Prohnaná japonská
kočka Hello Kitty

Prohnaná japonská
kočka Hello Kitty

1. 11. 2014

Všichni, kdo mají vnoučata, ji znají. Obzvlášť malé holčičky si dneska bez nápisu Hello Kitty nedokáží představit hračky, oblečení nebo sladkosti.

Poprvé se tahle roztomilá, ale i pěkně prohnaná kočička objevila v Japonsku v roce 1974. Prvního listopadu slaví Hello Kitty čtyřicátiny a skromná peněženka, kterou poprvé ozdobila, se od té doby přeměnila v pěkně naditou pokladnici. Jednoduchý čumáček Hello Kitty s věčnou mašličkou na hlavičce, symbol japonské popkultury kawai, za těch 40 let obletěl celý svět a přinesl její mateřské společnosti Sanrio miliardy.

Kdo by si byl v roce 1974 pomyslil, že tato velmi prostě nakreslená postavička s prázdným pohledem, bez tlamičky a jen se šesti jednoduchými tahy znázorňujícími vousy, zažije takový světový úspěch! Hello Kitty je dnes dokonce hlavním tématem velké výstavy otevřené v polovině října v Los Angeles. V červenci měla tato malá kočička vlastní show v Hongkongu a ke čtyřicátinám dostala jako dárek výlet na palubě satelitu Hodojoši-3.

Hello Kitty má dnes fankluby v mnoha zemích světa a šťastným majitelům i těm, kdo ji používají jako maskota pro své výrobky, přináší pohádkové příjmy. Její hlavička se objevuje po celém světě na 50 tisících různých výrobků, počínaje obyčejnou gumou a konče palubou letadla, přes oblečení, hračky, elektroniku, pera a dokonce obojky pro psy.

Podle mluvčího společnosti Sanrio Kazua Tomacua odpovídá zrod Hello Kitty v roce 1974 dokonale tehdejší situaci v Japonsku: tři desetiletí po válce, která zemi zdevastovala, se Japonsko vzpamatovalo, děti měly něco peněz v kapse a mohly si takovou drobnost dovolit.

Kazumi Kaminangová, jíž je dnes jednapadesát let, patřila k armádě japonské mládeže, která kouzlu kočičky podlehla. „Když jsem chodila do základní školy, bylo hodně předmětů kawai. Představte si to překvapení, když se objevila Hello Kitty,“ vzpomíná dáma, která dosud sbírá všechny předměty, na nichž se kočička objevuje.

Svět Hello Kitty tedy není v žádném případě vyhrazen jen romantickým dívenkám, ale zasahuje všechny věkové kategorie v Japonsku i jinde. A podle všeho jejímu kouzlu dnes propadají více dospělí než děti. „Hello Kitty vrací svým způsobem dospělým právo hrát si, dává jim možnost projevit se jinak než v běžném životě,“ dodává antropoložka Christine Janová, která studuje kulturu kawai.

hračky reklama
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.