Adventní výzva varuje před fašizací české společnosti

Adventní výzva varuje před fašizací české společnosti

3. 12. 2015

Před nenávistí, agresivitou a fašizací části české společnosti varuje Adventní výzva, kterou zveřejnilo Kolegium Paměti národa. Upozorňuje na zneužití obav z uprchlické krize, situace v Rusku a z rozdělení české společnosti. Výzvu na facebooku sdílelo sdružení Post Bellum a iniciativa Vědci proti strachu, která v létě zveřejnila podobnou výzvu proti nárůstu xenofobních nálad. Adventní výzvu během prvního dne podpořilo více než 4000 lidí včetně řady osobností.

Mezi prvními byli českoslovenští veteráni druhé světové války, odbojáři, přeživší oběti holokaustu, bývalí političtí vězni a disidenti, například katolický kněz Tomáš Halík, spisovatel a bývalý politický vězeň Jiří Stránský, socioložka Jiřina Šiklová, kardinál Miloslav Vlk, bývalá mluvčí Charty 77 a psycholožka Dana Němcová, písničkář a signatář Charty 77 Jaroslav Hutka či ekonom Tomáš Sedláček.

"Vidíme velké nebezpečí v radikalizaci společnosti především v tom, že se někteří politici zaštiťují extremismem a výzvou k radikalismu, což je nebezpečné, protože vytvářejí strach. Na základě strachu nejsou dobrá řešení," řekl předseda Kolegia Paměti národa Jan Dobrovský.

Cílem výzvy je varovat před opakováním toho, co český národ prožil ve 20. století, a také před zlehčováním hodnot, za které bojoval a trpěl. Okolnosti ale i falešní vůdci nyní podle autorů výzvy rozdělují společnost na dva tábory stojící proti sobě. Autoři chtějí oslovit zejména mladou generaci, která nepřišla do styku s bojem za svobodu.

"Se znepokojením sledujeme nenávist, agresivitu a fašizující tendence nemalé části společnosti. Jsme znechuceni davovostí těch, kdo propadají vzteklému nacionalismu, provolávají hesla 'Čechy Čechům', 'Smrt kolaborantům' a nosí šibenice nad hlavami na znamení pomsty. Tito lidé se prohlašují za vlastence," uvádí autoři Adventní výzvy.

Skutečné vlastenectví spatřují v humanistické tradici T. G. Masaryka, v úctě k demokracii a svobodě, kterou si tento národ vybojoval v obou světových válkách a v období komunistické totality.

Autoři tvrdí, že neumí zastavit migraci, apelují však na to, aby se lidé snažili běžencům pomoci a zachovávali humanistické postoje, třebaže nelze vyloučit, že s uprchlíky přicházejí do Evropy i nepřátelé a zločinci.

Prověřovat migranty je sice složité, ale možné, míní. Apelují proto na představitele EU, aby jednali rychle a s úctou k lidskému životu. Politici by podle výzvy neměli Česko izolovat, ale hledat účinné řešení uprchlické krize a čelit hrozbám teroristických útoků. Nemají také zavírat oči před anexí cizích území a jiným porušováním mezinárodního práva. Výzva varuje rovněž před ruským nacionalismem, propagandou a znevažováním vítězství nad komunismem.

 

Česko společnost životní postoj
Autor: Redakce
Hodnocení:
(3.3 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Lidmila Nejedlá
Bohoušku, vítej na íčku.
Bohuslav Král
Jsem ročník 1930, dnes poprvé na stránkách i60, plně souhlasím s p. Mandlíkem, cením si, jak důsledně hájí své názory. Já se hlásím ke xenofobům, jak nás označil současný předseda vlády (což pokládám za nehoráznost a de fakto omezování svobody slova!). Správně připomenula paní Libuše, že nikde nečetla solidní rozbor, co způsobilo uprchlickou lavinu. Pravdu se totiž nedovíte v ČT, které platíme za objektivní informace skoro 200Kč/měs! Přečtěte si, prosím, článek Psychologa Prof. Cyrila Höschla, který momentálně koluje na internetu, názory vojenských odborníků v Parlamentních listech, otevřte si např.koranoislamu.cz Bezpodmínečnou podmínkou pro pomoc uprchlíkům musí být jejich přijetí našeho právního řádu, parlamentní demokracie a a pojetí lidských práv a to se neděje a nebude dít. Lidských, to znamená i ženských. Hodně času jsem věnoval informacím o islamu...Jsem přesvědčen, že probíhá řízená Totální islamizace Evropy (arab. státníci netají svoji strategii a taktikou dobytí Evropy (v historii se to Turkům opakovaně nepodařilo, díky voj. spolupráci evr. národů a dočasnému opuštění křesťanského mravního kodexu
Libuše Křapová
Článek i diskuzi jsem si přečetla až nyní. A jsem velice udivená. Nebudu se zde vyjadřovat k názorům, v demokratické společnosti má na něj nárok každý. Za sebe říkám - uprchlíků je mi velice líto. Ale bojím se jich. Nikde jsem zatím nečetla solidní rozbor o tom, co spustilo tuhle lavinu. Války jsou v těchto postižených státech vlastně neustále, jen se občas přelévají. Uprchlíci byli, jsou a budou. Pokud bych potkala potřebného jednotlivce, jsem schopná a ochotná mu pomoci. Ale tahle nynější vlna mi připadá , jako by byla vyvolána cíleně. Je v ní na můj vkus až příliš moc mladých mužů. Pokud tenhle můj neklid znamená, že jsem xenofob, tak ano. Hlásím se k nim. Ale nikam zalézat nebudu, pane Neumane. Vážila jsem si vás až dosud jako odborníka, jako člověka, který pomáhá udržovat výborný portál i60 v chodu. Mám na svůj názor přesně takové právo, jako vy. Copak nedokážete ten svůj obhájit jinak než urážkami těch, kdo si dovolí myslet jinak?
Soňa Prachfeldová
Mám na mysli - zalézt do děr - to je přes čáru - není to o ublížení - kdo komu - je to arogantní.
Jarmila Komberec Jakubcová
Určeno panu Liboru Neumanovi - je mi 70 let, navštívila jsem kromě Severního a Jižního pólu všechny světadíly kosmopolitní města, hovořím anglicky, německy, rusky a španělsky. Mám spoustu přátel v zahraničí. Všechny spojuje jeden názor - lidé se bojí násilí, bojí se špatných sousedů a zla. Češi nejsou ani xenofobové či rasisté, oni se bojí jen o své děti, vnoučata a bojí se o sebe. Naše země přijala spoustu emigrantů z Vietnamu, Sýrie, Ukrajiny a dalších zemí. A nikomu zde nevadí.Nebudu tedy zalézat do díry jak nám starším radíte.
Marie Magdalena Klosová
Myslím,že xenofobie není urážka.je to prostě pohled na jiné lidi.Bohužel ne příliš vstřícný.Většinou za to může "strach" z cizího a obava o "vlastní"."Zadrátované"hranice sehrály svou roli.Díky za názory pánů Horenského a Neumanna.Jen se necítit "ublíženě" !:)
Soňa Prachfeldová
To bylo přes čáru !
František MENDLÍK
Zdeno. Čekám kdy nás někdo pošle slušně řečeno K šípku. Poslouchal jsem Svobodnou Evropu i Hlas Ameriky a to ve službě. Druhý den jsem informoval náčelníka Maturu, komunistu. Najednou se ti lidé objevili po revoluci u nás a nic moc! Nechali rozkrást republiku vexláky. Pak jsem se zájmem sledoval v televizi na ČT 2 pořady o Undergroudu a došlo mi, kdo vlastně bojoval za naši svobodu. Na ty pořady se nedalo dívat. Jestliže básník Jirous prohlásil že byl ožralý a dostal do držky, představ si že jsem neviděl Karla Hynka Máchu.
František MENDLÍK
Milý Zdeno. Redakci I 60 a panu Raškovi jsem vděčen za mnohé. Vždyť typ jsem před léty dostal od tebe. Bez mrknutí oka mi redakce otisla devět povídek, které mi jako závadné vrátila paní Dolejšová z Pozitivních novin, aby jiné pak zveřejnila pětačtyřicet krát. O panu Neumannovi si myslím, že je to velký machr a odborník na svém místě. Když ale seniory posílá do děr, naježily se mi vlasy. A to že prostě neuznávám takzvané disidenty placené z cizích peněz za vítěze nad komunismem je můj názor, který nikomu nevnucuji. A vadí mi, když se za odbojáře prohlašuje kdekdo při vidině odbojářského důchodu. U nás byl také jeden partyzán pobírající partyzánský důchod aniž vytáhl paty z rodné vísky. To by ale chtělo místo takové polemiky spíš Jaroslava Haška.
Zdeněk Horenský
Franto zajímavé je, že ve svém příspěvku píšeš že děti budou mít svůj vlastní rozum, a nadruhé straně kdekoliv jinde haníš studenty a máš je za manipulovatelné blbce. To jaksi nejde dohromady. Jestli mají děti na táborech místo totemu polní oltáře, o tom bych pochyboval, už tam nejezdím, ale jezdil jsme na tábory s pionýry v šedesátých a na začátku sedmdesátých let a i když oficiální píseň byla jiná, my jsme zpívali svou a děti se snažili vychovávat trochu jinak než komouši. proto také jsem nemohl na vysokou pedagogickou, bylo řečeno, že bych působil na mládež v protisocialistickém duchu. A také nikdy jsme nedělali nařízené tyátry při zpěvu revolučních písní a jak to šlo, tak se jim vyhýbalo. A o šťasném dětství za socialismu se dá mluvit jen tak, že děti to vidí svýma očima a blbé režimy jsou jim ukradené a proto jsme měli většinou šťastné dětství i mládí. To už nám ale narušovali a silně narušovali, dlouhé vlasy, západní muzika, zákazy, zákazy a zase zákazy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.