Prázdninová reportáž: Líbezné Chodsko
FOTO: Z rozhledny Bolfánek

19. 8. 2016

V druhé polovině prázdnin jsme se s mladší vnučkou vypravili na Chodsko. Hlavní popud k této výpravě byla 1. Evropská výstava chodských psů, konaná charakteristicky v Chodské Lhotě. Sobota byla jako vymalovaná a výstava perfektní, sešlo se tam na 350 vystavovatelů se špičkovými psy , z toho kolem 30 zahraničních majitelů tohoto krásného českého plemene. V hlavě mám pořád ten plán si ještě pořídit chodského psa a je jasné, že v tomto prostředí se řádně oživil.

Večer v Chodské Lhotě bylo veselo , přimo u kapličky postavili velký stan, hrála kapela revival Olympic, čepovalo se dobré pivo, prostě na návsi to žilo sousedským posezením. K vnučce se přitulilo malé kotě a já jen trnula, abychom s ním nejeli domů, naštěstí nebylo osamělé, mělo svůj domov blízko stanu, jen bylo zvědavé. Jako každé mládě.

Druhý den jsme se vypravili do Chudenic, na rozhlednu Bolfánek a do Americké zahrady. Chudenice je obec z roku 1200, patřící  v minulosti do majetku rodu Černinů. Dominantou v obci je kostel sv. Jana Křtitele, kaple sv. Anny u místního hřbitova a Starý zámek sloužící nyní jako muzeum Josefa Dobrovského.  V Chudenicích je krásný rozlehlý zámecký park se zámkem zvaným Lázeň, který sloužil jako letní sídlo Černínů. Zámek není přístupný, ale je zřejmé, že údržba pokračuje. Kousek za Chudenicemi je rozhledna Bolfánek - původně poutní kostel sv.Wolfganga, později byl zbořen. Zachovala se věž, přestavěná v letech 1826-45 na rozhlednu - současný Bolfánek. Zpětně se zamýšlím, proč Bolfánek, zajímavé pojmenování.

Z Bolfánku jsme se vydali do Americké zahrady, která je Národní přírodní památkou. Založena byla v roce 1842 Evženem Černínem, obsahuje vzácné stromy a keře dovezené z jižních států. Mezi nejznámější patří Douglaska tisolistá  úctyhodný věk -  rok 1840 - soutěží o Strom roku 2016.  Dali jsme jí hlas na rozhledně, kde měli podpisový arch. Kousek pod zahradou se nacházejí tzv. Kvapilova jezírka . Jaroslav Kvapil byl rodákem z Chudenic, spisovatel, básník. Spodní jezírko se jmenuje Rusalčino - v tomto prostředí napsal Jaroslav Kvapil mimo jiné i libreto k Prodané nevěstě Antonína  Dvořáka. Americká zahrada zapadá a navazuje ideálně do okolního lesoparku. V těchto končinách na člověka dýchá harmonie a klid úchvatné přírody,  člověk pokorně vnímá krásu kolem sebe.

Cestou z Chudenic jsme zaparkovali auto na velkém parkovišti a vydali se turistickou cestou na rozhlednu Koráb. Vrch Koráb svojí nadmořskou výškou 773 m. patří k nejvyšším vrcholům Chudenické vrchoviny. Rozhledna je stavěna z ocelového materiálu má 146 schodů a po vyšlapání jsme zase žasli z výhledu. Jen fotit se tam dalo špatně, vyhlídka je zasklená, okna byla špinavá a odráželi jsme se silně na fotkách. Dole je příjemná restaurace, pořádají zde hostiny i svatby.

Další den jsme se vydali do Domažlic. Je to nádherné město, nejstarší historické zmínky  se objevují kolem roku 993. Byla jsem v Domažlicích mnohokrát, ale vždy se tam vracím a moje vnučka Lucka tam byla poprvé. Tak jsme nejdříve zdolali 194 schodů na domažlickou věž, je to skutečně dominanta,  pohled na město je nádherný . Po sejítí jsme si  šli  odpočinout do cukrárny na dobrou zmrzlinu,  předzahrádky s krásným výhledem na měšťanské domy, jsou skoro všude. Poté jsme ještě navštívili Chodský hrad - původně gotický hrad z 13 století, založený českým králem Přemyslem Otakarem II. Od roku 1931 v něm sídlí Muzeum Chodska a zážitek z návštěvy muzea je ohromný. Chodský hrad má též rozhlednu, naštěstí nahoru vedlo asi jen 90 schodů .I ty jsme zdolali.

Navštívili jsme ještě obec Kotouň a pramen živé vody Kloubovky , který vytéká pod kapličkou p.Marie. Nabrali jsme si vodu, napili, našli dokonce i několik hříbků.  Projeli jsme Nepomukem a vraceli se domů.

Pominu ještě městečko Kdyni, kde jsme byli ubytovaní , to někdy příště, abych nebyla moc rozvláčná a stručně tyto krásy nelze popsat.

Příští rok přijedem navštívit další nám méně známá místa. Chodsko, jsi líbezné!

PRÁZDNINOVÁ REPOTÁŽ - Napište reportáž z výletu, dovolené, z vašeho města či obce. Autoři reportáží získají předplatné MF Dnes, anebo kvalitní LED svítilny. Pravidla soutěže najdete zde.

cestování Soutěž - prázdninová reportáž

Na Zelený čtvrtek začíná na státních hradech a zámcích turistická sezona. Tak si vyzkoušíme vaše znalosti na téma "České hrady a zámky."

AKTUÁLNÍ ANKETA

Provedli jste nějaké úpravy svého bytu či domu na stáří? (sprchový kout místo vany, bezpečnostní madla, bezbariérové prahy apod.)

Ano, úpravy bytu jsem (jsme provedli)

29%

Ano, ale zatím jen částečně

15%

Nevím, jaké úpravy by to měly být

11%

Ne, ale zvažujeme to

13%

Ne, o žádných úpravách neuvažuji

17%

Ne, protože na to nemám peníze