Čeští spotřebitelé ve srovnání se zbytkem Evropy citlivěji reagují na ceny a před samotným nákupem vánočních dárků více vyhledávají informace a porovnávají zboží, zvláště na internetu. K tomu, aby vybrali nejlepší dárek za co nejvýhodnější cenu, využívají více obchodních kanálů najednou. Vyplývá to z průzkumu, který společnost Deloitte uskutečnila v 18 evropských zemích.
"Čeští spotřebitelé svá nákupní rozhodnutí zvažují s větší opatrností, přičemž hlavním faktorem se stává cena. I když si letos vánoční svátky chtějí užít, jsou obezřetnější v tom, jak budou utrácet," uvedl vedoucí partner oddělení auditu Deloitte Martin Tesař.
Češi stejně jako ostatní Evropané chtějí více než kdykoli dříve nakupovat dárky za nejlepší ceny. Zatímco loni plánovalo nakupovat dárky ve slevě 13 procent českých spotřebitelů, letos chce slev využít více než čtvrtina Čechů (28 procent). Ve srovnání s loňským rokem vzroste i podíl těch, kteří plánují vánoční dárek pořídit v levnějším obchodě.
Spotřebitelé v Česku rovněž plánují v menší míře než v předchozích letech nakupovat na úvěr. "Téměř dvě třetiny Čechů neplánuje vánoční nákupy na úvěr, nehledě na jeho formu - půjčky od členů rodiny, spotřebitelský úvěr, včetně úvěrových nabídek maloobchodníků," doplnil vedoucí partner pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu v regionu střední Evropy Bronislav Pánek.
S vánočními nákupy letos začnou Češi proti zbytku Evropy o něco dříve. Více než třetina spotřebitelů uvedla, že je plánuje již v listopadu 2012. Nákupní 'boom' v ostatních zemí Evropy odstartuje v první polovině prosince. Češi se zároveň liší proti Evropanům, kteří chystají ve větší míře nakupovat dárky i v posledních dnech letošního roku, tedy v období od 25. do 31. prosince.
Celková útrata za vánoční dárky klesne meziročně o šest procent na průměrných 252 eur, což je přibližně 6300 korun. Zhruba polovina z rozpočtu na dárky připadá na děti, které dostanou v průměru pět dárků. Naopak nepatrně vzrostou výdaje za potraviny a pití, stejně tak za společenské aktivity jako divadlo, kino či vánoční koncert.
Na předních místech seznamu dárků, které by Češi rádi dostali, jsou peníze (47 procent), knihy (38 procent), oblečení a obuv (34 procent), notebook či počítač (33 procent), kosmetika a parfémy (27 procent). Následuje kategorie cestování (25 procent), chytré telefony (25 procent) a tablety (23 procent). Dárkové poukazy pod vánočním stromečkem by uvítala pětina dotázaných.