Hitem restaurací jsou
piva s ovocnou šťávou

Hitem restaurací jsou
piva s ovocnou šťávou

29. 3. 2012

Tradiční český pivař to možná neuslyší rád, ale taková je doba: domácí pivovary slaví velké úspěchy s pivy ochucenými ovocnou šťávou. A jak praví statistiky Českého svazu pivovarů a sladoven, obliba pivních specialit mezi lidmi stále roste.

Základ trhu sice nadále tvoří světlá piva a největším trendem je přesun zájmu od výčepních piv k ležákům, podíl speciálů se už ale dostal na 6,5 procenta a experti očekávají jeho další růst. Znát je to i na nabídce pivovarů – těm malým dlouhodobě roste výstav a i konzervativní velcí výrobci začali rozšiřovat nabídku. Hitem jsou takzvané radlery, piva smíchaná s ovocnou šťávou.

Radlery byly doteď populární hlavně v německy mluvících zemích. Jako první je z velkých českých značek začaly vyrábět Krušovice, dnes patřící Heinekenu, velkého úspěchu s ním ale dosáhl až loni Staropramen. A konkurence zareagovala - v polovině března oznámil plzeňský Prazdroj zahájení prodeje dvou radlerů pod značkou Gambrinus. Na začátku dubna začne prodávat obdobný nápoj Heineken pod značkou Zlatopramen. Radlery jsou světlá piva, smíchaná se skoro stejným objemem citronové šťávy, takže mají i nižší obsah alkoholu.

„Z pohledu výrobců piva představuje tato kategorie velký potenciál růstu,“ potvrzuje mluvčí Heinekenu Kateřina Beute. Firma si od speciálních piv slibuje i zastavení trendu, který přesouvá spotřebu z hospod do domácností. „Domníváme se, že české pivo patří do hospod,“ dodává.

Heineken bude svůj radler vařit ve Velkém Březně na Ústecku a právě severozápad Čech může fungovat jako ukázkový příklad situace na českém trhu. Heineken do Velkého Března vloni na podzim přestěhoval výrobu Zlatopramenu ze zavíraného závodu na druhém břehu Labe a dohromady tam vaří asi 500 000 hektolitrů piva ročně. S technologicky náročnějšími pivními speciály zatím jen experimentuje a vaří je jen při různých svátcích. Zájem o ně se však loni meziročně zvýšil o 77 procent.

Protikladem je varnsdorfský Pivovar Kocour, který v roce 2008 založil s kamarády Josef Šusta. Malý pivovar na česko-německé hranici vaří především speciály, občas s nimi vyhraje nějakou odbornou cenu a v roce 2010 vykazoval vlastní výrobu 600 hektolitrů, což spíš odpovídá \"pivovárkům\" v restauračních sklepích. Vloni zájem vzrostl víc než trojnásobně a dostal se na 2000 hektolitrů.

Radlery rozdělily pivní národ na dvě skupiny. Příznivci ovocných příchutí hovoří o českém pivním trhu jako o konzervativním, zahleděném jen do jediného typu piv takzvaného plzeňského typu. Druzí oponují, že je to tradice, která do české kotliny patří.

gastronomie pivo
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.