Koupil si špatné auto, 
tak vymyslel Rolls-Royce

Koupil si špatné auto,
tak vymyslel Rolls-Royce

27. 3. 2013

Rolls-Royce se po více než století své existence stal synonymem dokonalosti a spolu se značkou Bentley také reprezentativním vozidlem britské aristokracie. Elegantní automobily s antickým chladičem patří k Anglii stejně jako čaj o páté nebo dostihy. Novější modely dlouhé řady slavných vozů představují absolutní luxus a jejich ceny šplhají k deseti milionům korun. Ten úplně první však vymyslel člověk prostý a nenápadný: Frederick Henry Royce, muž s velikým smyslem pro detail, která se narodil před rovnými 150 lety, 27. března 1863.

Okázalost a preciznost dýchá z každého vyrobeného kousku. Popelníky u nových modelů se samy vyprazdňují. V interiéru nikdy nechybí kožené čalounění a dřevěné obložení. Dveře se otvírají pouhým dotykem ruky. Motory a masky chladiče se vyrábějí ručně. Každý kousek skla se leští práškovou pemzou, používanou na leštění optických čoček.

Roztrpčený majitel nového vozu

Historie zázraku na čtyřech kolech ale začala skromně: v rodině mlynáře Royce z Alwaltonu ve střední Anglii, jemuž se narodil syn Frederick Henry, nejmladší z pěti dětí. Nuzné poměry vybavily Henryho pouhými dvěma lety školní výuky, zato musel roznášením novin vylepšovat skrovný rodinný rozpočet. V učení u Great Northern Railway „získal nějaké dovednosti mechanika, ale postrádal technické, obchodní a úřednické zkušenosti“. Po nocích tedy ležel v knihách: studoval cizí jazyky, algebru a základy elektrotechniky.

V další firmě Electric Light and Power Company z něj vyrostl expert na elektrotechniku. Ze skrovných úspor spoluzaložil firmu, v níž úspěšně vyvíjel vlastní modely elektromotorů. A potom si Henry Royce koupil auto. Malé francouzské vozítko Decauville. Tvrdilo se o nich, že jsou velmi dobré. Leč vůz nestartoval, přehříval se a měl hodně dalších much. Henryho to nesmírně roztrpčilo. Po pár dnech oznámil svým dvěma pomocníkům, že hodlá postavit tři dvouválcové motorové vozy. Psal se rok 1903 a první auto pak vyjelo z bran jeho firmy 1. dubna 1904.

To je muž, kterého jem hledal!

Většinu práce na něm Royce udělal vlastníma rukama a protože byl puntičkářem, trval na použití nejlepších materiálů. Jeho pedantský důraz na detaily ve výrobě i vybavení zrodil vůz, jenž spolehlivostí a tichým chodem výrazně vynikal nad hlučnými a nevyzpytatelnými vozidly své doby. Tou dobou se právě Charles Stewart Rolls, třetí syn lorda Llangattocka a prodejce francouzských vozů, rozhlížel po nějaké domácí značce, jež by dobře obstála ve světové konkurenci. Po setkání s Roycem a jeho vozem prohlásil: „To je muž, kterého jsem léta hledal.“ A značka Rolls-Royce byla na světě.

Dvě stylizovaná R v červené barvě se na chladičích vozů objevila v roce 1906. V roce 1933 byla barva změněna na černou z rozhodnutí Henryho Royce, neboť černá je prý esteticky daleko přijatelnější a někteří majitelé si stěžovali, že červená neladí s barvou vozu.

Stal se z něho vážený šlechtic

Chladiče prvních vozů Rolls-Royce kopírovaly francouzský Decauville, ale ty další už měly známé pravoúhlé tvary antického Panteonu. V roce 1912 se na chladiči objevila poprvé soška od Charlese Sykese „Flying Lady“ (Letící dáma). Byla modelována podle jisté ženy, jež měla okouzlující půvab, intelekt a důvtip, nikoli však postavení, které by jí dovolilo vdát se za muže, jehož milovala. Od roku 1980 se soška montuje na pružinovém systému, který ji v případě kolize, například s chodcem, ihned vtáhne do masky chladiče.

Royce, který navrhoval a vyráběl také letecké motory, začal mít kvůli nezdravému způsobu stravování problémy a v roce 1911 mu lékaři předpovídali jen několik měsíců života. Nepříznivý zdravotní stav ale Royce překonal, vrátil se k práci a v roce 1931 byl povýšen do šlechtického stavu. Zemřel 22. dubna 1933 ve věku sedmdesáti let.

RR – čirý požitek z jízdy

V současnosti patří značka Rolls-Royce pod křídla německé automobilky BMW a vyrábí dva modely: Phantom a Ghost. Zatímco první je klasickou vlajkovou lodí značky a ve verzi s prodlouženým rozvorem překračuje šestimetrovou délku, druhý model je menší a podle automobilky je nejvýkonnějším, nejrychlejším a technicky nejpropracovanějším Rollsem všech dob. I když staré pravidlo říká, že Rolls-Royce by neměl správný majitel řídit sám, ale má mít svého šoféra, dnes už to tak zcela neplatí. Nynější modely s motory o výkonu přes pět set koní přinášejí čirý požitek z jízdy.

Přestože je automobilový průmysl zmítán krizí, v loňském roce Rolls-Royce zaznamenal historický rekord, když po světě prodal 3575 aut. Nejvíce luxusních vozů se soškou dámy ve znaku nalezlo své majitele v USA a Číně.

auta
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.