Políčeno na seniory? BESIP represe vůči starším řidičům nechystá, tvrdí jeho šéf
Ilustrační foto: ingimage.com

Políčeno na seniory? BESIP represe vůči starším řidičům nechystá, tvrdí jeho šéf

19. 9. 2019

Vlnu nevole vyvolalo u seniorů nedávné vyjádření zástupce BESIPu o nutných bezpečnostních opatřeních kvůli rostoucímu počtu dopravních nehod způsobených řidiči ve vysokém věku.

Na otevřený dopis zástupců řidičů seniorů JUDr. Jiřího Králíka (najdte jej zde: Šikana na silnicích? Senioři se bouří proti návrhům BESIPu, chystají dokonce ústavní stížnost) reaguje šéf BESIPu Tomáš Neřold.

Vážený pane doktore,
dne 11. září 2019 jsem obdržel Váš otevřený dopis, který se týkal problematiky seniorů v silničním provozu.

Na úvod bych Vás rád ujistil, že oddělení BESIP Ministerstva dopravy žádná nová, přísnější opatření, která by se plošně dotkla seniorů nebo jakkoliv omezovala řidiče kvůli jejich vyššímu věku, nepřipravuje. BESIP tedy v žádném případě nezvažuje, že by seniory „na vybrané silnice vůbec nepustil“, jak uvádíte ve svém dopise. Osobně si velmi vážím většiny řidičů-seniorů, kteří mají za volantem léta praxe, předvídají rizikové situace, jezdí ohleduplně a řada mladších řidičů by se u nich měla inspirovat. Chápu tedy Vaši reakci, ale musím jednoznačně konstatovat, že jde o nedorozumění způsobené tím, že mé vyjádření média uvedla bez kontextu a posunula jeho význam. Poznamenám pouze, že tisková konference, kde jsem se na dotaz médií o problematice stárnoucí populace zmínil, nebyla věnována seniorům, ale mladým řidičům do 25 let. Právě nejmladší řidiče totiž stále považujeme za rizikovou skupinou a zaměřují se na ni naše preventivní aktivity i chystaná legislativní opatření.

Jak se tedy skutečně BESIP staví k problematice zdravotních omezení a řidičů ve věkové kategorii nad 65 let? V červnu 2019 na svém zasedání Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu probírala mj. přípravu Strategie BESIP 2021-2030. Hlavním, strategickým, cílem pro dekádu 2021-2030 je snížení počtu usmrcených a těžce zraněných osob na pozemních komunikacích, tzn. v roce 2030 o 50 % méně vůči roku 2020. Jedním z klíčových ukazatelů uvedené strategie bude také „Věk a praxe v řízení“. Jako zdrojová data pro stanovení klíčových ukazatelů bylo použito období let 2011-2018, tzn. aktuální dekáda. Z těchto dat vyplynulo, že osoby ve věkové kategorii 65 a více let zavinily nehody, při kterých bylo 13 % osob usmrceno a 11 % těžce zraněno. Z pohledu podílu zaviněných závažných nehod se vzhledem k velikosti populace této věkové kategorie zdaleka nejedná o skupinu s nejvyšším podílem. Co však z analýz vyplynulo, byl fakt, že meziročně těchto závažných nehod v uvedeném období přibývá – a to výhradně v této věkové kategorii. Nelze se spokojit pouze s konstatováním, které také uvádíte ve svém dopise, že populace stárne a seniorů přibývá. Připomínám, že oddělení BESIP Ministerstva dopravy primárně řeší závažné nehody, tzn. se smrtelnými, resp. těžkými zraněními – viz aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Argumenty a data, která ve svém dopise uvádíte, se týkají obecně všech nehod, tzn. v drtivé většině případů nehod bez zranění účastníků silničního provozu.

BESIP zde více než 50 let nepůsobí v oblasti silničního provozu ze své podstaty k represi, nýbrž a výlučně k prevenci. Oblast seniorů vnímáme jako jednu z klíčových – již nyní je „stárnoucí populace“ dílčím cílem vládou schválené Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Aktuálně se BESIP angažuje v celé řadě preventivních projektů, které jsou zaměřeny také na seniory, např. osvětový projekt pro odhalení skrytých očních vad „Vidíš skvěle?“, vzdělávací program bezpečné jízdy pro seniory „Jedu s dobou“, divadelní přednášky „Senior bez nehod“ apod. O nutnosti podpořit účastníky silničního provozu v této věkové kategorii svědčí také fakt, že prioritním tématem (pozn. prvním ze čtyř) programů Komise Fondu zábrany škod na rok 2020 jsou celostátní a místní kampaně, projekty, přednášky a další preventivně informační nebo edukační aktivity zaměřené na seniory.

K informacím, které proběhly mediálním prostorem a byly impulsem k sepsání Vašeho dopisu, dále sděluji, že BESIP v žádném případě nemá v úmyslu „šikanovat“, resp. represivně působit na jakoukoli skupinu účastníků silničního provozu. Pravděpodobně nejvíce rezonovala informace o omezení možnosti jízdy „mimo svůj kraj“ apod. Bohužel v dané věci byla v médiích vytržena z kontextu jedna podstatná věc – na těchto záležitostech není co v tuto chvíli projednávat. Současná právní úprava již prostřednictvím harmonizovaných kódů umožňuje podmínit nebo omezit řidičské oprávnění – viz např.:

  • 61. Omezení jízdy podle denní doby (například: jedna hodina po východu slunce a jedna hodina před západem slunce)
  • 62. Omezení jízdy v okruhu ... km od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě/regionu
  • 63. Řízení vozidla bez cestujících
  • 64. Jízda rychlostí nepřesahující ... km/h

Uvedená omezení nemají vazbu na věk držitele řidičského oprávnění. Předmětem odborné debaty by ale mělo být, zda systém zdravotních prohlídek ve vztahu k řidičskému oprávnění funguje kvalitně a zda jsou v odůvodněných případech na základě zdravotního stavu dostatečně využívána omezení řidičského oprávnění – a to, znovu zdůrazňuji - bez ohledu na věk držitele řidičského oprávnění.

S ohledem na uvedené skutečnosti závěrem sděluji, že primárním úkolem říjnového zasedání Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu bude příprava opatření ke zlepšení současné situace v silničním provozu a realizačního programu Strategie BESIP 2021-2030, nikoli debata o návrhu represivních opatření vůči jakékoli skupině účastníků silničního provozu.

Děkuji za pochopení.

S pozdravem

Mgr. Tomáš Neřold M.A.
Vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy

 

 

 

 

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 4 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Václav Bok
No jo, jsem nebezpečnej. Nehod jsem měl spoustu. Když jsem měl mopeda a pak Pionýra. No a pak jsem mel do dnes 15 aut a jezdím letos už 55 let. A mezitím 15 let na motrokách. Silných, chopperech. A nehodu jsem měl jednu, nezaviněnou v roce 1992. A jezdil jsem dost. Odhadem, hodně přes jeden a půl milionu km.. A co chci říci? Samozřejmě, jezdím jinak a snažím se jezdit i podle předpisů. Pokuty si pamatiji 4, naposledy něěkde v severních Čechách asi pře 6 lety, kdy jsem překročil rychlost u cedule o 3 km/hod. Holt je třeba pořádně opařit dědka, že. No a poslední vyšetření bylo takové, že jsem absolvoval oči, neurologa, cukrovkáře a všeobecnou doktorku. Bez závad. Mám štěstí. Samozřejmě, netuším co budu dělat, až to nesplním. Nevím. Veřejná doprava se zhoršuje, kolo už asi brzo nezvládnu a peníze na Rohlíka bude asi problém... Ach jo. Ovšem, zcela chápu požadavky na zdravotní stav. Ale, víte, to potvrzení o způobilosti jízdy by měl mít asi každý řidič. Každý věk má svá rizika a nemoce jsou v každém věku. A dnešní zlzvyky, jako jízda v opilosti, pod vlivem či obrovská agresivita. Pdle toho pána je ovšem zločinem jízda podle předpisů. Ach ano, vydím to na silnici pořád.
Libor Ptáček
Nedá mi to a musím doplnit, je to nekonečné téma a novináři mají o čem psát, i když praktické omezení seniorů je technicky nemožné. Jsme stará mazácká generace řidičů, začínali jsme na Pionýrech, potom Škoda 1203, Žuk, Avie a dále jak šel vývoj. Máme automaticky nacvičené reflexy a známe někdy i na vlastní kůži následky nehod. Ptal jsem se na parkovišti jedné řidičky od velkého auta, jak jste se dostala k volantu? Já jsem s tím vyrostla. Honila jsem po poli tátův traktor, potom Avii a poslední tahače s návěsem. Na rozdíl třeba od generace současných maminek, co potřebují auto pro obsluhu rodiny a dětí, řidičské zkušenosti žádné. Jedna moje známá dodnes neumí couvat a nakupuje jen tam kde je parkoviště průjezdné. Na rozdíl od trendu nás omezovat, navrhoval bych bunusy nebo jiné výhody za padesát let za volantem. Mohly by to být slevy na pojistkách, levnější servisy a na autě třeba samolepka s nápisem „Prduch“ nebo opak cedulky „začátečník“.
Libor Ptáček
Tak že věk a lékařská prohlídka? Ale to jsme na tom stejně jako se zbraněmi a psychotestama, oboje na prt. Doktor nemůže vědět a poznat všechno, a stejně není za hodnocení + nebo – zodpovědný. Úřadové, nechte nás žít a doklepat to bez faulů na seniory, zasloužíme si to. Jediná naše vina v současném provozu je že jsme pomalejší, obezřetnější a neradi se někam ženeme. Ivana má pravdu, najíždím denně až šest set km (Praha Otrokovice) jedna cesta podle navigace je: 270Km rovně a pak do leva. Ale těch deset hodin za volantem není o stáří nebo schopnostech, ale říci si .. na to mám..nemám. Říkám majiteli firmy, že volant rád, ale do dvě stě mne to baví, do čtyři sta už mne brní zadek a nad čtyři sta mne to už se…e a jdu někam na pumpu na kafe nebo s prospat do lesa. Je to o zodpovědnosti každého z nás a o vztahu k ostatním na silnici.
Libor Ptáček
My mazáci již dokážeme odhadnout úmysly auta nebo motorkáře za mnou, zda počká na vhodnou situaci nebo mi udělá myšku, ale hlavní je nenechat se dispečerem donutit ke spěchu. Výroba má týden zpoždění, zákazník čeká a řidič to musí dohonit? Budu citovat z vyhlášky o provozu na …… Řidič je povinen přizpůsobit rychlost vozidla stavu komunikace, počasí, dohlednosti, stavu vozidla a SVÝM SCHOPNOSTEM. Ale to snad platí pro všechny, tak že nic nového. Jen bych si přál aby policii k udělení pokuty stačil záznam rizikového předjíždění z palubní kamery, to bych denně mohl sedět hodinu na policii. Občas je to o hubu, ale vždy se zatím povedlo mně a protijedoucím v čas uhnout. A závěrem? Je to o vývoji společnosti od „sametové revoluce“. Urvat co se dá, jsem tu jen já, ostatní jsou povl, já spěchám, ostatní počkají, mám nové a silné auto, kam se na mne hrabete…...
Soňa Prachfeldová
Na každém sprochu je pravdy trochu. Tady se prestrelilo, ovšem také říkám, že lékař by měl pečlivě zvážit, pokud je řidič dost nemocný v jakém rozsahu vystavit potvrzení.
Marie Doušová
Nejdůležitější je lékařská prohlídka a né jen vybrat peníze a šoupnout razítko. Je to chyba některých lékařů ,kteří řádně nevyšetří.
Dana Puchalská
3 X Ano. Taky jsem ten článek četla a vrtalo mi to v hlavě. Snad si to už tzv. sedne a bude klid.
ivana kosťunová
Přesně tak.
Libuše Křapová
Souhlasím s tím, že by se měly spřísnit prohlídky o způsobilosti řízení. Každý z nás fyzicky i psychicky stárne jiným tempem, a i já mám v okolí člověka, nad kterým kroutím hlavou, že ještě řídí.J edna věc mi ale vrtá v hlavě - pan Neřold se vyjadřuje, že "informace byly vytrženy z kontextu". Ty informace obíhaly média a ovlivňovaly národ několik týdnů. Proč se tedy k nim nevyjádřil ihned a neuvedl je do správného stavu? Proč nechal v médiích probíhat hon na seniory? Proč reagoval až na možnou ústavní stížnost? Ať nám on ani jeho spolupracovníci netvrdí, že o tom nevěděli.
ivana kosťunová
Tak co nám vlastně pan Neřold sdělil ? Nikoho nechceme šikanovat, ale.... Osvětové kampaně pro seniory ? No už vidím třeba Libora Ptáčka, když za den s kamionem otočí Brno tam a zpět, jak potom spěchá poučit se na osvětovou kampaň o tom, jak má jezdit. Budou to zase peníze pro známé, kteří budou ty kampaně organizovat. Jediný, kdo dovede odhadnout schopnosti seniorů řídit vůz, je jeho lékař, a jeho očař. Proto si myslím, že potvrzení o způsobilosti řídit vůz je dostatečná kontrola.
Jarmila Komberec Jakubcová
Souhlasím s tím, že je při řízení vozidla nutné mít od určitého věku lékařské potvrzení o způsobilosti. Další omezení jsou zbytečná.