Slavná tramvaj T3 slaví
půl století, jezdí dodnes

Slavná tramvaj T3 slaví
půl století, jezdí dodnes

20. 11. 2012

Tramvaj T3, charakteristická svými oblými tvary a kulatými světly, slaví půl století existence. Poprvé se v pravidelném provozu s cestujícími objevila v pražských ulicích 21. listopadu 1962.

Modernizované verze "té trojky" jezdí v Praze stále, v současnosti tvoří 40 procent vozového parku pražského dopravního podniku (DP).

„Té trojka je pořád nosný typ dopravního podniku. V původní podobě T3 modernizované jich je asi 50, rekonstruovaných je asi 350,“ řekl ředitel střešovického dopravního muzea Milan Pokorný. Dohromady dnes jezdí po Praze přes 600 různých modifikací vozů T3 pod různým označením. Poslední klasická tramvaj typu T3 vyjela v Praze loni na podzim.

Původní T3 vyrobili designér František Kardaus a hlavní konstruktér Antonín Honzík. Tramvaj měla otevřenou kabinu pro řidiče a nechybělo v ní místo pro průvodčího, který seděl za pokladnou – kvůli tomu také cestující nastupovali pouze předními dveřmi. Průvodčí jezdili v tramvajích do roku 1974. Původní tramvaje měly polstrované sedačky s červenou koženkou, laminátové se objevily v roce 1964.

V letech 1962 až 1989 výrobce dodal do 47 měst v deseti zemích světa téměř 14 tisíc tramvají T3. Jako nejpočetněji vyrobený kus se "té trojka" dostala v roce 1988 do Guinessovy knihy rekordů. „O původní typy je stále obrovský zájem v zemích bývalého Sovětského svazu. To, co vyřazujeme, je dobrý artikl pro Východ,“ uvedl ředitel DP Milan Křístek.

V Praze byly "té trojky" postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T a od února 2011 typem Škoda 15T. S některými modernizovanými typy T3 se ale budou cestující setkávat ještě dlouhá léta. „Dá se předpokládat, že až se bude psát rok 2035, tak té trojka bude v pražských ulicích stále vidět,“ míní Pokorný.

Budoucnost tramvajové dopravy vidí jako perspektivní i Křístek. „Tramvaje stojí řádově mnohem méně než metro. Jsou ekologičtější než autobusy. Tratě se dají postavit kamkoliv, dostupnost není překážkou. Neměli bychom na budování tramvajových tratí zapomínat,“ dodal.

doprava technika
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.