti v pubertě, které jsou třeba už na střední škole?

Speciálně pro tuto věkovou skupinu jsme připravili počítačovou hru Tajuplná cesta. V ní se všechno naučí. Ale díky napínavému ději si toho mnozí ani nevšimnou. Až zpětně zjišťují, kolik nových informací si ze hry odnesli.

Možná někoho napadne, proč má právě Česká spořitelna vést děti ve školách k finanční gramotnosti?

Dnes a denně se bavíme s lidmi o penězích. A nejen ze zkušenosti, ale i z rozsáhlých průzkumů víme, že rodiče si uvědomují, že odpovědnost je na nich. Oni by měli být ti, kdo naučí děti hospodařit. Jenže zároveň jedním dechem přiznávají, že sami nevědí, jak na to a potřebují pomoc od škol. Mezi učiteli je obrázek podobný. Nemají čas ani dostatek podkladů, priority jsou jinde. My v České spořitelně se snažíme lidem pomáhat. A jejich bezpečné hospodaření je naší prioritou. Proto jsme se rozhodli využít své síly i možnosti a vyvinuli jsme Abecedu peněz. Vnímáme to jako vklad do budoucna nám všem, celé naší společnosti

Poradil byste, od kdy je dítě již dostatečně vyspělé na to, aby mohlo samostatně hospodařit s kapesným?

Jakmile dokáže trochu počítat, je dobré s kapesným začít. U malých dětí stačí desetikoruna týdně. Důležité je, aby mohly získat vlastní zkušenosti a třeba si i párkrát nabít nos. Jen tím se naučí, že když vše utratí první den, později mít nebudou. Nebo že když si teď koupí dvě lízátka, nezbude na plyšáka. Můžeme jim to donekonečna opakovat, ale vlastní zážitek, třeba negativní, jim dá nejvíc. Výhodou je, že čím jsou děti menší, o tím menší částky jde.

Jak mohou rodinní příslušníci podpořit své děti v této oblasti, co radíte rodinám ve výchově ke správnému zacházení s penězi?

Je potřeba se o děti a jejich vztah k penězům zajímat. Nestačí jednou týdně vyplatit kapesné a hotovo. Ptejte se, co mají s penězi v plánu, ukazujte jim možnosti, nabízejte pomoc. Rodiče na to možná nemají čas, ale prarodiče třeba už ano. Pomozte dětem porovnat ceny hračky, kterou si chtějí koupit, bez ohledu na to, jak ošklivá a zbytečná je. Vezměte je na trh nebo vyrazte společně na nákup a hrajte si. Třeba se zkuste společně vejít do omezeného rozpočtu. Nebo můžete zjistit, kolik stojí suroviny na jednu bábovku. Na výletě společně zkoumejte, jestli je výhodnější vlak nebo autobus. Dá vám to spoustu zajímavých zážitků a dětem ten nejlepší vklad do budoucna. Dejte vědět vnoučatům, ať se s paní učitelkou do programu přihlásí. Jde to jednoduše přes www.abecedapenez.cz

peníze vnoučata
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5 b. / 2 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Martin Vrba
Pane Krejcar, také si na to pamatuj, dokonce my jsme měli takovou malou knížku jen o dvou listech (cca na 30 zápisů) a tam se to zapisovalo, u nás jen učitelka. Já si myslím, že pro malé děti je nejlepší spoření například u maminky – tatínka - u dědy - u babičky a pak je dobré (kdo už umí počítat) jim nechat znovu spočítat (překontrolovat) na kalkulačce s páskou donesený nákup. To už děláme s vnučkou od 10 let. Naučí se znát cenu zboží i práci na kalkulačce a to hrou. Chápu, že banky mají zájem, aby to bylo všechno jen u nich, ale tím je to mimo dětí a žádný přehled jim to o financích nedá. Brzy vnučku seznámíme i s tím, kolik si táta a máma vydělají v práci za hodinu (kolik vydělávají i jiní lidé), jaký máme důchod a co si lze za to koupit. A základní povědomí o tom, že když si nějaké peníze vypůjčíme v bance, že jim pak musíme ale vrátit více, než jsme si vypůjčili, atd.
Krejcar Stanislav
Osobně moje zkušenost z roku 1957. Chodil jsem tehdy do ZDŠ. Samozřejmně už si nemohu pamatovat detaily, ale tímto rokem u nás ve třídě nastoupila doba spořivosti. Každý týden v určitý den a hodinu přicházela paní ze Spořitelny a umožnila nám dětem soutěžit ve spoření. Nebylo to nic násilného, ale dětská soutěživost a rivalita vítězila. Samozřejmně jsme tehdy neměly klasické vkladní knížky ty jsme dostaly až s vysvědčením na konci školního roku. Sešitek s razítkem pobočky Československé státní spořitelny , jménem třídní učitelky ,ředitelkou školy a zaměstnankyní ČSS jsem měl dlouho uložený s osobními věcmi a doklady. Na to byly rodiče dost pedantští. Jistě si mnozí z nás pamětníků vzpomenou na tehdejší soutěže nejen ve sběru druhotných surovin . I tato akce byla součástí návyku k hospodaření . S bráchou jsme mezi sebou soutěžili i v tom kdo si dříve našetří na nové kolo Favorit. Mámka neměla problém v pomocnících s nákupem či umývání nádobí. Dnes je jiná doba a Tereza H. a Feri jsou toho příkladem.
Martin Vrba
Pane Milane Pepo BINGO !!! :) Ale někdo to musí zaplatit, abychom si tady mohli klábosit! V tom tkví základní finanční gramotnost všech podobných webů. :)
Svatava Páleníková
Řekla bych, že současná mládež by potřebovala naučit se hospodařit s penězi jako sůl. Sama u svých vnoučat vidím, že neznají hodnotu peněz a myslí si, že je snad rodiče tisknou.
Milan Pepo
Jaká výuka finanční gramotnosti. Myslím, že všeobecně můžu říct za generaci nás ,,sátníků." Od malička jsme byli vedení k tomu, že si nemůžeme koupit to co nepotřebujeme za peníze které nemáme. PS: Jinak mi přijdou smíchu různé programy vlády k výuce finanční gramotnosti tu k sociálně slabým, tu ke studentům, tu k seniorům. Finanční gramotnosti nás chce učit vláda, která je na úrovni účetnictví krachujícího JZD. A ,,programy" finančních domů? Na Seznamu byl jednou článek jisté banky právě k výuce dětí finanční gramotnosti. Přečetl jsem si jej celý, ale něco mi ,,nehrálo". Po druhém přečtení jsem na to přišel. V posledním odstavci byla taková podprahová zmínka o vhodnosti ,,dětského" účtu, jak jinak zavedeného právě u nich.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

AKTUÁLNÍ ANKETA