Časy se mění. Zatímco základem televizního vysílání byly před šedesáti lety inscenace, dnes mají místo mimo hlavní program. Inscenace přitom byly historicky spjaté s vysíláním Československé televize. Jenže postupem času se televizní hry přeměnily na televizní filmy.
První inscenace vznikly převedením divadelních her do televizního vysílání. „Ještě když nebyl záznam, točilo se to v kuse, takže to bylo vlastně živě odvysíláno. Tak vznikl fenomén TV inscenací,“ řekl ČTK scenarista Rudolf Merkner. Charakteristické pro ně podle něho bylo zjednodušené prostředí s velkým využitím televizního studia.
První hrou uvedenou veřejnoprávní televizí byla Gogolova Ženitba převzatá z repertoáru Národního divadla. Později se vysílaly televizní inscenace napsané a nastudované speciálně pro televizi. Ty je možné vidět i v současném vysílání ČT, i když ne v hlavním vysílacím čase. „Věci z archivu dáváme logicky do jiných časů než prime time, protože tam je nová premiérová produkce. Dnes se ty věci točí jinak, takže to není srovnatelné," vysvětlil programový ředitel ČT Milan Fridrich. Nejnovějším počinem v této oblasti je mysteriózní trilogie Ztracená brána s Annou Geislerovou a Ivanem Trojanem, jejíž první dva díly si na ČT1 nenechalo ujít více než milion diváků.
V minulých týdnech ČT například vysílala televizní komedii s Miroslavem Horníčkem Věra-nevěra z roku 1972. Mezi další televizní inscenace z minulých let patří mimo jiné komedie Zločin lorda Savila, ve kterém si zahráli Václav Voska nebo Svatopluk Beneš, nebo drama z období hospodářské krize Ubohý pan Kufalt v hlavní roli s Luďkem Munzarem.
Podle Fridricha jde o určitou nostalgii, kdy divák známé herce vidí zamlada a z inscenací je cítit dobová atmosféra. „Je logické, že to akceptujeme jako diváci, ale asi těžko bychom akceptovali, kdyby to někdo v úplně stejné estetice natočil teď,“ sdělil Fridrich. ČT podle něho plánuje točit inscenace i v budoucnu, ale jinak. „Budeme točit inscenace slavných divadelních her, točíme původní scénáře, ale všechno se už dneska dělá filmovou technologií,“ doplnil.
Na různá témata ze života se zaměřila také dvanáctidílná série televize Nova Soukromé pasti, na kterou v roce 2011 navázalo pokračování dalších čtyř dílů s o něco delší stopáží. „První série byla spíše seriálová, ve druhé už šlo o televizní filmy,“ uvedla mluvčí Novy Marie Fianová. Pozornost diváků vzbudil především díl Tatínkova holčička, který sledovalo téméř 1,8 miliónu diváků.
Zařadit televizní filmy do programové nabídky naopak vůbec neplánuje FTV Prima. „V rámci žánrů drama a komedie se FTV Prima pohybuje spíše v oblasti seriálů nebo reality show, žádné formáty podobné TV inscenaci v tuto chvíli nepřipravujeme,“ dodal vedoucí oddělení PR FTV Prima Václav Mazánek.