Můj tip na dovolenou:
Rozmarýnový ostrov Vis

11. 9. 2015

V roce 2012 jsme si vybrali dovolenou v Chorvatsku, tentokrát jsme chtěli navštívit nějaký ostrov. Náhoda tomu chtěla, že nám byla doporučena cestovní kancelář MLK-tours z Frýdku-Místku a tato CK organizovala zájezd právě na ostrov Vis. V nabídce k tomuto zájezdu byla tato věta: „Pokud máte zájem o panenskou přírodu a chcete zažít jedinečnou a dnes již vymizelou středomořskou atmosféru i způsob života – je tato dovolená právě pro Vás.“ Vyhovoval nám termín začátkem září a cena byla více než přijatelná. Bylo rozhodnuto.

Přišel den D a my odjížděli v plně obsazeném autobusu přesně na čas směr Split, tam jsme se měli nalodit na trajekt a odplout vstříc neznámému dobrodružství.

Již při nastupování nás vítala usměvavá pani mého věku, což bylo velmi sympatické, průvodkyně Hanka. Do Splitu jsme dorazili v ranních hodinách, zbývalo více než dvě hodiny času k nalodění na trajekt. Hanka nás dovedla do centra Splitu a mohli jsme se začít kochat pravou chorvatskou historií. Procházeli jsme uličkami starobylého města a těšili se pohledem na zbytky Diokleciánova paláce, jenž byl římským císařem a město založil na konci 3. století. Ale čas neúprosně utíkal a my se vraceli do přístavu k nalodění.

Plavba po moři trajektem trvala přes dvě hodiny. Na obloze se honily mraky, počasí vůbec nevypadalo lákavě letně. A už je tu pevná zem, přístav v městečku Vis. Z přístavu jdeme pěšky do hotelu Issa, zatímco naše kufry se vezou v dodávce. Není to daleko, a tak nám to ani nevadí. Hotel je velký, působí dobře a k moři je to jen pár schodů, přejít úzkou silničku a jste na pláži.

Ubytování se nám líbí, připlatili jsme si za výhled na moře a jsme nadšeni. Před hotelem se rozprostírá zátoka ve tvaru U, hned ráno zjistím, že slunce vychází na levé straně zátoky. Než se stačíme nasnídat, venku se zatáhne a začne pravá nefalšovaná bouřka. Za hodinu na nás jukne sluníčko a svítí až do večera. A tak je to s počasím každý den, ráno nebo odpoledne bouřka, ale zbytek dne je krásně, teploučko, koupání.

Máme výbornou partu veselých seniorů, která nás přijala mezi sebe, a tak je plno legrace. Celá parta na pláži tráví co nejvíce času. Já s manželem jsme hned první den zjistili, že okolí hotelu přímo vybízí k pěší turistice. A tak se každý den vydáváme na stále delší procházky. Půl dne jsme „na cestách“, půl dne u vody. Z vycházek si nosím různé bylinky, nejvíc mě uchvátí obrovské keře rozmarýnu, jen tak nadivoko. Rostou všude, stejně jako fenykl. Jenom vavřín roste na celém ostrově pouze na jednom místě, to nám zjistila průvodkyně Hanka, která by mohla dělat vzor pro ostatní průvodce. Je pořád s klienty, organizuje vycházky, výlety, má spoustu informací. I to lenošení u vody má pod kontrolou. Naši kamarádi nás netrpělivě vyhlížejí a prohlížejí naše úlovky. Brzy je svou vášní pro bylinky doslova nakazím.

Ostrov Vis má rozlohu asi 90,3 km², trvale tam žije něco přes 4000 obyvatel. Na ostrově jsou dvě městečka: Vis a Komiža, jsou půvabné, každé má svůj přístav a z jednoho do druhého jezdí i autobus. Ve vnitrozemí jsou zemědělské usedlosti a malé osady, z velké části již opuštěné. V dřívějších dobách žilo vnitrozemí bohatým životem, v každé obci byl kostel, škola a, světe, div se, třeba i divadlo. Bohužel to už je minulost. Také je minulostí to, že ostrov byl za Titovy éry vojenskou základnou zcela nepřístupnou cizincům, ale díky tomu má ostrov, jako jeden z mála, funkční kanalizaci. Vojenská historie je jistě velmi zajímavá a vydala by na samostatný článek. Ostrov je prošpikován různými tunely, podzemními chodbami a bunkry. Dnes se ostrované živí především turismem, ve vnitrozemí se pěstuje vinná réva, olivovníky a fíkovníky. Velký význam má pořád i rybolov.

V době, kdy jsme tam byli, dozrávaly opuncie. Já, neznalec, jsem jednu utrhla a hned jsem měla plnou dlaň jemňoučkých bodlinek, aby ne, vždyť je to přece kaktus. Potom nám ukázala jedna domorodkyně, jak s tímto ovocem zacházet. V žádném případě je netrhat holou rukou. Pěkně okrájet nožem a přidržovat vidličkou, ale i to je umění. Okrajovat tak, aby se spadlé bodlinky nedostaly na ovoce. Opuncie mají lahodnou chuť a vaří se z nich třeba výborná marmeláda, používají se do různých salátů a na přípravu dezertů.

Dovolená na ostrově Vis patří k těm nezapomenutelným. Určitě k tomu přispěla výborná parta, senzační delegátka, vůně rozmarýnu, fenyklu a jiných bylinek, nádherné moře a hlavně pocit bezpečí při toulkách ostrovem.

To se nedá jen tak vypovědět, to se musí zažít.

Můj tip na dovolenou či výlet - velká letní soutěž o pobyt v Česku. Napište do rubriky Moje cestování, kde jste byli, co se vám na dovolené či výletě líbilo, jak jste byli spokojeni se službami – ubytováním, stravováním, průvodci, delegáty cestovních kanceláří. Popište, co bylo na navštíveném místě nejzajímavější, co stojí za to vidět, ale i to, co se vám nelíbilo a co byste nedoporučovali. Článek nadepište Můj tip na dovolenou. Všechny příspěvky budou 30. září slosovány a vítěz vyhraje třídenní pobyt v některém z českých penzionů. Více informací zde.