Nákupy z pohodlí domova ulehčí život, ale vyplatí se vědět, jak nenaletět
Ilustrace: Seznam.cz

Nákupy z pohodlí domova ulehčí život, ale vyplatí se vědět, jak nenaletět

31. 7. 2019

Dnešní doba s sebou přinesla i možnost nakupování na internetu v pohodlí domova. Už nemusíte obcházet obchody, ani se vláčet s těžkými taškami. Stačí nakoupit na e-shopu nebo internetovém bazaru a nechat si zboží doručit až do bytu.

Vypadá to ideálně, zvlášť, pokud vás trápí nějaké zdravotní problémy, používáte francouzské hole, nebo už nemáte sílu na nošení velkých nákupů. A ono to také ideální je. Tedy pokud víte, jak nenaletět onlinovým podvodníkům. Nechte si proto poradit od specialistů, kteří mají s nakupováním na internetu své letité zkušenosti.

Vodítkem pro bezpečný nákup na síti mohou být takzvaní „nákupní rádci“. Ti sdružují nabídky různých e-shopů a umožňují i jejich srovnání. „Pokud jste se rozhodli, že budete nakupovat na internetu, tak vám předně gratuluji, že jdete s dobou. Rozhodně se ale vyplatí mít znalost internetového prostředí a vědět, jak nakoupit chytře a bezpečně. Mám pro vás nějaké tipy, jak na to,“ říká Kateřina Peštuková, manažerka nákupního rádce Zboží.cz.

Podle ní je vhodné si na začátek srovnat cenu výrobku na nákupním rádci. „Nestane se vám tak, že byste za stejný typ produktu zaplatili výrazně vyšší sumu, než je obvyklé,“ říká. Pokud ale má nabízené zboží v porovnání s obdobnými produkty opravdu podezřele nízkou nebo vysokou cenu, pak byste podle ní měli zbystřit. Nabídka e-shopu nemusí být seriózní.

Dobrým vodítkem pro obezřetný nákup jsou podle Peštukové zejména hodnocení e-shopů ostatními zákazníky. Seriózní e-shopy se chtějí svou prací pochlubit, a proto se nebrání zveřejňování recenzí. Ty podvodné naopak někdy buď komentáře nemají vůbec, nebo jsou jejich hodnocení zpravidla negativní. Zákazníci se v nich často vyjadřují například k rychlosti vyřízení objednávky, ke kvalitě komunikace nebo způsobu zabalení výrobku. Zajímají se i o reklamace u e-shopu. Všechny seriózní e-shopy dnes většinou mají reklamační formulář přímo na svých webových stránkách. Počítejte ale s tím, že si obchod reklamační pravidla nastavuje dle vlastního uvážení. Nejčastěji se jedná o nějakou formu poplatku strženou z původní kupní ceny, nebo podmínku výběru jiného výrobku v původní hodnotě produktu,“ prozrazuje Peštuková. Doplňuje, že podle občanského zákoníku je možné zboží zakoupené na internetu vrátit do 14 dnů od doručení bez udání důvodu a tato zákonem určená lhůta začíná běžet následující den po dni, kdy jste zboží převzali.

„Dejte si jen pozor na to, abyste zprávu o zamýšleném vrácení zboží odeslali skutečně do e-shopu, ve kterém jste nakoupili. Nezasílejte ho nákupnímu rádci, jehož pomoci jste při výběru využili,“ uvádí Peštuková. A říká, že je třeba také nezapomenout přiložit doklad o platbě, aby obchodník dokázal nákup identifikovat.

Podle Peštukové ti, kdo si chtějí být jisti, že nákup proběhne v pořádku, nakupují hlavně na zavedených e-shopech. Neznámé e-shopy je k nákupům příliš nelákají. Bodují spíš obchody, které mají přehledné webové stránky a mají na nich zveřejněny všechny potřebné informace k nákupu. „Neúplné, chaotické, podezřelé a chybějící podmínky e-shopu zákazníky zcela pochopitelně odrazují,“ říká Peštuková. 

Při nákupech na internetových bazarech chtějte vidět skutečné fotky zboží
Trochu jiná pravidla i rizika má nakupování na internetových bazarech. Pokud na nich nakupujete, tak si pro případné reklamace uchovávejte veškerou komunikaci s prodejcem až do ukončení obchodu. Když se na něčem důležitém domluvíte telefonicky, nechte si to potvrdit e-mailem,“ říká Pavel Kolář ze serveru Sbazar.cz. Uvádí, že řada podvodníků na internetových bazarech vyžaduje platbu předem, nebo chtějí cenu uhradit na účet virtuální peněženky. Podle jeho zkušeností také někteří prodejci nekomunikují telefonicky a skrývají se za falešnými identitami a odmítají osobní setkání.

Podvodníci často nabízejí zboží za neobvykle nízkou cenu, často je o třetinu až polovinu levnější, než je běžné. K inzerátu pak připojují neautentické nebo neaktuální fotografie, nebo nedají k náhledu žádné. „Pokud máte pochybnosti, neváhejte prodejce požádat o fotografie s nějakým specifickým prvkem. Například ho poproste, ať zboží vyfotí s lístkem, kde bude aktuální datum nebo smluvené heslo,“ radí Kolář. Dobrou vizitkou prodejce nejsou ani inzeráty psané špatnou češtinou a s častými pravopisnými chybami. „V takovém případě bych si prodejce „proklepl“ na internetových diskuzích, nebo bych s ním obchod vůbec neuzavíral,“ uzavírá Kolář.

Když se ale řídíte výše zmíněnými radami a selským rozumem, tak můžete mít z nákupů na internetu rozhodně užitek. Na velkých internetových bazarech totiž seženete mnohem širší paletu zboží než v jakémkoliv klasickém bazaru. Díky nákupním rádcům a možnosti srovnání získáte často produkty za tak výhodnou cenu, kterou byste v klasických kamenných obchodech nedostali.

 

TIP: Česká internetová jednička Seznam.cz přináší aktualizaci svého Doplňku pro internetové prohlížeče Google Chrome a Mozilla Firefox. Tentokrát se zaměřuje právě na bezpečnost, Doplněk nově chrání i před nebezpečnými e-shopy. Vyzkoušejte ho a zvyšte svou šanci nakoupit bez problémů.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5.3 b. / 4 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie
TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Svatava Páleníková
Děkuji za informace. Stále raději nakupuji v kamenných obchodech, i když syn mne často nabádá, ať zkusím e-shop. Nakoupím na internetu na vánoce.
Věra Ježková
Také mám s nákupy prostřednictvím internetu dobré zkušenosti.
Jana Slavíková
Mám několik vyzkoušených e-shopů a jsem spokojená.
Danka Rotyková
Nákup přes internet je určitě velmi dobrá služba. Pokud něco potřebuji, poradím se se synem a za poměrně krátkou dobu mám objednáno. Zatím bylo vše v pořádku.
Zorka Horká
Nakupuji už od e-shopového "pravěku" takže když zavedli tzv. Zásilkovny, stálo poštovné 29korun. To bylo fajn, teď už je to 59 :-( Negativní zkušenost nemám. Nakupuji všechno možné. Od koření, přes čaje, kosmetiku, boty, všechny druhy oblečení včetně spodního prádla. Jasně, že mám své osvědčené prodejce. Platím přes internetové bankovnictví. Jitka H. - platba při převzetí za poplatek cca 30Kč? Jakou to má výhodu? Pokud zboží nerozbalíte, nezjistíte případný nedostatek no a pokud ho rozbalíte, už je převzaté a o vrácení se stejně musíte postarat sama. No a k nákupnímu rádci Zboží.cz jen jedna malá připomínka - býval přehlednější(můj názor) :-)
Jana Šenbergerová
Už jsem také pár věcí koupila po internetu bez problému.
Marie Doušová
Občas nakupuji přes internet, ale jen tehdy, když určitou věc neseženu u nás v obchodě.Zatím mám dobré zkušenosti.
Dana Puchalská
Nakupuji pouze techniku a vždy platím při převzetí. A jsem víc než spokojená.
Jitka Hašková
S nákupy přes eshopy nemám problém. Držím se pravidla, že platím při převzetí.
Alena Tollarová
Nakupuji přes e-shopy vesele a zatím jsem se nespálila. Naposledy se mi stalo, že v balíčku bylo něco jiného než jsem objednala. Trochu jsem se lekla, ale zavolala jsem do e-shopu a paní na druhé straně linky mi hned řekla, že už jen čeká, kdo se ozve. Vyměnila totiž dvě zásilky. Balíček jsem odevzdala bezplatně v úschovně a hned druhý den si tam vyzvedla ten správný, ve kterém bylo jako omluva ještě něco navíc jako dárek a omluva. Vše je o lidech a splést se může každý.