Auta na penzi by měla být předně spolehlivá. Máme pro vás tipy
FOTO: Garáž.cz

Auta na penzi by měla být předně spolehlivá. Máme pro vás tipy

2. 9. 2019

Když kupujete auto, očekáváte hlavně jeho vysokou provozní spolehlivost a minimum nutných investic v budoucnosti. To je u nového auta zpravidla celkem jednoduché splnit.

Ale co když chcete investovat do ojetého auta? Lze koupit použitý vůz, který se nikdy nerozbije? Čistě teoreticky ano. Máme pro vás několik tipů na auta, která jsou odolná a neměla by zklamat.

V týmu expertů portálu Garáž.cz jsme vybrali pětici aut, která jsou pověstnou „jistotou na důchod“. Hodnotili jsme podle jednoduchosti obsluhy, pohodlí a provozních nákladů. Expert Dalibor Žák pak připojil několik praktických tipů, jak zajistit, aby vám vybrané auto dobře sloužilo co nejdéle.

Nezdolná Škoda Fabia III 1.0 MPI

Absolutní jistotou je automobil Škoda Fabia 1.0 MPI. Snese horší palivo, servis stojí pár korun a jednodušší už motor v moderním autě snad ani být nemůže. Třetí generace Fabie s atmosférickým litrovým tříválcem přesně splňuje základní požadavky na provozní spolehlivost, jednoduchou konstrukci, levnou údržbu a přístupnost k tomu, abyste si mohli dovolit udělat plno věcí svépomocí, což už je u moderních aut stále vzácnější.

Tip experta:
Tříválce není potřeba se bát, při dodržování servisních zásad vám vydrží už navždy. Stejně nepředpokládáme, že najedete více než 10 000 km za rok. I tak ale po roce olej vyměňte a nečekejte na interval 15 000 km. Díky nepřímému vstřikování pak motor nebude tak citlivý na kvalitu paliva. V posledních letech se zlepšila kvalita převodovek, ale přesto bychom doporučili každých šest let nebo po ujetí 90 000 kilometrů nechat v manuální převodovce olej vyměnit.

Oblíbená Kia Rio 1.25 CVVT

Kompaktní Kia je jedno z nejlepších aut ve své třídě. Trochu potíž je v tom, že soukromí kupující nemají moc důvodů se tohoto velmi povedeného auta zbavovat. Pokud ale budete mít to štěstí, tak vězte, že čtyřválec 1,25 l je živý a mechanicky velmi spolehlivý motor. Jelikož mu výrobce nastavil rozumný interval výměny oleje po jednom roce nebo 15 000 km, bývá ve slušné kondici i u starších kusů.

Tip experta:
Při testovací jízdě se zaměřte na funkci převodovky, některé mohou být problémové. Je potřeba zmínit i plechovou palivovou nádrž, která může časem zreznout. Pokud parkujete venku na trávě, nechte spodek auta dodatečně ošetřit. A preventivně si najděte suché parkovací místo.

Bezproblémová Škoda Octavia III 1.2 TSI

Když se člověk drží při zemi a vystačí si se základními motorizacemi, je vlastně Octavia auto, které se dá udržovat s rozumnými investicemi. Motor 1.2 TSI je nejen úsporný, ale také dynamicky schopný a spolehlivý. O ojetých škodovkách platí, že když se o ně dobře staráte, nezklamou vás. Třetí generace Octavie dostala už poslední fázi motoru 1.2 TSI, který má tiché řemenové rozvody, skokově mu na dálnici nevzroste spotřeba a lépe snáší krátké popojíždění. Výhodou Octavie je nicméně hlavně velký vnitřní prostor a dobrá zůstatková hodnota, zejména pokud bude mít auto po letech málo najeto a pečlivě vedenou servisní historii.

Tip experta:
Péči byste měli věnovat systému přímého vstřikování, kterému je lepší podstrojovat kvalitní palivo s aditivy. Osmadevadesátku mu dávat nemusíte, ale čistící aditiva udělají vstřikovačům dobře. Jinak jen stačí měnit každý rok olej.

Parťák do nepohody, Dacia Duster 1.6 16V

Duster v dobrém stavu s rozumným nájezdem představuje velice dobrou volbu pro někoho, kdo chce jednoduché sportovní užitkové vozidlo (SUV) s obstojnými vlastnostmi, které by využíval i mimo běžné silnice. Do SUV se také přece jen lépe nasedá. Ale které vybrat, když jsou ta moderní plná různých vychytávek a dotykových displejů, což je pro člověka uvyklého na tradiční ovládání spíš na obtíž? Dobrou volbou je Dacia Duster. Je to solidní auto, které v rukou rozumného majitele vydrží opravdu hodně. Vlastně je až k neuvěření, co všechno auta téhle značky přežijí.

Tip experta:
Diesel, jakkoli je slušný, představuje možná zbytečné riziko. Nejlepším motorem je benzinová šestnáctistovka, která je vzorem spolehlivosti. Ve verzi s předním pohonem jede hezky, čtyřkolka má naproti tomu výhodu na špatném povrchu. Ale zvažte, jestli ji potřebujete, protože na slušných pneumatikách projede Duster s vyšší světlostí podvozku úplně všude i s předním pohonem.

Spolehlivá Kia Sportage III

Tohle je jedno z mála SUV, které lze doporučit s jakýmkoli motorem. Záleží hodně na prioritách, ale víkendovým chalupářům bude naprosto stačit benzinová šestnáctistovka s předním pohonem. Pokud můžete hýřit, hledejte dvoulitrový diesel, ideálně se spolehlivým automatem. Jistotu představují česká auta s ověřitelným původem a kilometrovou historií.

Tip experta:
Špatnou volbou není ani naftová 1.7 CRDI, i když u ní pozor na zlobivý EGR ventil, kterému nedělá dobře špatné palivo zvyšující kouřivost. Ventil se špatně opravuje, respektive vyndává z auta. A je to drahé.

 

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5.3 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jaroslav Charvát
Jezdím již 57 roků. Najezdil jsem více jak 2 500 000 km bez nehody, kterou bych zavinil. Ty dvě malé nehody bez mé viny byly také jen škrábance a ťuknutý nárazník. Tím ze sebe nedělám suveréna, kterému se nemůže nic stát, ale naopak, snažím se být na silnici opatrnější a opatrnější s přibývajícím věkem. A nyní k autům pro seniory. Mám obavu, že pan Hahn pravdu. Chápu plně, že důchodci nemají třeba peníze na nové auto. Pokud se rozhodneme pro starší auto, je velmi nutné si vše řádně ověřit, tj. původ auta, hlavně skutečně ujeté km, kdo s tím jezdil a kolik majitelů již bylo. Také (a vím že to není jednoduché) je třeba zjistit kde jezdilo. Asi bych byl opatrnější u vyloženě tzv. městského auta (stále poskakování mezi křižovatkami, možné "ťukance" z parkovišť, parkování celou dobu venku, atd. Venkovské auto má jistou výhodu, je většinou garážované, my venkované se o auta více staráme - určitě my starší, asi bych váhal vzít auto po nějakém mladém klukovi neboť hoši mají systém jízdy brzda x plyn,atd. Určitě bych doporučil třeba od někoho známého, ale vždy přes autobazar s dobrým jménem. Pokud se rozhodnete pro auto nové, tak skutečně zvážit také na co ho budete používat, a podle toho volit značku a zemi původu. Jestliže to chci jen na drobné popojíždění, nejezdím po lesních cestách či v zimě na hory, nevozím sebou čtyři vnuky na prázdniny, volil malé české auto, motor nemusí být nijak silný, limit rychlosti 50 km v obci a 90 km mimo obce je stejný, jak pro normální auto tak pro nějakého jaguára. Vše si řádně rozmyslete a nenechejte se ukvapit. Čas a klid k nákupu je velmi nutný.
Mirek Hahn
Kupovat si ojeté auto na důchod generuje poměrně značné riziko, že si pořídíme bezednou pokladničku. Většinu aut majitelé prodávají právě v okamžiku (a z toho důvodu), kdy očekávají skokový nárůst servisních nákladů - filtr pevných částic, EGR ventil, tlumiče, brzdy, baterie atd. Bývá to u vozů nižší střední třídy cca kolem 150ti až 180ti tisíc najetých kilometrů. Při koupi ojetiny je třeba počítat s dalšími náklady i několik desítek tisíc korun, pokud chceme dosáhnout nějaké spolehlivosti a delší životnosti vozu.