Foto

Věrnostní karty: lákají zákazníky,
ale pomáhají i obchodníkům

25. 1. 2013

Máte už věrnostní kartu nějakého velkého obchodního řetězce? Dost možná, že ano, protože držitelé těchto karet se už i v Česku počítají na miliony. Mezi nimi je značná část lidí nad šedesát let – právě oni totiž patří k nejvěrnějším zákazníkům.

Z deseti největších obchodních řetězců s rychloobrátkovým zbožím nabízejí v tuzemsku věrnostní program pro své zákazníky zatím jen Tesco a Billa. Kromě obchodníků vydávají věrnostní karty nejčastěji čerpací stanice, banky, mobilní operátoři či aerolinky.

Individuální slevy

V programu Clubcard obchodů Tesco je nyní registrováno více než 1,8 milionu zákazníků, z nichž každý má k dispozici tři karty se stejným číslem. V oběhu tak je více než 5,5 milionu těchto karet. V Tesku dostávají zákazníci ve věrnostním programu slevy na produkty ze sortimentu, který nejčastěji nakupují. U každého zákazníka je tedy nabídka individuální. „Většinou se jedná o čerstvé potraviny, jako jsou mléčné výrobky, ovoce, zelenina, nápoje, ale také čisticí prostředky,“ uvedl mluvčí obchodu Jan W. Dvořák.

Billa Club má v současné době více než 1,2 milionu aktivních členů, tedy lidí, kteří program pravidelně využívají. Věrnostní program chystá i skupina spotřebních družstev COOP, spuštěn by měl být na podzim. „Momentálně dokončujeme výběrové řízení na dodavatele,“ řekl šéf řetězce COOP Zdeněk Juračka a dodal: „Nepůjde o systém slev, ale o sbírání bodů, které lze uplatnit u nás nebo u partnerů.“ Odměňovat věrné zákazníky plánuje zřejmě i Kaufland. „V tento okamžik nechceme nic vyloučit, ale zatím bohužel nelze prozradit, co a kdy to bude,“ uvedl mluvčí obchodů Michael Šperl.

Krátkodobé kampaně

Většina z největších obchodníků věrnostní karty dosud nezavedla. Například Globus má pouze program Mimi Klub, který je určený nastávajícím maminkám a rodičům dětí do tří let, a nabízí slevy na vybraný dětský sortiment. Také Albert věrnostní kartu nevydává. „Připravujeme vždy krátkodobé věrnostní akce v podobě kampaní, kdy zákazník za nákup v určité hodnotě nebo určitého zboží dostává bonus v podobě sběratelského výrobku,“ řekla mluvčí řetězce Judita Urbánková. Tyto akce jsou podle ní cílené zejména na děti.

Věrnostní karty pomalu zavádějí e-shopy. Letos o spuštění podobného programu uvažuje Kasa.cz. Stejný věrnostní program jako kamenné obchody nabízí Mall.cz. „Nemáme sice žádné plastové kartičky, ale jinak jde o klasický maloobchodní věrnostní program. Tedy čím víc u nás zákazník nakupuje, tím větší má výhody, jako například dopravu zdarma nebo číslo na VIP zákaznickou linku,“ uvedla Michala Gregorová z Mall.cz. Do tohoto věrnostního programu je zapojeno už několik desítek tisíc zákazníků.

Akční ceny na vyšší kvalitu

Hlavní výhodou účasti v podobných programech je možnost ušetřit. Průměrná výše slevy pro věrné zákazníky v Tesku je 20 procent. „Držitelé karty Billa Clubu dostávají speciální akční ceny na vybrané zboží převážně vyšší až prémiové kvality,“ řekla mluvčí supermarketů Gabriela Bechynská. „Pravidelně si mohou vyměnit nastřádané body za desetiprocentní slevu na celý nákup. Anebo jim nabízíme speciální produkty s možností uplatnění bodů a výhodným doplatkem.“

Mezi nejznámější věrnostní program mimo trh rychloobrátkového zboží patří IKEA family – kartu švédského řetězce má 930 tisíc Čechů. Levněji mohou nakoupit na sedm desítek výrobků, které jsou zlevněné v průměru o 30 procent.

Co říká průzkum?

Podle loňského průzkumu společnosti GfK vlastní věrnostní kartu obchodníků a různých firem už 70 procent Čechů. Lidé mají v průměru tři věrnostní karty, přičemž obvykle s sebou nosí v peněžence dvě. Někteří obchodníci nabízejí také ve spolupráci s bankami kreditní karty, na které se vztahují slevy a další výhody. Mezi ně patří třeba Baumax, Asko nábytek nebo Datart.

Věrnostní program jako jeden ze tří hlavních důvodů pro výběr daného řetězce uvádí 10 až 20 procent kmenových zákazníků. „Pokud už se řetězec rozhodne a investuje do zavedení věrnostního systému, může mu to skutečně pomoci udržet si věrné zákazníky, případně i přilákat nové,“ shrnul Pavel Cabal ze společnosti GfK.

nákupy obchodní řetězce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.