Zdraví ve vaší kuchyni. Proč by neměla chybět kurkuma?
Léčivé účinky kurkumy jsou zajímavé

Zdraví ve vaší kuchyni. Proč by neměla chybět kurkuma?

19. 7. 2019

Koření asi nechybí v žádné kuchyni. Někdo používá pár základních, jiný má ve svém repertoáru celý arzenál, ať už jde o známé české bylinky či různé exotické druhy. Věděli jste, že kromě toho, že koření dochutí váš pokrm, může prospět i vašemu zdraví?

V našich zeměpisných šířkách většina z nás do nedávna používala k dochucování pokrmů hlavně bylinky, které vyrostly na zahrádce. Bez majoránky, petržele, libečku nebo pažitky a dalších si tradiční česká jídla dokážeme představit jen těžko. Jejich společným jmenovatelem je vysoký obsah vitaminů, a to zejména v čerstvém stavu.  Přidejme k nim i další druhy, jako je pepř, nové koření, kmín či například paprika, jež mimo jiné podporují trávení. Ne každý však zná a používá i exotické koření a to je škoda. Dejme mu šanci. Pokud vám chutnají například indická jídla, při jejich přípravě se bez speciálních dochucovadel neobejdete.

Indie jako kolébka léčivého koření
Indie k vaření od pradávna přistupuje vlastně jako k léčení. Vaření je totiž úzce spjaté s původním indickým medicínským systémem – ájurvédou. Specifické je v tom, že koření či byliny nepoužívá jako dochucovadla jídla, ale jako nástroje k upevnění zdraví. Množství koření v indické kuchyni je opravdu bohaté. Nesmí v ní chybět například adžvajn, římský kmín, pískavice řecké seno, kardamom, koriandr, chilli, hřebíček, pepř a samozřejmě kurkuma, u které stojí za to se na chvilku zastavit. Proč? V české kuchyni totiž za poslední léta hodně zdomácněla a je čím dál oblíbenější.

Co dokáže kurkuma
Tradiční léčivé účinky kurkumy jsou zajímavé. Má pozitivní vliv na srdce, játra a plíce, na trávicí, oběhovou a dýchací soustavu. Ve vyšších dávkách posiluje zažívání a zlepšuje střevní mikroflóru. Je také výborným antibakteriálním prostředkem při chronických nemocech a oslabení organismu. Díky své schopnosti čistit krev byla často užívaná jako podpůrný prostředek při léčbě zánětů, ale také jako podpora při očistě organismu. Velké úspěchy kurkuma dlouhá také sklízí u kloubních onemocnění, artritidy či revmatu. Dost pádné argumenty k tomu, abychom tomuto druhu koření věnovali pozornost.

Proč je tak účinná?
Kinické testy prokázaly, že kurkuma vděčí za své doslova zázračné účinky látce zvané kurkumin. Jde o žlutooranžový pigment patřící mezi polyfenoly, který patří mezi silné antioxidanty. Bylo vypozorováno, že kurkumin potlačuje záněty v těle, a to bez vedlejších účinků. Pokud jde o léčivé účinky, má užívání kurkumy malý háček. Ve vyšších dávkách, jež by mohly příznivě působit na zdravotní obtíže, je totiž hůře vstřebatelná. Proto je dobré používat ji v tobolkách – doplňcích stravy.

Na co si dát pozor
Je důležité, aby nebyla kurkuma obsažena v jedné kapsli spolu s dalšími látkami určených pro léčbu kloubů. Snižuje to totiž její vstřebatelnost, protože se na sebe látky navážou. Proto je vhodné studovat složení kloubních preparátů a zvolit si preparát od výrobce, který zná původní ájurvédské postupy. Klinické pokusy ukazují, že pokud si vyberete tobolky, v nichž byla kurkuma dobře zpracována a kurkumin v nejvyšší možné míře zachován, je možné, aby takový preparát nahradil některá tradičně užívaná kloubní farmaka, která nejsou postavena na přírodní bázi. Skvělým tipem je například přípravek Flexofytol, který koupíte v lékárnách.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Zuzana Pivcová
Kdysi mi kurkumu doporučila paní u stánku s kořením. Řekla mi, že kurkuma je kořením mládí. :-D Tak jsem na to samozřejmě chtivě skočila. :-D Ne, opravdu ji dávám do polévek a omáček, jsem na ni zvyklá.
Dagmar Bartušková
Indická kuchyně patří mezi mé oblíbené.
Elena Valeriánová
Zrovna jsem si včera koupila dva pytlíky, teda sáčky á 28g. Přidávám ji do některých jídel. Na ten přípravek se podívám, trápí mě klouby na rukách.
Marie Ženatová
Také ji často používám...
Jana Šenbergerová
Nevím, jestli mi prospívá, ale občas ji používám.
Karel Boháček
Vyzkoušeno mnou i okolím - nic moc.
Věra Ježková
Nechybí. Často ji do jídel přidávám – třeba špetku i do polévky až na talíři.