O trendech v cestovním ruchu a o tom, jakou dovolenou si vybírají čeští senioři jsme hovořili se Stanislavem Zímou, marketingovým ředitelem cestovní kanceláře Exim Tours.
Kam se podle vašeho názoru posunula skupina „senioři“? Vyvíjí se stejně dynamicky jako vše kolem nás?
Zcela jistě se přizpůsobuje rychlému dění kolem nás. Dnešní senioři jsou mentálně v jiné rovině než před dvaceti lety. Už to nejsou ti lidé, kteří přednostně vše věnují jen svým dětem, své rodině, ale umí myslet i na sebe. Z toho pramení posun i v cestovním ruchu. Naši účastníci zájezdů – senioři – patří mezi tu nejzvídavější skupinu, která dobře ví, kam a proč cestuje.
Vy tedy nevyužíváte možnosti dotací z Bruselu, kdy jsou nabízeny zájezdy 55+ sice za výhodných finančních podmínek, ale vesměs neatraktivních termínech...
Ne, my máme zkušenosti, že senioři nechtějí být zařazováni do speciálních skupin a nechtějí mít nějaký speciální program. Dokonce u nás v Eximu patří mezi tu bonitnější skupinu. S prodlužujícím se lidským věkem se rovněž vytváří nová generace těch starších cestovatelů. Nerad užívám slova senior, ale chápu, že je to dnes obecně uznávaný pojem. Jsou to lidé, kteří jsou náročnější na kvalitu hotelů, nabídku služeb a především na pestrý program.
Hovoří se o tom, že se letos enormně zvýšil počet reklamací vůči cestovním kancelářím, jaké jsou vaše zkušenosti?
Je pravda, že nový občanský zákoník jakoby dal stěžovatelům křídla. Nejen, že se opakují stížnosti typu, že moře je moc slané, písek příliš jemný a slunce vychází nekřesťansky brzy. Objevily se však vyloženě podvodné stížnosti, kdy si naši klienti vyfotografovali například interiér úplně jiného hotelu, než ve kterém bydleli, a dožadovali se nějaké satisfakce. My však dobře víme, s jakými kapacitami pracujeme, a takovýhle trik jsme rychle prohlédli. Počet oprávněných reklamací se u nás pohybuje v promilech procenta.
České turisty letos vyloženě zaskočilo rozhodnutí ČNB o oslabení koruny vůči euru. Museli jste s tím pracovat při přípravě cen?
V letní sezóně jsme tuto situaci řešili snížením marže pro cestovní kancelář. Prodávají se však již i zájezdy na zimní lyžařskou sezónu, v nichž budeme muset toto rozhodnutí již promítnout, takže se ceny těchto pobytů zvyšují v průměru o osm až deset procent. To neustále opakované heslo, že euro prolomilo hranici 28 korun je spíše psychologickou překážkou. U Čechů to má prozatím ten důsledek, že mají zájem o služby all inclusive, nebo o zakoupení fakultativních služeb zájezdů či programů ještě v Česku za koruny.
Pokračuje trend zkracování pobytů, který trvá již alespoň pět let?
Ano. Lidé opravdu radějí jedou na sedm dní k moři a na sedm dní do hor. To se týká i starších účastníků, což je rozdíl proti klientům naší mateřské německé centrály REWE Touristik. Neměčtí rentiéři čím dál tím častěji tráví například tři až čtyři měsíce v Tunisu. Přežijí tam ty sychravé měsíce a pak se vracejí do Evropy.
Využívají klienti možnosti připojištění na nenadálé situace?
Začíná to být zvykem i u nás. Doporučujeme našim cestovatelům aby si zaplatili pojištění pro případ náhlého onemocnění či ještě hůř – úmrtí v rodině. Za pomoci této pojistky, která představuje třeba pár stokorun je možné získat zpět až 80 procent ceny zájezdu.
Cestovní kanceláře stále častěji nabízejí zájezdy na tzv. first moment, zaznamenáváte i vy nárůst takto prodaných zájezdů?
Zaznamenáváme a není se co divit. Při koupi zájezdu tímto způsobem například platbou části zálohy již v listopadu předchozího roku mohou lidé ušetřit až 20 procent celkové ceny zájezdu.
Můžete nám na závěr říct, jaké jsou vaše tipy na letní dovolenou 2015?
Můj osobní názor a vývoj posledních měsiců mi dává za pravdu, je, že se turisté vrátí v plné míře do Egypta. Vnitropolitická situace v této zemi se značně uklidnila a je pravda, že třeba takovou Alexandrii málokdo zná. Je to krásné město uprostřed zeleně, které má nádherné pláže srovnatelné s Karibskými a rovněž hotely jsou tam ne velmi dobré úrovni. Bohužel největší „výletový“ tahák, kterým bezesporu byla cesta po Nilu, zatím nemá dosti zájemců. Přitom na zájezdy do Luxoru a Údolí králů se už dávno jezdí. Stejně velkým lákadlem je exotika, v níž je obzvláště atraktivní a ne zcela běžná destinace - ostrov Jamajka. Zde doporučujeme využít nabídky fakultativních výletů nebo přímo poznávací okruh ostrovem. Osobně jsem rád, že se mezi našimi klienty těší velké oblibě velké poznávací zájezdy Marokem. Málokdo si umí představit, jak atraktivní jsou zájezdy po této zemi plné tradičního umění, nádherné zeleně, krásného moře a historických památek.
Myslíte si, že výskyt Eboly nějak dramaticky ovlivní rozhodování českých turistů, kteří se chystají do Afriky? Počítáte s nějakým omezením prodeje těchto zájezdů?
Jsem optimista a věřím, že se tuto nemoc podaří brzy dostat pod kontrolu. Ostatně dnes (20.10.) by první vítězství nad epidemií měla ohlásit Nigérie. Ohledně zájezdů do Afriky, dle mého názoru může výskyt nemoci a především informace médií ovlivnit současné odlety. Klienti mohou reagovat tak, že svoji cestu odloží. Opakuji, jsem v tomto směru optimista a předpokládám, že již kolem Vánoc budou zájezdy do Afriky vypravovány dle původních termínů a objemů.