Rekreace ROH - dovolená ve stylu Jako tenkrát
FOTO: autorka

28. 6. 2016

Na svém první setkání íčkařů v Ředkovci nám všem vyprávěla jedna z účastnic o svých zážitcích ze zájezdu do Tatranské Lomnice, který v hotelu Morava pořádá cestovní kancelř ATIS. Jednalo se o týdenní pobyty ve stylu retro s návratem do doby minulé, kdy se pořádaly rekreace ROH. Protože tento zájezd se uskutečňuje jen 3x ročně, je o něj obrovský zájem, a tak jsem si již pobyt zajistila asi půl roku dopředu. A opravdu jsem nelitovala.Tolik legrace a skvělých lidiček lze poznat asi jen na takové dovolené. Protože všechny nás spojovala dobrá nálada, smysl pro recesi a báječná zábava.

Recesní Rekreace ROH - dovolená v Tatrách je speciání retro-pobyt, který pořádá cestovka ATIS již deset let a je určena pro lidi, kteří rádi zavzpomínají, mají smysl pro humor a rádi se seznamují, jako tenkrát.Už první uvítání na pražském Hlavním nádraží signalizovalo, že si užijeme hodně legrace. Někteří účastníci zájezdu byly dobově upraveni, měli pionýrské šátky, svazácké košile a znaky ROH. To už na nádraží vyvolávalo v ostatních cestujících asi zvláštní pocity, protože nás obcházeli skoro nevěřícně.

Do Popradu jsme společně odjížděli vlakem, kde ve dvou přidělených vagonech nás přivítal "kulturní referent", který nás seznámil s programem zájezdu a dal všem účastníkům připít pravou moravskou slivovici. Při příjezdu nás čekaly autobusy, které nás pak odvezly do Tatranské Lomnice hotelu Morava..Před hotelem na nás čekal "uvítací výbor" - servírky převlečené za pionýrky a na počest se ozvala i Píseň práce.

Ráno v 6.55hod. přesně nás vzbudily řízné tóny budovatelských písní a krev jsme si rozproudili svěží rozcvičkou před hotelem v ranní rose. .A tak tomu bylo každý den až do našeho odjezdu.

Hned druhý den v neděli jsme společně jeli do Pieninského národního parku, kde programovou atrakcí je splav Dunajce na pltích a pak nás čekal pravý goralský oběd. Odpoledne jsme navštívili skanzen a výrobu první slovenské whisky včetně její ochutnávky. A to nás ještě večer čekal seznamovací večírek s živou hudbou. Myslela jsem, že si ráno pospím, ale báječný kolektiv vám prostě nedovolí se z ranní rozvičky tzv.ulít.

V dalších dnech jsme navštívili postupně Štrbské pleso, Spišský hrad, Kežmarok  a i trhy v nedalekém Polsku. Počasí nám celkem přálo, sice se občas zatáhla obloha a spadlo několik dešťových kapek, ale dá se říci, že celý pobyt proběhl ve velmi slušném počasí. V polovině týdne ve středu jsme po ranní rozcvičce si mohli  vybrat pracovní náčiní a byla tady dlouho očekávaná brigáda. Já vyfasovala motyčku, ale protože nejsem moc zručná, spíše jsem si okopala nohy. Někteří účastníci měli i dobové pracovní kalhoty či různé šatové zástěry a pracovali fakt jako o život. To mně nehrozilo, trochu jsem předstírala, že pracuji, a hned vyrazila si opékat špekáčky či ochutnávat kotlíkový guláš a pivo. Ale neušla jsem pozornosti jedné "svazačky", která  se mě zeptala, zda už mám odpracováno, že se tak hrnu na jídlo. Ale to vše jen v rámci recese. Nakonec bylo sportovní utkání. Většinou jsme byla družstva Česko versus Morava.

Ze všeho nejlepší byl závěrečný rozlučkový večer, kde jsme si každý připravil nějaký dobový retro oděv či alespoň klobouk nebo něco, co připomínalo dobu předminulou, Kdo si z domova nic nepřivezl, tak i na to štáb ATISU pamatoval, autobusy zastavily před takovou slovenskou "hrabárnou" s názvem ŤAVA, kde nakupovali místní Romové, každý kus oblečení za 20 centů. Kdo si co vyhrabal, bylo jeho.Za jedno Euro se tam člověk oblékl od hlavy k patě.

Musím se ještě zmínit, že po dva večery byl přítomen i sexuolog radim Uzel, je výborný vypravěč a sklidil obrovský úspěch. V druhém večeru odpovídal na různé dotazy a asi byste byli překvapeni, o co senioři měi zájem.Štáb celého ATISU i pracovníci hotelu Morava se o nás báječně starali, jídlo nemělo chybu a ubytování bylo na jedničku.

Jediné, co trochu připomíná totalitní dobu, je výzdoba imitující "Zotavovnu ROH". Nápisy tehdejší doby jsou pro pobavení např. "Traktor v poli špatně leze, překážejí-li mu meze". Nejvíc rekreantů je ve věkovém rozmezí od cca 50 let výše. Kdo hledá v retro-pobytu nějakou spojitost s politikou, tak je na omylu. Prostě jsme se skvěle bavili a užívali si krásy Tater.

Kdyby znovu do Tatranské Lomnice hotelu Morava přijel Gustav Anděl, asi by se nestačil divit, jak se hotel a služby změnily. Všechny pokoje jsou vybaveny koupelnou a WC, novým nábytkem a i okolí se hodně změnilo. Měli jsme možnost večer sledovat oba filmy s Jaroslavem Marvanem a hned porovnávat.

A tak, kdo se chcete pobavit, zasmát a užít si báječnou týdenní dovolenou, jeďte do hotelu Morava. Setkala jsem se tam s lidmi, kteří na retro-pobyt jezdí už i 10x - tedy od začátku.Většína z nás se loučila se slovy - přijedeme znovu a vychutnáme si to. Štáb ATISU v čele s jeho ředitelem se nám plně věnovali, jejich každodenní vtipy nás rozesmávaly už od ranního nástupu na rozvičku  až po večer.

Snažila jsem se co nejvíc z akcí nafotit, rozcvičky ale nemám, protože jsem pilně cvičila. Na portálu je i článek z r. 2014 naší íčkařky Květky H., která mě k pobytu v Tatrách inspirovala, a můžete se dozvědět i další podrobnosti.