Hypermarket aneb Ptačí zob v akci

Hypermarket aneb Ptačí zob v akci

16. 3. 2015
Motto: Beru tátu do TESCA, to zas bude groteska... (spontánní hláška kamarádky mé kamarádky)

Otázka zní: „ Má či nemá manželský (i nemanželský) pár společně nakupovat v hypermarketu? Hrozí hádka? Z čistě sociologického hlediska je dobré vzít v úvahu charakteristické znaky obecně platné, kterým se asi nevyhneme.

Logika mužského zákazníka

Napíši si doma na papírek, co chci koupit. Když už market uvnitř jakž takž znám, píši to zásadně v pořadí, v jakém jsou regály řazeny za sebou ve směru nejkratšího průchodu. Pokud mi seznam předá partnerka, ještě doma si ho v tomto smyslu přepíši. S jasným cílem - rychle nakoupit a vypadnout. Tento chytrý papírek si zhotovím pokud možno těsně před odjezdem. Je totiž velmi pravděpodobné, že ho zapomenu doma, v marketu ho nebudu moci najít, nebo i brýle. Většinu věcí si však budu ještě pamatovat. Dokud to mám v mysli srovnané, díky tomu papírku. Pokud market uvnitř neznám, nebo zrovna došlo ke změně, nastane velký problém. Logika věci mě totiž podvědomě nutí hledat zboží podobného druhu u sebe. Takže - když v tak velké haluzně mám najít kostičku droždí, zamyslím se nejprve nad tím, k čemu se v kuchyni používá, a dojdu k názoru, že by mělo být buď u vajec anebo u mouky. A to je právě zásadní omyl, neboť logika prodávajícího je právě opačná.

Logika obchodních řetězců

Čím déle se zákazník zdrží hledáním zboží, tím více projde regálů a pravděpodobně koupí ještě jiné zboží, které původně nechtěl.

Proto je třeba zásadně neřadit zboží do regálů podle logiky spotřebitele. Ale naopak, na místa nejméně pravděpodobná a ještě lépe - rozdělit je na více míst. V Globusu jsem dokonce u sýrů objevil polovinu z nich na úplně druhém konci haly. Co na tom, když zákazník najde jogurt u pantoflí a cédéček? Třeba si vzpomene, že zrovna pantofle má už doma prošoupané... Musím uznat, že právě toto často vyhovuje i ženskému zákazníkovi.

Ze stejného důvodu je nejlepší umístění zboží v přiměřených intervalech měnit, aby si zákazník průchod marketem svévolně nezkracoval!!!

Logika ženského zákazníka

Většinou žádné taháky, (alespoň to téměř není k vidění). Prostě jdu, prohlédnu podrobně nabídku zboží, porovnám ceny a rozhodnu se. Nespěchám, porozhlédnu se i okolo. Není támhleto výhodnější?

Dokonce to, co vidím, mě často inspiruje i ke změně plánovaného jídelníčku na víkend. Je třeba být operativní. A ty pantofle se budou hodit taky. Ještě mrknu na tu pěknou čepici vedle olejů. Peťkovi by slušela k té nové bundičce...

Baví mě to, vždyť se mnou ten můj starej nemusel chodit dovnitř, mohl počkat před Kauflandem a dát si tam zatím ve stánku dvě kafe na stojáka. Sakra, to by vlastně nešlo. Zase by se mu cestou domů chtělo čůrat. Ale je tam ten krásný houpací kůň na mince – i pro velké děti. Tak proč by se zatím párkrát nezhoupnul? Však on by to nějak přežil... „No jó, no jó. Už končím, jen ještě mrknu támhle na ten regál se zbožím V AKCI."

To musíte, pánové, uznat. Zlevněné zboží „v akci" je třeba prohlédnout. Ostatně to děláme také. Vzpomínám, jak jsem potkal na ulici kamaráda s velkým papírovým pytlíkem, plným ptačího zobu. Povídám mu: „A ty máš nějakého ptáka?". On na to: „Nemám, ale bylo to v akci. Tohle všechno za 10 Kč. No, nekup to!

Jak asi tušíte, jdou mi supermarkety a zvláště hypermarkety pořádně na nervy. Přesto tam pro větší nákup potravin zajíždím. Jedna výhoda je nesporná - vždy je kde zaparkovat a s nákupem to není k autu daleko.

Což mi připomnělo příhodu z českobudějovického sídliště Máj. Strážníci tam před panelákem zadrželi chlapíka s drátěným vozíkem. Hájil se: „V Albertu je napsáno, že si můžeme nákup dovézt až k autu. A já parkuju tady, kde bydlím." Nevím, jak to s ním vyřešili, ale úmysl krádeže by mu asi těžko dokazovali. Šikovný advokát by ho z toho vysekal. No, ne? Třeba takový JUDr. Sokol už obhájil jiné kategorie chytráků. (Představte si teď smajlík - on by to byl nejspíš jen přečin).

Upřímně řečeno, pánové, kromě snad železářského zboží a stavebnin (třeba v Baumaxu, OBI a dalších) je nakupování v marketech doménou žen. Nepleťme se jim do toho, pokud na tom netrvají. A když už nás vyšlou nakoupit, věnujme tomu tu chvilku navíc a nechme si vysvětlit, kde co najdeme. Vyplatí se to. Jsou v tom úžasné.

Epilog: Najde mi kvasnice ženská intuice? Vzdávám své ambice

Poznámka pod čarou

K této amatérské sociologické studii mne, milé dámy, inspirovaly Vaše komentáře v diskuzním sloupku k mému předchozímu článku „Cherchez la femme". Jsem zvědav na Vaše názory k těmto úvahám nepraktického muže. A co Vy, pánové? Nemáte žádné připomínky k oběma mým článkům? (Ale jen shovívavé, prosím).

Můj příběh
Autor: Libor Farský
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Magdalena Klosová
je to pěkné,vtipné a ze života.Já osobně jsem ráda,že mezi pisateli a pisatelkami jsou různé úhly pohledu a různé styly.Jinak by to byla nuda! Požadovaný nákup zapisuji dle pultů a zuřím,když mi to přestavějí.Některé věci jsem nedohledala v Kauflandu dodnes,a to přestavovali před 2 lety!!! Jsem v nakupování stále "více chlap".Obtěžuje mě to a nebaví!!! Fakt je ten,že někdy zvítězí "ta ženská".mm
Dana Kolářová
Děkuji za příjemné čtení.
Zdenka Jírová
Vtipně napsané s čistě mužskou praktičností. Ale ta není všechno. Jednou jsem svému muži napsala seznam potravin k nákupu v samoobsluze. Přivezl poctivě skoro všechno - jen párky chyběly. Na otázku proč, odpověděl- neměli je. Já na to- a co jsi koupil místo nich? - NIc jiného jsi nepsala. A co bude k večeři?- asi nic.
Soňa Prachfeldová
Záleží na rozpoložení páru, pokud jdou v dobré náladě, dá se to unést. Jsem trochu jako kolega pana Rašky. Systémově nakupuji s malou odchylkou potraviny a pro psy a běda, když přesunou zboží, vadí mi to hledání. Jedem v pátek a nikdy není už skoro nic v akci, protože vášniví důchodci jsou hned od rána na nákupech a já se vymotám z domova tak kolem 10 a pak jsem ráda, když se jede domů, ještě se stavíme většinou na obědě ve městě.
Zoja Sedláčková
Tak u nás máme asi logiku trochu obrácenou. Jezdíme na velký nákup tak asi jedenkrát za tři týdny, také do Kauflandu do Strakonic. Já si vždy napíši seznam podle druhu zboží, rychle projdu obchodem a u pokladny třídím zboží podle toho, kam ho budu doma ukládat. prostě tak, aby mi vše zabralo co nejméně času. Ne tak můj muž. Ten je schopný strávit v obchodě i dvě hodiny a do tašek vše naházet bez ladu a skladu. Sice jsem ho už trochu vytrénovala ale stále tvrdí, že nevidí důvod, proč by nad tím měl přemýšlet. Asi proto, že nákup doma jen v taškách vyloží z auta. Vaše články se mi také moc líbí.
Hana Rypáčková
Jenže oni to mění....Aby spotřebitel na ně nevyzrál .Celý život můj muž rád /na rozdíl ode mne /,nakupuje.Takže se objevují potraviny důležité k životu.Jsem řidič, na stará kolena mi to zbylo jako převozníkovi,tudíž na velké nákupy musím.Máme seznam a roztrhneme si ho a rozběhneme se od vozíku/Už nám s ním občas někdo odjel, ale máme plastový peníz a tak někdy získáme deset korun/.No , do vozíku snášíme , nesmí s ním jeden odjet, to je průšvih.Na štěstí v malém městě někoho potkám a poptám se, zda-li neviděl mého muže.Na oplátku sdělím, kde najde manželku a je to. Ten , kdo má nakoupeno dřív a jede k pokladně do fronty, má vystaráno.Druhý svírá potrrviny a tiskne je k břichu či k prsům /podle pohlaví/.Pokud přijedou na víkend děti, něco přivezou a někdy dojedou nakoupit.Vaříme - co dům dá.Naproti domu, máme Coop - Jednotu. Raději nakupujeme v masně, zelinářství, pekařství....Taky si drobné podnikatele hýčkáme.
Alena Tollarová
No Libore, to je právě to. My máme K hned za paneláčkem, takže tam chodím běžně. A nečiní mi zatím potíže, ale naopak rozkoš, k tomu vchodu se vrátit a říct: já tady nehodlám obtěžovat zákazníky ... a ony chuděry pak musejí někoho zavolat, aby se mnou šel ... jsem hnusná, co ...
Libor Farský
Alenko, když já tam ale žádné prodavače téměř nikdy nevidím, pokud zrovna náhodou někdo nedoplňuje zboží do regálu. A zrovna v Kauflandu v ČB je pro informace zřízen jen takový pultík hned při vstupu. Kdo by se tam z druhého konce haluzny vracel s otázkou, když ta informátorka by své místo rozhodně neopustila, aby Vám to šla najít. Totéž platí u těch pár plně vytížených žen u pokladen...Další problém mám u hlubokého mrazáku se zeleninou v Coop. Někdy je pár posledních sáčků až na dně a já mám na to krátkou ruku. Musím to řešit prosbou k nějakému zákazníkovi vyšší postavy. Nebo si dát do auta vidle...
Radovan Cakl
Libore, ty tři pohledy na logiku věci se Ti povedly. V naší obci je cca 720 obyvatel, v dosahu pro běžné nákupy máme soukromý koloniál, vietnamskou večerku a Jednotu. Na "velký nákup" jezdíme 8 km, buď Lídl, ale raději Penny. Lístek pro směr nákupu píši já, po nákupu nakoukneme do odd. Akce (co kdyby?), a hurá domů. Někdy se stane, že při návštěvě města z jiného důvodu, než nákup, zaskočíme do hangáru - JEN PRO DVĚ VĚCI. Většinou pak platí: Člověk míní, obchodní řetězec mění :-)))
Alena Várošová
Pěkné,humorné,jako vždy úsměvné a hlavně nemá to chybu a o tom to je a lidi se baví,děkuji.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.