Senioři za volantem. Mýty a realita
Ilustrační foto: ingimage.com

Senioři za volantem. Mýty a realita

14. 5. 2019

Není pravda, že lidé v seniorském věku způsobují nejvíce dopravních nehod. Není to pravda, přestože se to stalo všeobecně přijímaným faktem. Mýtů a nepravd kolem řidičů vyšší věkové kategorie se v poslední době objevilo mnoho a často se jedná o typický projev ageismu, tedy diskriminace kvůli věku.

1. Senioři způsobují nejvíce dopravních nehod.

Nesmysl. Lidé ve věku nad sedmdesát let způsobují pět procent dopravních nehod. Mladí řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz kratší dobu než pět let, však způsobují pětadvacet procent nehod. „Je to jeden z největších mýtů spojených s řidiči vyššího věku. Čím dál více se mluví o nehodách řidičů seniorů, ale bylo by fér, pokud by se zároveň s čísly, které se jich týkají, zveřejňovala čísla týkajících se jiných věkových kategorií, zejména mladých řidičů. To by pak ty zprávy v médiích vypadaly jinak,“ tvrdí Zdeněk Pernes, který vede spolek Rada seniorů České republiky. A tady jsou slova šéfa dopravní policie Tomáše Lercha: „Největší podíl na dopravních nehodách mají nepozorní řidiči a velmi významný podíl na nich mají především mladí řidiči.“

Pokud bychom tedy tvořili statistiky nehodovosti podle věku, výsledky jsou jasné. Nejčastěji jsou viníky dopravních nehod mladí lidé, kteří vlastní řidičák krátkou dobu. Až za nimi následují lidé v seniorském věku.

2. Senioři jezdí stále stejným způsobem a odmítají přijímat změny nebo se učit něco nového.

Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů spustila před časem projekt Jedu s dobou. Jeho podstatou je, že lidé vyššího věku se mohou na polygonech v centrech bezpečné jízdy poradit, jak například zacházet s novým vozem vybaveným moderní technikou, vyzkoušet si různé způsoby jízdy, zjistit, zda jsou schopni zvládat krizové situace. Vše je zdarma, jde o to, aby si senioři vyzkoušeli a prověřili své řidičské schopnosti. Zájem je tak obrovský, až jsou organizátoři jsou překvapeni. Často projevují zájem lidé, kteří si koupili nové auto a chtějí se s ním sžít, naučit se využít všech jeho možností, seznámit se s technickými vymoženostmi, které dříve neznali. Jinými slovy, myslet si, že senior jezdí zásadně ve starém autě a odmítá novinky, je totální nesmysl. Mnoho lidí si právě do penze pořizuje nový moderní vůz. „Máme velmi pozitivní ohlasy a je vidět, že projekt Jedu s dobou se trefil do poptávky řidičů seniorů, kteří mají zájem seznamovat se moderními technologiemi,“ uvedl Jan Štovíček z Autoklubu ČR.

3. Senioři jezdí opatrně a zpomalují provoz.

Ano, je pravda, že mnozí senioři jezdí pomaleji, než řidiči mladšího věku. Někdo tomu říká zpomalování, někdo zodpovědnost. Faktem je, že lidé vyššího věku méně porušují dopravní předpisy, zejména méně často překračují povolenou rychlost. Na druhé straně podle organizace BESIP existuje něco jako typická seniorská nehoda. Jedná se o situaci, kdy řidič špatně vyhodnotí situaci, selhalo jeho prostorové vidění nebo měl nedostatečně rychlou reakci. Jedná se o nehody na křižovatce, při změně směru jízdy nebo při vjezdu na silnici, kde je třeba dát přednost.

4. Starý člověk ztrácí schopnost řídit auto.

Nedá se to paušalizovat. Kdo je na tom hůř? Osmdesátiletý odpočatý muž s mnohaletými zkušenostmi řidiče, který párkrát do týdny vyrazí autem na nákup nebo vystresovaný třicetiletý manažer, který usíná ve dvě ráno a v šest ráno už vyráží autem po dálnici do práce? Kdo je větším rizikem? Kdo si dovolí to jednoznačně říct? Lékaři se shodují v tom, že po šedesátce se lidem zhoršuje zrak, schopnost se rychle rozhodovat, soustředěnost i umění řešit několik úkolů najednou. Toto vše má vliv na schopnost řídit auto. Zároveň jde o velice individuální záležitost. Některý člověk je v osmdesáti v lepší psychické i fyzické kondici, než jiný v šedesáti.

5. Senioři nedovedou odhadnout své schopnosti.

Ani v tomto případě nelze mluvit za všechny lidi jen proto, že překročili třeba šedesátku či sedmdesátku. Někteří lidé sami poznají, že už jejich schopnost řídit auto není jako dříve a jezdit přestanou. Jiní naopak své schopnosti přeceňují a sedají za volant, i když vědí, že je to riskantní. Problém je v tom, že při současném životním stylu je život bez řidičského průkazu obtížný. Zejména lidé žijící na vesnicích auto nutně potřebují k tomu, aby se dostali k lékařům, na poštu, na velké nákupy. Proto mnozí lidé odmítají přestat řídit, i když sami cítí, že už k tomu nemají takové schopnosti jako měli dříve. Jedná o ovšem opět o různé případy konkrétních lidí. Pro někoho je přestat řídit jednoznačným signálem selhání, zestárnutí, bezmocnosti. Pro někoho jiného naprosto přirozená věc, kterou řeší slovy: Milé děti, už se na to necítím, prosím, budete mě teď všude vozit vy.

Faktem je, že seniorů za volantem přibývá a souvisí to s tím, jak populace stárne. Do seniorského věku se dostávají lidé, kteří jsou zvyklí celý život řídit a auto je běžnou součástí jejich života. Takže  pokud nehod, v nichž figurují lidé vyššího věku, přibývá, je to jen přirozený důsledek tohoto stavu. Nikdy dříve totiž tolik lidí vyššího věku auta neřídilo.

Hodnocení:
(5 b. / 10 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Vlasta Simonová
Děkujeme, paní Hofmanová z redakce, že jste se nás seniorů trošku zastala. Někdo má o nás naprosto zbytečnou péči. Jak a v jakém "zdravotním" stavu běžně jezdí mladší řidiči? O tom by se měly dělat statistiky s tlustým velepísmem.
Květa Bartošková Zázvorková
Řidičák mám od svých 23 let. Dopravní nehodu jsem nezpůsobila.Jezdím adekvátně ke kvalitě vozu, počasí a provozu.Dodržuji silniční pravidla.Rozčilují mě mladí, kteří se lepí na zadek, věčně pospíchají, tedy ani v obci nedodržují rychlost.Telefonují za jízdy.Bohužel, i mladé dámy chtějí dokázat, jak se vyrovnat mužům.Dokonce i ty, které mají v sedačce malé dítě!O motorkářích a kamionech raději nemluvě.Nechápu, kdo vymyslel přechody pro chodce těsně u kruhových objezdů.Myslím, že by neměli mít řidičák lidé mladší 25 let.Když - tak na zkoušku do 25 roků. Pokud do té doby nezaviní bouračku a má najeto x kilometrů, pak jde zřejmě o zodpovědného člověka, dobrého řidiče. Alkohol a drogy za volant nepatří!!!!!Tomu bych už ten řidičák sebrala na vždy.
Anna Potůčková
Já řidičkou nebyla ani v mládí a nebudu řidičkou tudíž ani ve svém stáří. Ale myslím si, že to není jen o věku.
Karel Janovský
Nemám rád, když se cokoliv svádí na věk! Narodil jsem se v roce, kdy byl spáchán atentát na Heidricha. Jezdím s autem vyrobeným v r. 2011 a najedu min. 1000 km/měsíc. Nejsem sice už tak rychlý (tělesně) a nemá také tolik síly, ale řízení vždy potřebuje plné soustředění. Většina nehod je způsobena nepozorností a to s věkem nemá vůbec nic společného!
Josef Bílý
Není to o věku !! Buď jste dobrý řidič anebo ne !!! Srovnávat 20 ti letého mladíka bez praxe v BMW z bazaru a člověka co jezdí bez nehod 5O let nelze !!
Věra Halátová
Vyšší věk není definice. Co je to vyšší věk? Někdo není schopen řídit auto ani v "nižším věku". Čtu hodně a sleduji zprávy o noviny, nikde jsem nečetla, že "senioři způsobují nejvíce dopravních nehod". Četla jsem statistiky, kde byl vyčíslen počet dopravních nehod a počet a věk lidí, kteří tyto dopravní nehody způsobili. Možná je článek namířen proti lékařským prohlídkám, kterým se musí řidiči od svých 70 let věku podřídit každé dva roky a zaplatit za ně poplatek. Každý, kdo řídí auto, i když jen do nákupního centra, by měl být natolik sebekritický, že když má např. šedý zákal a špatně vidí, tak by za volant neměl sedat. Ale, bohužel je spousta řidičů, ať mladých nebo "vyššího věku", kteří si svůj nedostatek - jakýkoliv - nechtějí připustit. V týdnu jsem byla nakupovat, jela jsem autem. Uprostřed jedné křižovatky, dosti rušné, se zastavilo auto. Řidička, která náhodou znám a vím, že má 80 nebo 81 roků, zastavila a zjišťovala, zda si vzala peněženku. Nebo na parkovišti před supermarketem bloudilo auto v protisměru, řídil je dost starý pán v klobouku s brýlemi a s berlemi, v předklonu, s očima na předním skle auta. Tito dva se zřejmě lékařské prohlídce vyhnuli.
Marie Pudichová
Souhlasím s celým obsahem článku.
Dana Puchalská
Ano každý řidič - senior je jiný. Záleží na tom, jak píše Jarmila jak často jezdí. Sváteční a starší řidič je někdy doopravdy pohroma.
Jarmila Komberec Jakubcová
Ještě malý dodatek - - slyšela jsem, že někteří senioři, kteří nejsou úplně zdraví dostávají omezení pohybu vozidla do okruhu cca 50km od místa bydliště. Asi proto aby si mohli zajet na nákupy či za lékaři. Ale nevím zda je to pravda?
Jarmila Komberec Jakubcová
Souhlasím s poslední větou článku ....nikdy totiž tolik lidí vysokého věku neřídilo... Já jezdím denně do práce nebo na nákupy. Takže jsem v každodenním provozu. Asi problém bude u tzv. svátečních řidičů či u seniorů, kteří jezdí jen do nákupních středisek. Většinou právě na parkovištích dochází poměrně ke kuriózním situacím, kdy auto řídí starší pán v klobouku. Z těch i já nemám dobrý pocit. Jinak dopravní nehody vznikají napříč generacemi a jejich podílem na nich.