Škodolibější ženy by možná řekly, že podobných důkazů ani není třeba – nicméně se objevila nová studie, podle níž mají muži větší sklony dělat idiotské věci než ženy. Napsal to zpravodajský server news.com.au.
Existuje už řada studií, které došly k závěru, že muži častěji než ženy míří na pohotovost se zraněními způsobenými různými nehodami. To ovšem může způsobovat fakt, že muži častěji provozují kontaktní či vysoce rizikové sporty nebo jsou zaměstnáni v rizikovějších povoláních.
Podle časopisu Britské lékařské asociace BMJ ale existuje zvláštní třída "idiotského rizika". Do ní patří takové aktivity, kde se riziko opravdu, ale opravdu nevyplatí – a výsledek je dosti děsivý.
Proč to dělají? Že by ego?
Pro posouzení toho, jaký je poměr mužů a žen podstupujících idiotské riziko, se BMJ podíval na vítěze takzvaných Darwinovských cen za posledních 20 let. Tyto humorně míněné ceny nominují a oceňují ty, kdo provedli něco, co natolik protiřečí běžnému zdravému rozumu, že při tom přišli o život. A podle Darwina jsou tyto ceny nazvány proto, že podle autorů cen tito pitomci vlastní smrti vylepšili evoluční genofond lidstva.
Za sledované období bylo z 318 ověřených nominací 282 mužů a jen 36 žen. Muži tedy tvořili bezmála 89 procent a mimo jiné se mezi nimi objevily tyto šílenosti:
* muž, který se rozhodl svézt za vlakem tak, že za něj zahákl nákupní vozík a posadil se do něj: vlak ho usmýkal k smrti.
* terorista, který poslal bombu v dopise, ale nedal na něj dostatek známek. Dopis se mu vrátil, a on ho bezmyšlenkovitě otevřel.
* tři muži, kteří hráli vlastní verzi ruské rulety s nevybuchlou nášlapnou minou v Kambodži – střídavě na ni šlapali a mezitím do sebe obraceli panáky alkoholu. Mina nakonec vybuchla a zabila všechny tři.
* muž, který dovolil svému bratranci, aby si motorovou pilou uřízl nohu a mohl žádat o vyplacení úrazové pojistky. Bratranec přeřízl hlavní tepnu a na místě vykrvácel.
* muž, který se rozhodl provést ozbrojenou loupež v obchodě – konkrétně v obchodě se zbraněmi, plném střelných zbraní a ozbrojených zákazníků. Navíc před obchodem parkovalo policejní auto, takže byl okamžitě přemožen a dopaden.
Vědci tvrdí, že zjištěné výsledky odpovídají jejich premise, že muži – ač racionálněji založeni – jsou ochotnější dělat pitomější věci. Ale proč tomu tak je, to zatím i vědeckým mozkům zůstává záhadou.