Češi si oblíbili kulinářská
show, ovlivňují i jejich nákupy

Češi si oblíbili kulinářská
show, ovlivňují i jejich nákupy

16. 10. 2012

Tuzemská kuchařská show dokážou přilákat k obrazovkám miliony diváků. Využívají toho gastronomické firmy, které do televizních reklam loni investovaly 9,2 miliardy korun, což je o téměř 1,2 miliardy více než v roce 2010. Uvádí to společnost Admosphere, která v rámci monitoringu reklamy pracuje s cenami reklamního prostoru.

Kulinářské pořady, ve kterých populární kuchaři propagují vaření z čerstvých a kvalitních surovin, ovlivňují i obsah nákupních košíků. „Rozšiřuje se skupina zákazníků, pro něž je na prvním místě kvalita a chuť výrobku, za kterou jsou ochotni zaplatit. Pozorujeme tento trend například v kategoriích uzenin, sýrů, nebo i ryb,“ řekl ČTK ředitel oddělení čerstvých potravin obchodů Albert Petr Chmelař.

Obchodní řetězce jsou si obliby kuchařských pořadů vědomy, a proto často na jejich přípravě spolupracují. „Zájem o kulinářské pořady vnímáme, proto jsme se v nedávné době podíleli na přípravě hned několika z nich. V současné době například na pořadu MasterChef,“ potvrdila mluvčí řetězce Billa Gabriela Bechynská. Partnerem pořadu S Italem v kuchyni byl zase řetězec Makro.

Pohlreich, Babica a spol.

Kuchařská soutěž MasterChef, kterou od září vysílá Nova, zatím každý pátek sleduje kolem půl milionu lidí. Až dvojnásobný počet diváků přilákaly gastronomické show, které odstartovaly v minulých letech. Pořad Kluci v akci například milionovou hranici překonal v únorové epizodě o jamajské kuchyni v roce 2008. O rok později show sledovalo v průměru méně než 400 tisíc lidí, což trvalo i loni.

Vedoucím gastro pořadem s více než devíti sty diváky byla v loňském roce show Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha vysílaná na podzim, kdy více než milion diváků přilákala hned dvakrát. Přes milion lidí sledovalo v roce 2010 také listopadovou epizodu pořadu Babicovy dobroty. Zatímco show Jiřího Babicy vidělo v roce 2009 v průměru o zhruba 120 tisíc lidí více než Pohlreichův pořad, loni byly pozice prohozené.

Sledovanost kuchařských show má podle Romana Vaňka z Pražského kulinářského institutu (Prakul) vliv také na vyšší povědomí o gastronomii. „S úspěchem lze říci, že i díky velkému zájmu o gastronomii jako takovou v posledních dvou letech se tato zem dostala do raného stadia gastronomické puberty, což je moc fajn,“ uvedl Vaněk, který Prakul založil v roce 2008.

Ve stejném roce na Nově odstartovaly Babicovy dobroty, kterou o rok později na TV Prima (od 1. ledna 2012 Prima Family) následoval pořad Ano, šéfe!. V něm Zdeněk Pohlreich přísně hodnotí stav českých restaurací při propagaci pravidla "Vezmi co nejkvalitnější suroviny a udělej s nimi co nejméně". Kvalitu a čerstvost prosazují také kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v pořadu Kluci v akci, který Česká televize vysílá od roku 2005.

Úroveň jídla se zvedla

Profesionální kuchařské postupy a kvalitní produkty nezůstávají u diváků bez odezvy. „Je zajímavé, že i kurzy vaření se částečně začínají měnit, neboť se posluchači alespoň našich kurzů začínají ptát mnohem intenzivněji nejen na techniku vaření, ale především na produkty jako takové,“ podotkl Vaněk s tím, že gastronomie prožívá informační konjunkturu. „Možná, že budu moci jednou přestat dělat pořad Peklo na talíři, a to by bylo fajn,“ řekl Vaněk. Peklo na talíři, ve kterém Vaněk hodnotí úroveň české gastronomie, vysílá internetová televize Stream.cz.

Díky vysoké sledovanosti se z hlavních tváří gastro pořadů stávají známé osobnosti. „Z hlediska komunikace považuji trend kuchařů-celebrit za osvěžující,“ sdělila ředitelka agentury Freya CZ Kateřina Borovanská, která zároveň působí ve funkci předsedkyně PR Klubu.

S popularitou souvisí také účast kuchařských hvězd na komerční propagaci firem. Zdeněk Pohlreich například spolupracoval s obchodním řetězcem Interspar. Sajler se Slaninou zase mimo jiné vystupovali v reklamě na těstoviny. „Odměna za tvář značky je v tomto případě naprosto přiměřená a adekvátní a mohu potvrdit, že je v podobné cenové hladině jako odměny pro osobnosti z jiných odvětví, jako je hudba, sport nebo móda,“ uvedla Borovanská.

Ceny u celebrit se podle ní často pohybují v rozmezí 30 000 až 60 000 Kč na hodinu v rámci účasti na různých akcích. „Tuto cenu jsme platili vcelku běžně. Jedna celebrita z oblasti módy si brala 80 000 Kč za hodinu moderování akce, je to různé podle dané osobnosti,“ doplnila Borovanská. Ceny v oblasti tiskových nebo televizních reklam se podle ní mohou pohybovat v řádu statisíců. „Vždy je otázkou, co daný kontrakt obsahuje, čeho všeho se celebrita v rámci kampaně účastní a podobně,“ uzavřela Borovanská.

 

Sledovanost kuchařských
show v loňském roce

Pořad                         TV stanice          Počet diváků

Ano, šéfe!                  Prima family       924 000

Babicovy dobroty       Nova                   713 000

Kluci v akci                 ČT1                    330 000

Prostřeno!                  Prima family       844 000

S Italem v kuchyni      Prima family       372 000

gastronomie televize
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.