Tradiční sklářské řemeslo 
snad v Čechách nezanikne

Tradiční sklářské řemeslo
snad v Čechách nezanikne

23. 9. 2012

Společnost Erpet Bohemia Crystal patří mezi největší prodejce skla a křišťálu v České republice. Na Staroměstském náměstí v Praze naproti Staroměstskému orloji vlastní firma prodejnu o rozloze více než 2000 m2, kam přicházejí na nákupy především zahraniční turisté. „V letních měsících zavítá do naší prodejny denně i několik tisíc návštěvníků,“ říká v rozhovoru pro magazín i60 ředitel společnosti Erpet Bohemia Crystal Ota Ledvinka.

Jak se vyvíjel zájem o české sklo v posledních pěti letech?
Období posledních pěti let je zásadním způsobem ovlivněno ekonomickým růstem v Číně a ekonomickými problémy v Evropě a USA. Dochází tím k dramatickému nárůstu nejen počtu zákazníků z Číny, ale zejména jejich kupní síly. Naproti tomu počet klientů z USA již několik let stagnuje a díky slabému kurzu USD je jejich chuť nakupovat v ČR a celé Evropě jen velmi malá. Mohu-li pro vyjádření trendu v prodejích českého křišťálu použít čísla, tak například obraty zákazníků z Číny vzrostly v našich obchodech za posledních pět let o 380 %, zatímco obraty klientů z USA jsou oproti roku 2008 asi o 40% nižší a u evropských klientů pak největší pokles nastal v posledních dvou letech, kdy se obrat snížil o cca 60%.     

Mají české sklo a křišťál pořád své dobré jméno ve světě?
Zcela jistě je český křišťál stále pojmem a také to, že je Praha světová TOP destinace, mu pomáhá udržet si své dobré jméno. Zahraniční návštěvníci přijíždějící do Prahy či ČR jsou od svých průvodců či cestovatelských bedekrů informováni o historii výroby skla v Čechách a jeho světové proslulosti, mají tedy zájem si naše sklo přivézt domů jako hodnotný suvenýr. Budeme-li počítat s tím, že každý takovýto turista se pak doma křišťálem z Čech pochlubí své rodině a přátelům a vezmeme-li v potaz, že ČR navštíví každý rok asi 17 milionů turistů, tak je to ohromně silná reklama pro tento národní poklad.     

Kdo jsou vašimi nejčastějšími zákazníky?
Na prvním místě se co do počtu stále drží Japonci, ale na paty jim již úspěšně šlapou Číňané a co do hodnoty nákupů je již několika násobně předčili, dále pak Taiwanci a další východoasijští turisté. Hned za nimi jsou to Rusové. Až pak v našich statistikách figurují američtí klienti, přestože ještě v roce 2000 byli na prvním místě. Poslední dobou roste také Indie a Brazílie, ale mají ještě co dohánět. 

Jaký typ lidí kupuje české sklo - jsou to lidé, kteří sklu rozumí nebo se jim jen líbí, případně vědí, že české sklo je kvalitní?
Někteří klienti z Evropy a USA zpravidla naše sklo znají, anebo mají vztah k tomuto druhu hodnotného zboží. Samozřejmě, že mnoho turistů si dnes v Praze kupuje na památku raději tričko či jiný suvenýr, který však většinou nemá s českým zbožím nic společného. Asijští turisté pak podlehnou kouzlu našeho křišťálu až během návštěvy Prahy, kdy pochopí, že se jedná o typicky český výrobek, který nic neztratí na své hodnotě ani po návratu domů, což se často o jiných suvenýrech nedá říci.

Vaše hlavní prodejna je umístěna na Staroměstském náměstí  - kolik návštěvníků denně se přijde podívat na české sklo?
Do našeho obchodu na Staroměstském náměstí zavítá v hlavní sezoně i několik tisíc lidí denně. Vypadá to jako veliké číslo, ale bohužel, ne všichni k nám přichází za nákupy. Mnohdy jsou to členové turistických skupin a přijdou jen využít náš servis jako například nápoj zdarma. Musíme však tuto skutečnost akceptovat, protože když si z každé skupiny alespoň některý její člen nakoupí, je pro nás celá skupina klientem. Zvažujeme však určitou regulaci těchto skupinových návštěv, abychom neodradili individuální klienty, kteří chtějí mít pro nákup luxusního zboží klid.

Spolupracujete s předními českými skláři a sklářskými společnostmi. Která jména či značky jsou v současné době nejprestižnější?
Leaderem mezi výrobci českého skla je zcela jistě značka Moser. Máme zde celé oddělení této značky, protože právě Moser nejvíce přitahuje klientelu, jež se ve světě křišťálu orientuje a zná jeho hodnotu. V posledních letech se nám zde vyprofilovala také značka Ševčík. Je to menší česká manufaktura, kde dekorují křišťál velmi kvalitním brusem a rytinou. Přestože je cenová hladina výrobků Ševčík výrazně vyšší oproti běžnému broušenému sklu, jsme schopni v našem obchodě prodat více zboží, než je manufaktura schopna vyrobit. A to jsme její výhradní prodejce. V tomto jsme ale asi opravdu specifický obchod. 

O jaký druh či typ skla je v současné době vlastně největší zájem, co se nejlépe prodává?
Záleží na národnosti. Asijští a ruští zákazníci mají rádi bohatě dekorované sklo. Vedle broušeného kupují i zlacené, smaltované a malované sklo, které se v Evropě již neprodává moc dobře. Evropané mají rádi jednoduché až hladké sklo. Amerika je někde mezi tím. Já se přikláním k Asii. Mám rád, když je do toho kousku ručně vyfouknutého křišťálu díky dalšímu dekorování vložen ještě další řemeslný um a tradiční design, který přetrval věky. Toto mne velmi ovlivnilo i v mém osobním životě a například bych si nikdy nezařídil byt moderním nábytkem. Díku tradičnímu českému křišťálu mám rád vše klasické.

Řada skláren, ale i rodinných firem zkrachovala. Proč se jim podle Vás nepodařilo udržet výrobu - z důvodu vysokých nákladů nebo vsadili na segment, o který na trhu nebyl zájem?
Ti co vsadili na snahu vyrábět co nejlevnější sklářské výrobky a snahu konkurovat levným zahraničním výrobcům, tak většinou neuspěli. Ti, co vsadili na nejvyšší úroveň kvality a náročné techniky dekorování skla se většinou bez problému drží, protože zahraniční konkurence se jen stěží může srovnávat s řemeslnou zručností českých sklářů.   

Ve vaší nabídce jsou výrobky v hodnotě i několik set tisíc korun. Prodávají se tyto nejdražší ,,kusy" také v Česku?
Klienti, kteří kupují tyto unikáty, bohužel většinou přijíždějí z Asie. Jen výjimečně se nám podaří prodat dražší výrobky tuzemským klientům. Je ale možné, že Češi si takto drahé sklo umí sehnat přímo od výrobce. 

Vyplatí se kupovat sklo i jako investici? Jsou některé originální kusy zajímavé pro investory, může stoupat jejich cena s časem?
Ano, ale musíte umět rozlišit, co je skutečně unikátní sklářský výrobek a co je jen běžná výroba. Stejně jako třeba u zlatých šperků je potřeba počítat s tím, že v maloobchodě je zboží s obchodní přirážkou a budete-li ho chtít prodat někdy zpět obchodníkovi,tak Vám zaplatí jen velkoobchodní cenu.   

Jak vidíte budoucnost českého skla? Dokáže si udržet své postavení, bude o něj stále zájem? A bude mít o české sklo zájem i mladší generace?
České sklo má jistou budoucnost pouze v případě, že bude udržovat řemeslo jako takové. Tedy ruční techniky výroby a dekorace skla. Bude-li jen investovat do automatické výroby, tak nemá šanci. Velké podniky jako Crystalex v Novém Boru a Bohemia ve Světlé teď s velkou slávou znovu zahajují výrobu, ale bude-li to jen ta automatika, tak to není na dlouho. Znám osobně několik mladých sklářů a myslím, že je zde slušná šance udržet toto tradiční řemeslo při životě, přestože počet lidí zaměstnaných ve sklářství nebude tak velký jako kdysi. 

nákupy
Autor: Jan Raška
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

20%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%