Jako dílo sezony představila Národní galerie v Praze ve Šternberském paláci malbu Petra Paula Rubense Večeře v Emauzích. Na tříměsíční výstavu ho do Prahy zapůjčilo muzeum Prado v Madridu. Obraz s biblickým výjevem je vystaven ve stejném sále, kde jsou další dvě známá Rubensova díla - Umučení sv. Tomáše a Sv. Augustin, které Rubens namaloval pro pražský kostel sv. Tomáše.
Kromě nevšední interpretace biblického příběhu, který zájemcům přiblíží komentované prohlídky, je obraz unikátní tím, že ho autor se vší pravděpodobností namaloval pro sebe. Dílo zdobilo jídelnu v jeho domě v Antverpách. Odtud putoval do španělského kláštera El Escorial a později do muzea Prado.
Zápůjčka je podle ředitele NG Jiřího Fajta výsledkem spolupráce NG s madridským muzeem. "Důležitá je v první řadě samotným obsahem - Petr Paul Rubens je jeden z nejvýznamnějších umělců evropského baroka. Pro NG je důležitý také diplomatický aspekt celého projektu. Tato výstava je prvním krokem na delší cestě úzké vzájemné spolupráce. Pracujeme například na přípravě výstavy (španělského malíře) El Greca, která by měla mít svou část španělskou a pražskou," řekl Fajt.
Podle kurátorky Sbírky starého umění NG Olgy Kotkové Rubens zpodobnil známou epizodu z evangelia sv. Lukáše s neobyčejným nádechem každodennosti, který pravděpodobně vysvětluje právě někdejší umístění obrazu v malířově komnatě. Ukazuje Šimona a Kleofáše putující do Emauz, k nimž se připojuje Kristus, jenž ale svými učedníky zůstává nepoznán. Až během večeře dvojice prozře.
Zatímco toto plátno nabízí intimní polohu malířovy tvorby, plátna se sv. Tomášem a sv. Augustinem ukazují oficiální projev, který Rubense proslavil po celé Evropě. Svědčí o dovednostech, jež si u Rubense cenil mezi jinými anglický král Karel I., francouzská královna Marie Medicejská či převor kláštera augustiniánů u Sv. Tomáše Jan Baptista Svitavský z Bochova, který u Rubense malby pro pražský kostel objednal.