Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle
Modelky projektu i60 Senior Fashion

Šedesátnice se bouří: Módní byznys na nás kašle

16. 2. 2017

Hromady hadříků mizerné kvality a miniaturních velikostí určené pro mladé zákaznice. A proti tomu desítky tisíc žen ve věku nad padesát, které se chtějí módně oblékat, ale není pro ně nabídka. To je realita v současném byznysu s oblečením.

Dnešní šedesátnice se často chovají a vypadají tak, jako dříve ženy ve čtyřiceti. Čím dál častěji chtějí investovat do oblečení, módních doplňků a kosmetiky. Záleží jim na tom, aby dobře vypadaly, protože cestují a chodí do společnosti.

„Dnes je vlastně šedesátka střední věk. Tyto ženy cítí, že nejsou takzvaně na odpis, ale zároveň jsou konfrontovány s faktem, že v médiích se převážně objevují ženy mladé a krásné,“ říká módní poradkyně a stylistka Táňa Havlíčková. „Na jedné straně by se chtěly pěkně oblékat, na straně druhé mají oprávněně pocit, že módní časopisy a obchodní řetězce s rychloobrátkovou módou se o ně nezajímají. Někdy tím ztrácejí sebedůvěru. Vidí oblečení na šestnáctiletých holkách, srovnávají se s nimi a mají pocit, že z toho srovnání nevycházejí dobře. Je chyba, že pro ně není větší nabídka. Svět nyní opravdu není založený na šestnáctiletých,“ míní.

Řadě žen se s přibývajícími roky mění postava, jenže toho si výrobci módního oblečení nevšímají. Takže dáma vyššího věku s normálními plnými tvary má na výběr buďto oblečení pro mladé, které bývá střiženo tak, že jí nesedí, nebo ošklivé beztvaré pytle, do kterých se seniorky často halí. Seniorky, které rezignovaly. Takových je ovšem čím dál méně.

„Velmi často slyším, že si dámy stěžují, že na ně výrobci oblečení nemyslí,“ říká psychiatrička Tamara Tošnerová, která se zaměřuje na problémy lidí vyššího věku. „Nemělo by se zapomínat na to, že dnešní seniorky jsou aktivní dámy, které se chtějí líbit,“ dodává.

Ve světě nejvyšších pater světového módního byznysu se v tomto směru už něco mění. Řada uznávaných módních značek sem tam na přehlídkové molo v záplavě mladých krasavic pošle i modelku v letech. Například pětaosmdesátiletá Carmen Dell' Orefice, která se živí modelingem od svých patnácti let, v poslední době dostává více zakázek, než před dvaceti lety. Magazín Sports Illustrated, který dosud svěřoval místa na svých stránkách zásadně mladým dívkám s vysportovanými těly, loni nechal předvádět kolekci plavek padesátišestiletou Nicole Griffin. Vzkaz je to jasný: Dámy, podívejte, na věku nezáleží, jen na tom, v jaké kondici se udržujete.

Jistě, ne každá žena může a touží po padesátce předvádět plavky. Ale v naprosté většině touží po tom vypadat mladistvě a k tomu si chtějí dopomoci módním oblečením. Zuzana Kratochvílová má přes sedmdesát a říká: „Ve středním věku jsem předváděla kožichy v Německu. Často si vybavuju, že mi tam bylo řečeno, že kožichy by neměla předvádět mladá děvčata, protože na ně nemají. Naopak na zralých dámách, jsou prý kožichy přitažlivější a může to ke koupi motivovat právě ženy starší, které si to mohou dovolit.“

Problém je v tom, že obchodníci s oblečením si zatím nepřipouštějí fakt, že seniorka nerovná se nemocná paní, která sotva vyžije z mizerné penze. Mnoho seniorek nyní pracuje, navíc se do seniorského věku v Česku dostává generace prvních polistopadových podnikatelů. Tedy dámy, které mají peníze a chtějí je utrácet.

„Dnešní šedesátnice před sebou mají patnáct, dvacet let života. Vzpomeňme si, co pro nás bylo dvacet let, když nám bylo kolem dvaceti, co vše jsme pak za tu dobu stihli. Ale když má před sebou dvacet let života člověk v šedesáti, okolí mu naznačuje: Už nic nedělej, o nic se nestarej. Tak se k této kategorii dosud choval i módní byznys," vypočítává Táňa Havlíčková.

V České republice se objevily první módní přehlídky, na kterých se v rolích modelek předvedly starší dámy. Spousta zralých žen se na takové výzvy hlásila sama. Zájem byl obrovský, organizátoři byli překvapení. „Nedivím se tomu,“ říká módní návrhářka Beáta Rajská. „Proč si v šedesáti neplnit sny? Třeba ty o modelingu. Ale celkově ve světě módy platí názor, že oblečení vypadá lépe na ženách mladých a štíhlých a tím se výrobci, jejichž produkce je určena pro řetězce, řídí.“

Šít módu na starší dámy je totiž náročnější. Je třeba více propracovat střihy, volit kvalitnější látky. Přitom ženy ve vyšším věku nechtějí vypadat jako usedlé paní. V obchodech pátrají po džínách, bundách, košilích, tedy po tom, co nosí mladá děvčta.  Jde jen o to, že si nemohou koupit džíny velikosti 34 s nohavicí tak úzkou, že do ní nevleze ani palec. Hledají džíny kvalitní, perfektního střihu, který sedí na různé postavy. Jenže takových je málo, když se objeví, jsou vyprodány. Což svědčí o to, že zájem o ně je.

„Věřím, že jednou bude naprosto přirozené, že starší dámy předvádějí či fotí oblečení a že na ně jeho výrobci budou myslet. To už není otázka médií, co nám prezentují, ale toho, že společnost stárne a musí akceptovat sama sebe,“ připomíná Táňa Havlíčková.

móda Modelky
Hodnocení:
(4.8 b. / 16 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Helena Pipková
Já jsem si oblíbila internetový obchod OTTO. Nakupuji tam už několik let. Mají velký výběr i ve větších velikostech, je sice trochu dražší, ale oblečení je kvalitní a mívají různé slevy. Také není problém s příadným vracením peněz za věci, které nesedí nebo nejsou podle představ.
Zdenka Jírová
Když jsem byla mladá, tak v obchodech toho moc nebylo, tak jsem se naučila šít podle Burdy a absolvovala jsem několik kurzů pro amatérské švadleny a šila jsem vše pro sebe i mé dvě dcery, včetně plesových šatů, dokonce jsem ušila starší dceři i svatební šaty. Po revoluci jsem se těšila, jaký budeme mít výběr. Dnes je mi už přes 70 let, mám plnější postavu, takže v buticích nic neseženu. Vězší výběr mají Vietnamci, ale tam nesedí vždy kvalita. S botami je to ještě horší, mám několik operací za sebou a nemohu nosit vysoké podpatky, jen úplně nízké. Něco si vybrat, je nadlidský výkon. Šít už také nemohu, mám silné brýle a nevidím na to. Tak jsem na tom hůř než za socializmu. Občas si něco objednám v katalogu, ale je to dražší o poštovné.
Růžena Jurgová
Mrkněte na Fler.cz, R-lady tuniky
Jana Kočí
Opravdu pro nás je v obchodech moda tak pro osmdesátileté ani těm by se nelíbila barvy černá, hnědá, proč ne veselejší a pro silnější jsem z malého města a tady krom vietnamských obchodů nic není a ve velkých městech je moda jen pro bohaté
Libuše Křapová
Přesně tak, Naďo. I tady poblíž máme několik prodejem které vyprodávají 1+1 pánské kalhoty a pod. Možná jsou nějaké soukromé dílny jako pozůstatek bývalého Op. Ale na nic takového jsem nikdy nikde nenarazila. Jinak, nenakupuji běžně v buticích. To jsem zde uvedla jen jako příklad, jak na nás módní průmysl myslí.
ivana kosťunová
A proto jsou na internetu výprodeje skladů mOP Prostějov !
Blanka Faltýnková
Zrovna jsem si chtěla koupit podprsenku 95D. Skoro žádný výběr a samé push-up, nicméně 2 jsem zkoušela a kvůli krátkým ramínkům jsem nemohla koupit.To je skutečně při mé výšce 172 cm paradox jako prase. To ty podprsenky šijou pro trpaslíky? Shánět oblečení velikosti 52-54 v obchodech jsem vzdala dávno a vybírám si pouze ze zásilkových obchodů jako je Petrklíč, Bonprix apod. Nejlepší byl Neckerman, ale ten již bohužel zanikl.
Naděžda Špásová
Nechci vás, dámy, zklamat, ale OP Prostějov jako výrobce oděvů už neexistuje. Jedině, že má někdo jejich sklady a dělá výprodej.
ivana kosťunová
OP Prostějov mohu taky doporučit. Kvalitní střihy, provedení, materiály.
Libuše Křapová
Jen dva příklady, jak je obtížné hledat oblečení pro vhodnou příležitost, a pohled na nás starší od těch mladších. První - když jsem před lety hledala šaty na svou svatbu, oběhla jsem spoustu obchodů v různých městech. Jedna mladá prodavačka ve značkovém butiku s velikostmi oděvů nula nula nic mne odkázala na OP Prostějov. Prý jinak na sebe nikde nic neseženu. Sehnala, a pěkné. Druhý příklad ze včerejšího dne. Opět značkový obchod, výprodeje. Majitelka donesla pro kamarádku několik halenek potřebné velikosti, a z toho zrovna jednu vyřadila. "Tak tuhle růžovou asi ne!" A při tom jsme s kamarádkou na tu odsouzenou růžovou zrovna natáhly ruku. Proč bychom nemohly nosit růžovou, když nám k typu pleti a pod. sedí? Byla to taková starorůžová, příjemný odstín. Žádný neonek.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.