Češi si oblíbili kulinářská
show, ovlivňují i jejich nákupy

Češi si oblíbili kulinářská
show, ovlivňují i jejich nákupy

16. 10. 2012

Tuzemská kuchařská show dokážou přilákat k obrazovkám miliony diváků. Využívají toho gastronomické firmy, které do televizních reklam loni investovaly 9,2 miliardy korun, což je o téměř 1,2 miliardy více než v roce 2010. Uvádí to společnost Admosphere, která v rámci monitoringu reklamy pracuje s cenami reklamního prostoru.

Kulinářské pořady, ve kterých populární kuchaři propagují vaření z čerstvých a kvalitních surovin, ovlivňují i obsah nákupních košíků. „Rozšiřuje se skupina zákazníků, pro něž je na prvním místě kvalita a chuť výrobku, za kterou jsou ochotni zaplatit. Pozorujeme tento trend například v kategoriích uzenin, sýrů, nebo i ryb,“ řekl ČTK ředitel oddělení čerstvých potravin obchodů Albert Petr Chmelař.

Obchodní řetězce jsou si obliby kuchařských pořadů vědomy, a proto často na jejich přípravě spolupracují. „Zájem o kulinářské pořady vnímáme, proto jsme se v nedávné době podíleli na přípravě hned několika z nich. V současné době například na pořadu MasterChef,“ potvrdila mluvčí řetězce Billa Gabriela Bechynská. Partnerem pořadu S Italem v kuchyni byl zase řetězec Makro.

Pohlreich, Babica a spol.

Kuchařská soutěž MasterChef, kterou od září vysílá Nova, zatím každý pátek sleduje kolem půl milionu lidí. Až dvojnásobný počet diváků přilákaly gastronomické show, které odstartovaly v minulých letech. Pořad Kluci v akci například milionovou hranici překonal v únorové epizodě o jamajské kuchyni v roce 2008. O rok později show sledovalo v průměru méně než 400 tisíc lidí, což trvalo i loni.

Vedoucím gastro pořadem s více než devíti sty diváky byla v loňském roce show Ano, šéfe! Zdeňka Pohlreicha vysílaná na podzim, kdy více než milion diváků přilákala hned dvakrát. Přes milion lidí sledovalo v roce 2010 také listopadovou epizodu pořadu Babicovy dobroty. Zatímco show Jiřího Babicy vidělo v roce 2009 v průměru o zhruba 120 tisíc lidí více než Pohlreichův pořad, loni byly pozice prohozené.

Sledovanost kuchařských show má podle Romana Vaňka z Pražského kulinářského institutu (Prakul) vliv také na vyšší povědomí o gastronomii. „S úspěchem lze říci, že i díky velkému zájmu o gastronomii jako takovou v posledních dvou letech se tato zem dostala do raného stadia gastronomické puberty, což je moc fajn,“ uvedl Vaněk, který Prakul založil v roce 2008.

Ve stejném roce na Nově odstartovaly Babicovy dobroty, kterou o rok později na TV Prima (od 1. ledna 2012 Prima Family) následoval pořad Ano, šéfe!. V něm Zdeněk Pohlreich přísně hodnotí stav českých restaurací při propagaci pravidla "Vezmi co nejkvalitnější suroviny a udělej s nimi co nejméně". Kvalitu a čerstvost prosazují také kuchaři Filip Sajler a Ondřej Slanina v pořadu Kluci v akci, který Česká televize vysílá od roku 2005.

Úroveň jídla se zvedla

Profesionální kuchařské postupy a kvalitní produkty nezůstávají u diváků bez odezvy. „Je zajímavé, že i kurzy vaření se částečně začínají měnit, neboť se posluchači alespoň našich kurzů začínají ptát mnohem intenzivněji nejen na techniku vaření, ale především na produkty jako takové,“ podotkl Vaněk s tím, že gastronomie prožívá informační konjunkturu. „Možná, že budu moci jednou přestat dělat pořad Peklo na talíři, a to by bylo fajn,“ řekl Vaněk. Peklo na talíři, ve kterém Vaněk hodnotí úroveň české gastronomie, vysílá internetová televize Stream.cz.

Díky vysoké sledovanosti se z hlavních tváří gastro pořadů stávají známé osobnosti. „Z hlediska komunikace považuji trend kuchařů-celebrit za osvěžující,“ sdělila ředitelka agentury Freya CZ Kateřina Borovanská, která zároveň působí ve funkci předsedkyně PR Klubu.

S popularitou souvisí také účast kuchařských hvězd na komerční propagaci firem. Zdeněk Pohlreich například spolupracoval s obchodním řetězcem Interspar. Sajler se Slaninou zase mimo jiné vystupovali v reklamě na těstoviny. „Odměna za tvář značky je v tomto případě naprosto přiměřená a adekvátní a mohu potvrdit, že je v podobné cenové hladině jako odměny pro osobnosti z jiných odvětví, jako je hudba, sport nebo móda,“ uvedla Borovanská.

Ceny u celebrit se podle ní často pohybují v rozmezí 30 000 až 60 000 Kč na hodinu v rámci účasti na různých akcích. „Tuto cenu jsme platili vcelku běžně. Jedna celebrita z oblasti módy si brala 80 000 Kč za hodinu moderování akce, je to různé podle dané osobnosti,“ doplnila Borovanská. Ceny v oblasti tiskových nebo televizních reklam se podle ní mohou pohybovat v řádu statisíců. „Vždy je otázkou, co daný kontrakt obsahuje, čeho všeho se celebrita v rámci kampaně účastní a podobně,“ uzavřela Borovanská.

 

Sledovanost kuchařských
show v loňském roce

Pořad                         TV stanice          Počet diváků

Ano, šéfe!                  Prima family       924 000

Babicovy dobroty       Nova                   713 000

Kluci v akci                 ČT1                    330 000

Prostřeno!                  Prima family       844 000

S Italem v kuchyni      Prima family       372 000

gastronomie televize
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

21%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%