Do roku 2025 budou moci doplout výletní lodě z Hamburku až do Českých Budějovic. Předpokládá to rozsáhlý projekt výstavby vodních zdvihadel a rekonstrukcí stávajících plavebních komor. U příležitosti představení modelu lodní zdviže na slapské přehradě, která má být součástí tohoto projektu, to řekl Jan Skalický, pověřený Řízením vodních cest (ŘVC). Pro průjezd až 45 metrů dlouhých lodí s výtlakem 300 tun bude potřeba vybudovat zdviže na orlické a slapské přehradě, prodloužit plavební komoru na Kamýku a postavit komoru na jezu v Hněvkovicích.
Finančně nejnáročnější by měla být stavba slapského zdvihadla, které umožní lodím překonávat 55 metrů rozdílu mezi hladinou nad a pod hrází. Vybudování obří zdviže a tunelu, kterým budou lodě po vyzdvižení proplouvat, vyjde na 2,5 miliardy korun a další miliardu si vyžádá stavba podobného zařízení na Orlíku. Toto zařízení bude lacinější vzhledem k výhodnějšímu terénu, který umožňuje méně technicky náročné řešení. Část stavby by měly financovat fondy Evropské unie.
Stavět by se mělo mezi léty 2016 až 2025. První by se mělo začít se slapským zdvihadlem, aby lodě směřující od Prahy mohly doplout až pod hráz orlické přehrady. Splavnění horního toku Vltavy pro výletní parníky přinese především nárůst počtu turistů. Vloni například navštívilo Baťův kanál na Slovácku na 80 tisíc lidí, v případě Vltavy se dá předpokládat návštěvnost převyšující 200 tisíc návštěvníků.