Kdy přestat řídit?
Ilustrační foto: ingimage.com

Kdy přestat řídit?

11. 7. 2019

Až to sám či sama uznám za vhodné? Až mi to zakáže lékař? Až mi to zakáže rodina? Nebo dosažením sedmdesáti, osmdesáti, devadesáti či snad 100 let? Nebo zkrátka dokud dýchám, šoféruji?

Jarmile bude v prosinci 87 let, 2 roky žije v samostatném bytě v komplexu pro seniory v Praze a život bez řízení svého auta si vůbec nechce připustit: „Mám velké bolesti zad a chození je k nevydržení, takže jízda MHD už pro mě není. V autě mě záda nebolí a objedu si absolutně vše, co potřebuji a kdy se mi to hodí a nemusím obtěžovat děti,“ vysvětluje. Dokonce se při přestěhování nepřehlásila k místnímu praktickému lékaři, neboť ho provází pověst, že je velice těžké u něho získat kladný zdravotní posudek, který je k řízení nutný. Jarmila ví, že její lékařka, ke které chodí desítky let, jí pravděpodobně povolení k řízení vystaví a nechce tedy riskovat. „Takhle si zachovávám svoji samostatnost a doufám, že to ještě nějakou dobu vydrží,“ dodává.

Jarmila patří mezi 97 523 řidičů nad 80 let, kteří jsou v současné době u nás evidováni. V 65 letech musejí absolvovat první lékařskou prohlídku, další v 68 letech a pak vždy po dvou letech a lékařské osvědčení jsou povinni mít při řízení u sebe. Pokud prohlídku neabsolvují, hrozí jim pokuta až 25 tisíc Kč a zákaz řízení až na 1,5 roku. Lékař přitom nemusí hned přímo seniorovi zakázat řízení, ale má možnost stanovit různá omezení, např. povolit řízení pouze ve dne nebo do 50 km od místa bydliště atd.

Vážně nemocní senioři nemají nakonec problém připustit, že řízení už pro ně vhodné není, složitější je situace, pokud začnou trpět různými formami demence. Nástup může být plíživý, a hlavně takoví řidiči nemají náhled na své zdravotní omezení.

„Tatínek po osmdesátém roce začal trpět demencí a brzy bylo všem jasné, že za volant už nemůže. Tedy ovšem kromě něho,“ vzpomíná pětapadesátiletý doktor Tomáš, který byl zároveň tatínkovým praktickým lékařem. „Tatínek se na mě velice zlobil, že mu potvrzení nevystavím. A stejně se domáhal řízení, tak jsme museli schovat klíčky. Postupně se uzavíral do svého vlastního světa a vykládal nám, kam pojede a chodil se na auto dívat do garáže. Tak jsme si ani netroufli auto prodat, i když jen stálo v garáži,“ uzavírá Tomáš své vyprávění. 

Přístup k problematice řízení seniorů ovšem není pouze represivní, a to je určitě dobře. V současnosti probíhá již druhý ročník vzdělávacího programu Jedu s dobou. Ten je zdarma a je určen široké aktivní motoristické veřejnosti seniorského věku – přesněji 65 a více let. Program je 6 hodinový a je možné ho absolvovat celkem v 8 centrech bezpečné jízdy po celé ČR, a to s vlastním vozidlem.

„Odpověď na otázku, kdy ukončit řízení auta, není často jednoduchá a záleží na mnoha faktorech. Každopádně seniorů, kteří absolvují lékařské prohlídky nutné k řízení, přibývá. V meziročním srovnání 2017 a 2018 u našich klientů nejvíce narostl počet prohlídek ve věkové kategorii 80 – 84 let, a to téměř trojnásobně. Po 85. roce věku počet prohlídek rapidně klesá a v kategorii nad 90 let máme jednoho řidiče,“ uvádí PaedDr. Josef Křivánek, ředitel marketingu Vojenské zdravotní pojišťovny ČR.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(4.9 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jana Zahradníková
Mám dojem,že v počtu nehod vedou mladí řidiči. Starší si již většinou váží života, neriskují tolik jako mladí a třeba i vyježdění řidiči, kteří si myslí,že jsou nesmrtelní a okolí neřeší. Sice si říkám,že 80 let by asi měla být hranice, ale znám i 90letého řidiče, kterému to myslí jako třeba 70letému, trénuje mozek a postřeh, ale to je asi vyjímka. Každý je jiný.
Jan Jirak
záleží na rozumu a lékaři. lékařka shání podklady, aby mě mohla řízení povolit. vidím, slyším. uvidím co rozhodne v září
Elena Valeriánová
Honza Fiala: nevím kolik vám je let, ale podle vašeho vyjadřování bych řekla, že senior asi nebudete. S vašimi názory v podstatě souhlasím, ale irituje mě ve vašem podání slovo "dědula". Manžel byl řidič z povolání a jezdil celý život s osobním autem i nákladním. Bez nehody. Pak ho asi před dvěma lety zradil zrak. Já "neřidič" jsem musela být při jízdě pořád ve střehu. A tak jsem řekla dost. Autem maximálně do obchodu na nákup u nás na vesnici, jinak vlak, bus.
Jana Šťastná
Jezdím už 50 let.Za volantem jsem téměř denně.Žádnou závažnou dopravní nehodu jsem neměla ,jezdím po ČR i do ciziny. Zdravotní prohlídky absolvuji pravidelně.Asi mám štěstí a zdraví je mi přáno.Myslím,že až se nebudu cítit schopná,pak jezdit přestanu.Zatím ale často zírám,jak se na silnicích někteří řidiči chovají.Jsou to ve většině případů mladí lidé.Často si v duchu říkám,kdo jim dal ŘP.Myslím,že když se snažím dodržovat předpisy ,na 70 jedu předepsanou rychlostí a v normálním provozu jedu 90 ,nepředjíždím na plné čáře,pravidelně se seznamuji s novinkami v provozu,tak snad nejsem brzdou provozu,jak si mnozí lidé myslí ,jen protože vidí starší osobu za volantem.Velmi se mi líbí akce Jedu s dobou,které jsem se s chutí zúčastnila na jaře a chystám se znovu na podzim na autodrom do Sosnové u České Lípy.Bylo to zábavné a poučné.Doporučuji všem seniorům.
Vlasta Simonová
Ke svojí jízlivé nepříjemné PL vždycky donesu potvrzení od očního, ortopeda, neurologa...s jejich výslovným vyjádřením, že jsem schopna řídit motorové vozidlo. Přesto neopomene dodat, že ONA si myslí, že "bych sama přece jen řídit neměla" !!! Je mi 76, ŘP jsem dělala v 62. Bez sebemenšího zranění jsem s autem přežila 2 "totálky" - první zavinila mladší žena, druhou bohužel důchodce, který z vedlejší plnou parou pokračoval rovně přes HLAVNÍ silnici. Tam ho samozřejmě s předností jedoucí auto narazilo tak silně, že se ve vzduchu otočil a dopadl na přední část mého auta, v němž jsem na protější vedlejší čekala na volno. O tom, kolika kolizím nebo přímým střetům jsem zabránila já stará ženská sama, bych mohla vyprávět, a tito všichni byli mladí, rychlí, přespříliš sebevědomí řidiči. "Těším se", co zas bude mít za pár týdnů PL za průpovídky, až si půjdu pro potvrzení. Nevím, proč s řízením jsme na tapetě pořád hlavně my staří. Divočáci, opilci, feťáci...proč nikdo o jejich schopnosti řídit tak moc nepochybuje?
Josef Bílý
Ještě dodávám, že daleko nebezpečnější jsou mladíci s čerstvým řidičákem v kapse, BMW /apod./15 let starým z bazaru a s denním přísunem mariuhany!
Josef Bílý
Je velký rozdíl mezi tzv.vyježděným seniorem, který jezdí nepřetržitě 50 let bez nehoéd a je zvyklý jezdit v hustém provozu - např. v Praze a zvládá i dlouhé jízdy s tím, že si je vždy vědom nutnosti odpočinku a přřestávky a mezi seniorem, co jezdí jen v létě a to jen na nákupy - 10 km do města a zpět. Jinak jak dlouho kdo řídí auto je především jeho sebekritičnost a také přijmout doporučení i z vlastní rodiny.
Jarmila Komberec Jakubcová
Jak dementní senioři, tak zfetovaní mlaďoši jsou pro silniční provoz nebezpeční - každý svým způsobem (J.C. 17:57)
Marcela Školová
Kdy přestat řídit? Je to zčásti o věku, ale hlavně o celkové kondici. Já jsem i "za mlada" řídila příšerně, tak jsem to raději vzdala, sousedka má přes osmdesát, jezdí sice jen po vedlejších cestách, ale denně na nákup a třeba k lékaři - tak do 30 km, jezdí bezpečně. Bývalý kolega, který je šedesátník, je nesoustředěný, rozhlíží se po okolí, nesleduje provoz a sedět s ním v autě je docela adrenalin. Ale ono to s mladými odvážlivci vyjde asi nastejno. Chtělo by to solidní psychologické testy, nejen potvrzení od praktika, že vidím na cestu.
Jitka Caklová
Mě by docela zajímalo, kdo je pro silniční provoz nebezpečnější, zda dementní senior/ka, nebo zfetovaný, či opilý mlaďas a kterým z těchto dvou extrémů je způsobeno víc nehod, často s tragickými následky. Umím přizpůsobit rychlost pomalejšímu provozu, ale střetu s rychle jedoucím zfetovaným magorem zabránit nelze :-(
Jana Šenbergerová
Manžel byl výborný řidič. Když těžce onemocněl, bylo auto jeho jediným spojením se světem. Bez něho se nikam nedostal. Nemocí zkoušené tělo už nebylo dost schopné řízení zvládat. Občas jsem se s ním i bála, ale na mě nedal, dokud mu jeho ošetřující lékařka nezakázala jezdit. Urychlilo to jeho rozhodnutí vzdát se další existence.
Honza Fiala
Asi mnohé naštvu, ale co nadělám. Místo hry na city by bylo dobré používat rozum, soudnost a nehazardovat s bezpečností a plynulostí provozu. Čest výjimkám, žel nbaprostá většina seniorů je zcela nekritická a nesoudná k tomu, aby zavčasu si uvědomili, že nemají ani zrak, ani reakce a tedy schopnost krizovku zvládnout. V kombinaci s našimi silničkami klikatými, plnými horizontů, plných čar a křižovatek, vylučujících legálí a bezpečné předjetí, je dědula jedoucí na 90ce 40-60 a ještě napůl v protisměru pohromou, spouštěčem nebezpečných předjíždění atd. S tímto úzce souvisí tzv. pasivní agresivita, kdy svoje bezdůvodně pomalé tempo vnucují desítkám dalších vozidel. Já jedu na kochačku, tak ty za mnou taky... Jedu doleva, tak si "nadjedu" doprava, aby rovně/doprava nikdo další neprojel. Však času máte dost, pěkně si počkejte... Kolikrát jsem musel brzdit, co se dalo, když děda nějaký naprosto neodhadl rychlost a vzdálenost mě na hlavní, nebo snad ani neřešil, co je hlavní a co vedlejší... Další věc je, že obecně zde lidi mají těžké neznalosti co do aktualizací legislativy a co si budeme, senioři v tom mají problém největší. Zip, kruhový objezd, jízda v pruzích, tam selhávají na celé čáře. Proč by objížděli kruháč? Když roky se tam jezdilo doleva, pojedu doleva...
Věra Ježková
Včas. Chce to dostatečnou sebereflexi. (Já neřídím, mám zkušenost s přítelem.)
Zdenka Soukupová
Karle, máte pravdu, ale... Málokdo je asi ochoten poslechnout okolí, aniž by si myslel, že už ho odepisují. Každý se pořád cítí v pohodě, i když to tak není. Je těžké určit tu hranici, kdy je třeba skončit.
Karel Boháček
je to těžké, ale člověk musí poslechnout okolí - to uzná kdy jsem už neschopný. Sám to člověk neodhadne.
Zdenka Hillová
Hezky napsáno p.Soňo P. máte pravdu souhlasím
Soňa Prachfeldová
25% zaviní senioři, 75% neseniori, kolik % z celkového počtu řidičů tvoří senioři? To by mě zajímalo. A potom v jaké věkové kategorii ? Zda způsobují nehodu více ti opravdu staří a již nemocni. Také si myslím, že u sebe poznám, jak mi to jde, jaké mám schopnosti, nejsem sváteční řidič a pokud bych si nebyla jistá, skončím, abych neohrožovala nikoho, včetně sebe. Řidič přesvědčený o své výjimečnosti a bezohlednosti v řízení ať starý, nebo mladý je postrach silnic.
ivana kosťunová
Myslím, že sama poznám, kdy nastal čas končit s řízením. Zatím vše funguje, a řízení mě baví.
Hana Rypáčková
Auto jsem hodně potřebovala k manželově nemoci. Už jezdím jen do okruhu 50 km a uvažuji o ukončení. Lékař tvrdí, že mohu řídit auto , pokud mám postřeh a brýle..Doufám, že mu nejde o platbu každé dva roky prodlužování osvědčení.
Dana Puchalská
Je to článek víc než zajímavý. Ale mám pocit, že jsem na téma "senior za volantem" už tady na stránkách četla. Ano, někteří hodně staří lidé si prostě svůj život bez řízení auta nedokáží představit. A někdy je to víc než náročná práce, donutit ho přestat řídit auto. Máme takového souseda v domě.