V dřívějších dobách prodával své výrobky řemeslník. Nebo to za něj udělal místní obchodník. Vždy platilo, že kdo měl k obchodování talent prodal víc. Jak se prodej stává stále více záležitostí větších a větších firem, dostává i schopnost prodat zboží další rozměr.
Gigantické prodejní firmy disponují dostatečným kapitálem, aby si mohly zaplatit vypracování dokonalých obchodních strategií. Sehrané týmy odborníků zpracovávají údaje o chování zákazníků při nakupování, vytvářejí psychologické profily a následně výzkum uvádějí do praxe. Lidský mozek má prostě svoje schemata, která používá při hodnocení běžných situací a je to otázka podvědomí. Ani si to neuvědomujeme. Ale jsou lidé, kteří se o to velmi podrobně zajímají. Však se jim náklady na tento výzkum bohatě vrátí. A my se potom divíme, proč máme doma tolik věcí, mnohdy nekvalitních, a ani je vlastně nevyužijeme.
Rozvoj vědeckého pokroku jde kupředu stále rychlejším tempem a někdy se rozvinutá psychologie může otočit i proti nám. A dokonce už i vyhrávat nad naším zdravým selským rozumem. V současnosti je každá návštěva supermarketu bitvou s dokonale připravenými prodejními strategiemi, vypracovanými špičkovými odborníky s odpovídajícím vzděláním a znalostmi.
Bohužel často v této bitvě prohráváme. Vztah mezi prodejcem a nakupujícím bych raději viděl jinak.