Jak se vyrovnat se stresem při řízení ve vedru?
Ilustrační foto: pixabay.com

Jak se vyrovnat se stresem při řízení ve vedru?

27. 6. 2019

Extrémní vedra čekají na stovky řidičů, kteří se v pátek a během víkendu vydají na dovolenou. Dlouhé cesty do Čechy oblíbeného Chorvatska nebo Itálie se tak stávají studnicí únavy těla i mysli, která ve spojení se silným provozem může vést k nadměrnému stresu za volantem.

Častější výskyt podrážděných a agresivních řidičů na cestách se následně negativně promítá do nehodovosti. Čerstvou mysl si přitom jde udržet nejen pravidelnými přestávkami, ale například i dobře zvolenou hudbou. Říká to Stanislav Gálik, psycholog a ředitel inovační laboratoře AuresLab.

Jak na chlazení

Jedním ze stěžejních prvků poklidné cesty je chlazení interiéru. Teplotní nepohodlí totiž u řidičů zvyšuje podrážděnost a agresivitu. „Těžko se udržíte v klidu, pokud máte vevnitř 45 stupňů. Navíc v takovém vedru výrazně klesá koncentrace a akceschopnost,“ popisuje Gálik vliv na psychiku. Autem bez klimatizace je tak lepší vyrazit v podvečer nebo na noc, ochlazení může pomoci též třeba mokrý ručník před výdechy ventilátoru.

I v autě s klimatizací je však třeba se mít na pozoru a chlazení nepřehánět. „Pokud záměrně chladíme kabinu na 19 a méně stupňů, zvyšuje se riziko vzniku infekcí horních dýchacích cest nebo kolemčelistních zánětů,“ říká Jiří Bartoš, praktický lékař a člen výboru Sdružení praktických lékařů. Ideální teplota je podle něj 22 až 24 stupňů Celsia.

S vozem bez klimatizace zase riskujeme přehřátí organismu. „U lidí s chronickým onemocněním srdce nebo cukrovkou se kvůli přehřátí zvyšuje riziko srdečních příhod a hyperglykemického nebo hypoglykemického šoku,“ doplňuje Bartoš.

Odpočinek je základ

„Základ pro psychickou pohodu jsou pravidelné přestávky, ale je mnohem lepší sjet z dálnice a projít se po místní vesnici, než je trávit jen na pumpách. Prostě nějaký pohyb,“ vysvětluje Gálik, který před dvěma lety dojel autem z Prahy do Ulánbátaru za 21 dní. Tam se mu osvědčilo další pravidlo – nespěchat. Naplánujte si cestu tak, abyste nebyli pod časovým tlakem ani v případě nepředpokládané zácpy.

Nutností je také doplňování tekutin, ideálně čisté vody. Co se týče jídla, klasický řízek nebo grilovaná klobása na pumpě také není vhodná volba, mnohem lepší je přibalit lehčí pokrmy jako salát nebo ovoce. Opatrně také s životabudiči typu kávy nebo energetických nápojů. Ty s únavou pomohou krátkodobě, ale při větší konzumaci mohou kvůli vysokému obsahu kofeinu působit opačně a přivodit sníženou koncentraci a roztěkanost.

Pozornost je při dlouhých cestách klíčová a osvědčeným pomocníkem je hudba. „Někomu stačí hudba z rádia, já bych doporučil si vytvořit vlastní seznam nové hudby. Tím, že objevujeme nové skladby nás hudba udržuje v pozoru,“ popisuje Gálik. Zejména pokud cestujete s dětmi, mohou být vítaným společníkem audioknihy.

Automobil zůstává pro Čechy nejoblíbenějším dopravním prostředkem při cestě na dovolenou. Podle dat ČSÚ v loňském roce autem vyrazili na 45% zahraničních cest delších než 4 dny. Nejčastějším cílem pak bylo již tradičně Chorvatsko, kam zamířilo 813 000 Čechů. Na druhé místo poskočilo Slovensko, první trojku pak uzavírá Itálie.

Autor: Redakce Zpět na homepage
Hodnocení:
(5 b. / 2 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jaroslav Charvát
Já vím, že se svoji poznámkou jsem přišel již "s křížkem po funusu". Ale život snad nekončí, tak doplním několik poznámek. Já jezdím celý život hodně a hodně, a doposud denně a denně. Řízení auta ve vedru je velmi náročná činnost. Pokud jezdíte pracovně, nemůžete si vybrat čas odjezdu a musíte jet bez ohledu na počasí. Většina důchodců však má možnost si pro jízdu autem denní režim upravit. Velmi dobré je vyjet v létě brzo ráno, není vedro, již je světlo, i hustota dopravy na silnicích / dálnicích je nižší. výjezd kolem 4.00 nebo 5.00 hod. není přece problém a do 9.00 hod. ujedete bez problému desítky, ne-li stovky km. Je možné vyjet i pozdě odpoledne, i tehdy už bývá také nižší teplota a také je dlouho světlo, silnice a okolí ale bývá ještě rozpálené od slunce. Já pro nezkušené a starší řidiče nedoporučuji noční dlouhé jízdy - tak jak se to stává obvyklým v ČR a to pod heslem "na Jadran v noci". Kdo není zkušený je to velké riziko. Jednoznačně doporučuji auto s klimatizací, ta by měla být pokud možno té nejlepší kvality, s rozdělením na poloviny vozu, s dobrými a hlavně s vyčištěnými a dezinfikovanými filtry. S velmi dobrou regulací teploty. Teplota ve voze by měla být regulována maximálně na o 5 až 7°C méně než je venkovní teplota - ideál na +22°C až +24°C v kabině vozu. Větrání okny a velký průvan ve voze po desítky km nedoporučuji, vede jen k následným zdravotním problémům. Poslední varování řidičům, jakákoliv únava ve vedru, tak zastavit a dát si oddych. Usnutí za volantem je velká tragedie.
Zuzana Pivcová
Musí to být hrozné. My jsme se ještě nerozhodly, kdy odjedeme s kocourem v přenosce do jižních Čech. Pokud bude stále vedro, tak asi vůbec. Auto není.