Francie sní o Orient Expressu 21. století

Francie sní o Orient Expressu 21. století

15. 9. 2014

Francouzská železniční společnost SNCF plánuje obrodu legendárního vlaku. Orient Express 21. století - stále vysoce luxusní a s širokými okny, jimiž budou cestující moci hledět na ubíhající krajinu - by mohl spatřit světlo světa do pěti až deseti let. "Takový projekt vyžaduje dost času. Každá obroda velkých značek si žádá čas," říká Patrick Ropert, jež stojí v čele pobočky Orient Express, kterou nedávno SNCF založila.

V Paříži právě skončila v Institutu arabského světa výstava nazvaná Byl jednou jeden Orient Express, kterou navštívilo 251.000 lidí. Obroda tohoto vlaku však postupuje pomalu. "Ještě je brzy hovořit o tom, kde a jak bude vlak jezdit. Představujeme si jakousi okružní cestu po kolejích," dodává Ropert a zdůrazňuje, že legendární vlak v sobě nesl jakési tajemno, které je třeba zachovat.

Trasa zatím neznámá

Není zatím jisté, zda cesta bude trvat oněch 67 hodin a 46 minut, jak tomu bylo u historické trasy Paříž - Istanbul. Už byl však předložen nástin vnitřního vybavení a jak uvádí agentura AFP, jednotlivá kupé budou uzavřená. Nebudou tam salonní vozy s čalouněnými sedadly ani jídelní vůz - ten se změní v jakousi terasu, aby byla usnadněna konverzace mezi vedlejšími stoly.

Orient Express byl klenotem secese, vyzdobili jej významní umělci, například René Prou či René Lalique. Moderní verze se bude inspirovat stylem secese, ale v moderním duchu, říká Ropert.

Čalouněná sedadla budou umístněna naproti širokým oknům, střecha bude částečně prosklená, použito bude dřevo a další luxusní materiály. Je třeba navázat na umělecká řemesla tehdejší doby, vytvořit nový vlak stejně krásný, jako byl ten z 20. let minulého století. Na moderním Orient Expressu budou spolupracovat prestižní společnosti, jako je výrobce luxusních zavazadel Moynat, šéfkuchař Yannick Alléno vyznamenaný třemi michelinskými hvězdičkami, či výrobce parfému Guerlain.

Financování vlaku a provozu

Společnost SNCF pracuje na novém Orient Expressu od roku 2011. Odkoupila od skupiny Accor, která vlastní Společnost lůžkových vozů, sedm historických vagonů, které jezdily na kolejích téměř sto let.

"Společně s šéfem SNCF Guillaumem Pepym jsme si řekli, že Orient Express je naše dědictví, že to je součást železniční historie Francie a SNCF," říká Patrick Ropert. Výši předpokládaných investic neuvedli; známá by měla být zhruba do roka.

Francouzská SNCF, vlastník značky Orient Express, podepsala kontrakt s anglickou společností, která tak může nadále používat název Venise-Simplon Orient Express. Příjmy z této licence mají umožnit realizaci nového vlaku, neboť v době rozpočtové tísně musí SNCF spoléhat na vlastní zdroje.

Pokladnu SNCF kromě toho naplní prodej kolekce lůžkovin Orient Express, kterou vytvořil zásobovatel luxusních hotelů Treca Interiors, stejně jako příjmy z restaurace, která po pět měsíců stála před Institutem arabského světa v Paříži.

Nový Orient Express už má své logo, kulaté a inspirované znakem zobrazeným na vagonech. Do pěti až deseti let má být zhotoven jediný exemplář nového vlaku. "Zpočátku to nebude žádný vlak pro všední cestování, bude to naopak cosi exkluzivního," zdůrazňuje Ropert.

cestování vlaky
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 13. týden

Na Zelený čtvrtek začíná na státních hradech a zámcích turistická sezona. Tak si vyzkoušíme vaše znalosti na téma "České hrady a zámky."

AKTUÁLNÍ ANKETA

Provedli jste nějaké úpravy svého bytu či domu na stáří? (sprchový kout místo vany, bezpečnostní madla, bezbariérové prahy apod.)

Ano, úpravy bytu jsem (jsme provedli)

29%

Ano, ale zatím jen částečně

15%

Nevím, jaké úpravy by to měly být

11%

Ne, ale zvažujeme to

13%

Ne, o žádných úpravách neuvažuji

17%

Ne, protože na to nemám peníze

14%