Nový seriál: cviky, které vás vrátí do kondice - 1. díl
Foto: Archiv

Nový seriál: cviky, které vás vrátí do kondice - 1. díl

11. 4. 2019

Hana Toufarová, zkušená lektorka s více než 30letou praxí, přivezla z Ameriky do České republiky novou cvičební metodu Fit Pain Free, která je unikátní v tom, že se dívá na tělo v souvislostech, hledá příčiny bolestí a špatné pohybové návyky nahrazuje novými – správnými.

V novém serálu serveru i60 se naučíte několik základních cviků, které umožní, aby každý sval perfektně fungoval a nezatěžoval ostatní. Celé tělo pak pracuje tak, jak má. V prvním díle se zaměříme na páteř.

Hana pro vás připravila cvik, který zvýší pohyblivost vaší páteře. Tento cvik podporuje hluboké dýchání a práci břicha, zvyšuje pohyblivost páteře, protahuje svaly trupu a prsní svaly a posiluje abduktory a rotátory kyčle.

Základní pozice:
- Lehněte si na záda.
- Pokrčte nohy, chodidla jsou celou plochou na zemi. Nohy jsou na větší šíři než kyčle.
- Upažte ruce, dlaně vzhůru.

Provedení cviku:
- Nejprve se klidně nadechněte a s výdechem položte nohy vpravo, hlavu otočte vlevo.
- Zatlačte pravou nohu směrem do země.
- Stáhněte levou hýždi a opatrně zatlačte levý bok dopředu.
- Levé rameno a lopatka leží na zemi, stáhněte je od uší dolů.
- Dýchejte do břicha. Břicho se vám s nádechem zvedá a s výdechem klesá. Horní část těla relaxuje. Časem se pokuste dýchat do celého trupu – nejen do břicha, ale i do stran a do zad tak, aby se celý trup jako válec s nádechem rozšiřoval a s výdechem zmenšoval.
Vyměňte strany a cvik opakujte 10x na každou stranu.

Fit Pain Free je nová metoda cvičení, jejíž základy k nám přišly z Ameriky. Na jejím vývoji se podílí i Češka žijící v USA Líba Plačková. U nás ji propaguje zkušená lektorka a trenérka Hana Toufarová. Metoda Fit Pain Free je metoda izolovaného cvičení, která se zaměřuje na hledání a odstraňování příčin bolestí svalů a kloubů. U většiny cviků pracuje jen jeden sval – tj. pracuje izolovaně, ostatní mu nepomáhají, a tím se jednotlivé svaly „donutí“ správně fungovat.

Metodu Fit Pain Free mohou cvičit děti, dospělí i senioři, začátečníci i vrcholoví sportovci. K dispozici jim je dnes přes 400 cviků a přibývají další. Vydat se můžete na skupinové lekce, které se konají po celé České republice, anebo můžete zvolit individuální konzultaci. V rámci ní lektorka provede vstupní diagnózu, vybere a především vás naučí potřebné cviky, a na míru vám vytvoří tréninkový plán. To znamená, že domů si odnášíte soubor cviků, s přesným popisem a fotkami, víte pořadí cviků i počet opakování. Můžete tak cvičit doma nebo kdekoli budete chtít.

Hodnocení:
(3.9 b. / 9 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie
TÉMATA
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Soňa Prachfeldová
Tento cvik cvičím, po tomto návodu jsem ho vylepšila, díky.
Jitka Caklová
Také s Marií souhlasím, začínám to dělat čím dál častěji a pocit radosti ze zahrady se mi opět vrací :-)
Hana Rypáčková
Marie, super rada... ..
Marie Faldynová
Také já doporučuji spolupráci s fyzioterapeutkou, na štěstí jednu dobrou znám. Za nejdůležitější cvik považuji toto: VYPNOUT POČÍTAČ A PAK SE PROJÍT!
Jitka Hašková
Děkuji za radu. Chodím na cvičení pro seniory, které vede zkušená fyzioterapeutka.
Ludmila Svítilová
Paní Hašková- zkuste se poptat v okolí , nebo se podívat na internet, jestli ve Vašem okolí není nějaká lektorka.Podívejte se a uvidíte , jestli Vám to bude vyhovovat.-za to nic nedáte. Opravdu vím, že to funguje. Mamince je osmdesátdva let a určitě by necvičila něco , co jí nevyhovuje.Nezkusíte- nevíte.
Jitka Hašková
To je škoda, že tyto informace nebyly uvedeny hned. To samozřejmě mění můj pohled.
Ludmila Svítilová
Paní Hašková- pro Vaši informaci- paní Hana školí i fyzioterapeuty v nemocnicích-ale dále-pokud vám někdo přišlápne rameno- tak ta osoba neví, co dělá.To paní Hana ví přesně.A navíc ,co vím,tak všechny cviky cvičí lidi sami, vlastní silou.Maminka má tento cvik také.Není to jen otáčení nohou, ale cvičí se to přesně tak, jak je to v popisu- jedna noha se tlačí směrem do země, na druhé straně se stáhne hýždě-tím se posilují hýždové svaly.A ještě k tomu pracují svaly na zádech okolo lopatky. Také jsem ten cvik znala dřív,ale ne takhle přesně zacvičený. Je to skvělé cvičení a za tím si stojím.
Jitka Hašková
Pro seniory si myslím, že je nejvhodnější cvičení s fyzioterapeutem, který zná zdravotní stav cvičence. Je to z mé vlastní zkušenosti - je mi 74. Na jiné cvičení nechodím.
Jana Kollinová
Seznámit se s cviky pomáhajícími ke zlepšení pohyblivosti je zejména pro seniory dobrý počin. Ne každý senior je dlouhodobě praktikující "cvičenec." Doporučovala bych, aby byl soubor vždy doplněn o upozornění, ve kterých případech je cvik nevhodný. Na to upozornila ve svém příspěvku Jitka Hašková, že cvik v 1. dílu není vhodný pro skoliotickou páteř a to je můj případ (myslím, že mnoha dalších seniorů). Cvik č. 1 musím vynechat, ale zajímají mě další.
Dagmara Mac
Připadá mi vtipné, že cviky k nám přišly z Ameriky...tohle je jeden ze základních cviků jógy a hlavní pravidlo u jógy je : cvičit jenom do bolesti, nikdy ne přes ní ;-), v tomto cviku by měly být dlaně otočené do podlahy, možná tenhle detail je ta americká verze :-))
Jarmila Komberec Jakubcová
Chodíme s kamarádkami na cvičení pro seniory každé pondělí. Snažím se ráno si zacvičit svoji rozcvičku, kterou už dělám cca 20 let.
Jitka Caklová
Soňo mě :-) A to díky cvičení a nejen jemu v klidu domova, to je "Moje energie".
Soňa Prachfeldová
Cvičení nepřeháním. A v žádném případě nejdu do ničeho , co by mi způsobilo bolest. Koho v našem věku nebolí záda.
Jitka Caklová
Je to skutečně individuální. Já KDYBYCH před patnácti lety uměla poslouchat své tělo, tak jak to umím dnes, a ne někoho jiného, třebas v mém případě, kdy mi paní cvičitelka pomohla k dokonalosti tohoto cviku tím, že mi přišlápla levé rameno a rukou přitlačila kolena vpravo k zemi, nemusela jsem skončit během tří let na 3 operacích páteře. Cvičit mě naučili v lázních, za což jim velice děkuji, neboť z toho čerpám do dnes, ale poškození při "onom" cviku bylo tak velké, že operace byly nevyhnutelné. To je moje osobní zkušenost, co se týká cvičení za peníze, pro dobrou kondici pod odborným dohledem.
Ludmila Svítilová
Moje maminka má osmdesát dva roků a cvičí tyto cviky pod vedením p. Hany již dva roky každý den a je ve výborné kondici.Paní Hana se věnuje i tělesně postiženým a pomáhá jim v jejich nelehkém životě. Vychovává i lektorky, které pomáhají klientům po celé republice. Není to lehká práce a proto přeji paní Haně hodně spokojených klientů a držím palce .
Jaromír Rejthárek
Těch cviků je několik stovek. A protože cvičení je pro každého, tak z logiky věci to neznamená, že každý cvik je pro každého. A necvičí se jen na zemi. Nejdříve vyzkoušejte vyhledat kvalifikovaného lektora. Ten po rozhovoru a diagnostice klienta sestaví vhodné cvičení na míru. Osobní zkušenost. :-)
Zorka Horká
Trochu mi to zavání reklamou. A tenhle cvik rozhodně není vhodný pro každého.
Růžena Marková
Nechci nikoho odrazovat od cvičení, ale co je vhodné pro zdravého člověka může uškodit nemocnému. Vždycky je dobře se poradit s ortopedem nebo na rehabilitaci.
Hana Šimková
Do kondice mi to už vrátit nemůže. Jestli se mi podaří si lehnout na zem ,tak pokud by mě někdo nezvedl, ležím tam stále. Pro mně tedy nevhodné, ale jinak dobré, ale to už jsme cvičily v sokole.
Věra Halátová
Je to z jogy. Publikaci s těmito cvičeními mám doma, byla vydána někdy v roce 1977 nebo 1978. A jak píše paní Hašková, jsou to spinální cviky. Tak proč "nová cvičební metoda Fit Pain Free" přivezená z Ameriky?
Jitka Hašková
Poznávám v tom jeden ze sady spinálních cviků z hathajógy, kde je důležité, aby při vytáčení do strany zůstaly lopatky na zemi. Toto cvičení je nevhodné pro skoliotickou páteř, měla by se správně cvičit sestava celá a ne z ní vytrhávat jednotlivé cviky, hlavně ne z prostředka.
Jana Šenbergerová
Chtěla bych vidět cvik, při kterém pracuje jen jeden sval.
Hana Rypáčková
Taky mám na páteř a celého člověka svou sestavu. Ramena na jednu stranu a pánev na druhou je tam taky...
Dagmar Bartušková
Chodím na zdravotní cvičení a pilates. Je to super.
Jitka Caklová
Mně jde dobře základní poloha na titulním snímku. Cvičením cviku (přetáčením páteře) na snímku pod článkem jsem si přivodila výhřez disku (meziobratlové ploténky). Po fixaci páteře je pro mě cvičení nutností, ale jen vhodných cviků.