Digitální propast. Problém, který se projevuje čím dál výrazněji. Nejen u starších lidí
Ilustrační foto: Pexels

Digitální propast. Problém, který se projevuje čím dál výrazněji. Nejen u starších lidí

15. 3. 2023

Je to tak složité, že jsem to vzdal. Ta věta je často slyšet, když se člověk, který neovládá všechny současné digitální vymoženosti, dostane do situace, že je nucen elektronicky komunikovat s úřady.

Přibývá těch, kteří jsou znevýhodněni, protože nejsou zdatní v zacházení s internetem. Týká se to lidí všeho věku.

Přihlašte se bankovní identitou.
Zařiďte si identitu občana.
Zaplaťte pomocí QR kódu.
Daně můžete podat jen přes datovou schránku.
Ten dokument vám nasdílíme a vy ho pak podepíšete elektronicky.
Vyplňte online formulář. Ne, telefonicky nekomunikujeme, jen výhradně online.

Pro někoho jsou tyto věty běžnou součástí života, pro jiného zní jako signály z kosmu, jejichž obsah nechápe. Technologie jsou rok od roku modernější a ne každý dokáže využívat vše, co nabízejí. Problém je, že v mnoha směrech už nejde o to, zda je člověk využívat chce, ale že je k tomu společností nucen, byť to třeba není v jeho silách.

„Prudký nástup internetu v posledních letech přinesl fenomén, který nazýváme digitální propastí. Jedná se o zvyšování rozdílů mezi lidmi, kteří používají internet k celé řadě činností a těmi, kteří toho nejsou schopni či ochotni,“ píše se ve zprávě Českého statistického úřadu Senioři v datech 2022. Její autoři zmiňují, že právě lidé vyššího věku jsou tímto problémem nejvíce zasaženi, nicméně skutečnosti je taková, že i mezi lidmi mladšími je mnoho těch, na které je už současný přetechnizovaný svět zkrátka příliš náročný.

„Chtěla jsem pomoci mamince s vyřízením příspěvků, kvůli současnému zvýšení cen energií, ale prostě jsem to elektronicky nedala. Myslela jsem si přitom, že ovládám počítač průměrně, ale chtělo to po mě tolik dokumentů a úkonů, že jsme nakonec s mámou šly na úřad. Vůbec si nedovedu představit, že by to matka vyřizovala sama a to přitom ovládá internet, umí posílat maily, vyhledává si informace,“ vypráví třiapadesátiletá Jaroslava, která pracuje jako skladnice. Říká, že má mezi svými kamarádkami, které rovněž vykonávají dělnické profese, mnoho takových, které začínají mít s náročností elektronické komunikace problém. „My opravdu nemáme čas učit se stále nové věci. Jsme rády, když přijdeme z práce domů. Jsme tak unavené, že si chceme odpočinout a ne koukat do noci do počítačů a učit se tam novinky a vychytávky, když mi stačí, že umím poslat mail, projet Facebook a vyhledat si na internetu třeba jízdní řády či si tam něco zajímavého přečíst. Mně to opravdu stačí, nechci se učit nějaké ty kódy, elektronické podpisy a další šílenosti,“ tvrdí.

Jednasedmdesátiletý Pavel se nedávno rozzlobil, když mu v telefonu sestra v ordinaci jeho obvodní lékařky sdělila, že se má objednat online. „Řekl jsem jí, že jí volám, abych se objednal, ona trvala na tom, že mám vyplnit online formulář na jejich stránkách, že nemá čas zvedat celý den telefony, protože musí pomáhat paní doktorce. No a tak kdybych neměl chytrý telefon nebo počítač, tak mám chcípnout? Navíc mi to vůbec nešlo, pořád se do toho systému nedalo dostat. Já byl vždy pro pokrok, když začal internet, byl jsem z něho nadšený. Ale to co se děje nyní, je už moc,“ říká.

Digitální propast je jev, který čím dál více rozděluje společnost.

„Opravdu se v tomto začínají výrazně projevovat rozdíly mezi lidmi. Na různé žádosti potřebujete bankovní či online identitu, což je pro někoho bariéra. Týká se to i hledání práce, bydlení, celoživotního vzdělávání, ale i hledání volnočasových aktivit pro děti, školek, hodnocení škol. Vše toto jsou věci, kdy digitální propast znevýhodňuje nižší sociální třídy,“ uvedl sociolog Daniel Prokop.

Mnozí lidé vzpomínají na dobu, kdy cestovní kanceláře vydávaly lesklé katalogy plné fotek nádherných míst. „Vždy jsme si s manželem vzali v kancelářích cestovek pár katalogů a pak si v zimě prohlíželi fotky, porovnávali a pak si něco objednali, přičemž jsme se ještě vždy šli poradit přímo do kanceláře s příjemnou paní. Byl to takový rituál. Nyní byly v našem městě pobočky všech cestovek zrušeny, komunikovat se dá jen telefonem či mailem, objednávat se vše musí online. Rozumím tomu, že cestovky takto ušetří spoustu peněz a chápu argument, že si můžu fotky prohlížet na internetu stejně jako kdysi v katalogu. Ale když jsem to vše online objednala, přišel mi z cestovky mail, že smlouva bude platná, až ji vytisknu a pošlu jim s podpisem. Když jsem jim oznámila, že nemám tiskárnu, slečna na telefonu se velmi divila. Takže se předpokládá, že každý má dnes doma nejen počítač ale už i tiskárnu. No to je strašné, “ říká šestašedesátiletá Helena.

Velký problém pociťují lidé, kteří dosud nepoužívali chytrý telefon. Ti, kteří byli přesvědčeni, že zůstanou u tlačítkového, jsou nyní okolnostmi nuceni pořídit si nový, modernější přístroj. Přesně tento problém popisuje i už zmíněná zpráva Českého statistického úřadu, ve které stojí:

„Problémem může být i nepoužívání chytrého telefonu, protože ten ve spojení s aplikacemi dostupnými na internetu, je v posledních letech hlavní hnací silou dalšího rozvoje digitalizace společnosti. Ve věku 16 až 44 let má chytrý telefon a internet v mobilu používá, až na výjimky téměř každý. Oproti tomu v případě lidí starších 65 let využívá toto spojení 30 % z nich a u nejstarších spoluobčanů (75+) používá internet v mobilu jen 15 % osob. Tito lidé jsou taky významně omezeni z používání některých služeb, jako bylo například objednání se na očkování či při komunikaci s úřady online.“

Na jedné straně se hodně mluví o nutnosti další digitalizace společnosti, která přináší úspory a zjednodušení jednání. Na straně druhé je mnoho lidí, kterým digitalizace přináší jen a jen starosti. A dá se odhadnout, že se digitální propast bude stále prohlubovat. Některé změny a novinky totiž do našich životů pronikají tak rychle, že zpracovat, vyhodnotit a využívat je, je hodně náročné.

technologie životní styl
Hodnocení:
(5 b. / 26 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Věra Ježková
Nemám a nechci mít chytrý telefon ani internetové bankovnictví. Když jsem ještě chodila do práce, asi dvakrát jsem zvládla vyplnit daňové přiznání elektronicky; ale zcela mě to vyčerpalo. Přestože si s internetem celkem dobře rozumím, stále intenzivnější digitalizace mi vadí. A vůbec se mi nelíbí, že jsou k elektronické komunikaci nuceni lidé, kteří nemají počítač a/nebo chytrý telefon, nebo kteří ji zvládají jen obtížně nebo vůbec ne.
Jiří Libánský
Našemu dědovi je 96 let. Teď nedávno jsem mu koupil telefon s velkým displeyem a tarif s datovým připojením. Na to, že nikdy nečuchnul k počítači se učí celkem rychle a zvládání nových funkcí a služeb, které mu telefon poskytuje ho baví. Teď si zařizuje datovou schránku.
Jiří Dostal
:-) Cílená sociální segregace přikrytá hřejivou šancí pro svobodu volby :-)
Daniela Řeřichová
Článek věcně popisuje žitou realitu. Já osobně jsem v pracovním procesu, takže mám datovou schránku, identitu občana, platím QR kodem, atd. , ale většina mých vrstevníků je z těchto technických požadavků zoufalá. Opravdu jim to přináší zvýšené náklady a opravdu jsou v mnoha směrech znevýhodněni.
Jan Zelenka
Zatím počítač zvládám, internetovému bankovnictví se vyhýbám, bojím se ukradení dat. Modernizace, digitalizace a celý ten technický vývoj jde nějak mimo mne a říkám si, ještě že jsem tak starej.
Ladislav Hnyk
Tento režim nás nutí kupovat si stále nové věci, které nepotřebujeme. Mám starý telefon Nokia a potřebuju akorát telefonovat a napsat SMS.Přes počítač jsem měl internetové bankovnictví.Jenže nyní to na mně chtělo nějaký QRkod.Tak jsem šel do banky a tam mně řekli, že si musím koupit nový chytrý telefon, na tom starém to nejde. Takže žádná výhoda pro nás starší lidi.Sice nám přidávají na důchodě, ale jinde zase ty peníze z nás vytáhnou aniž bychom měli zájem o nejnovější věci.
Dalibor Polanský
Dobře napsáno. Já s počítači dělám od osmdesátých let, dokázal jsem ho i navrhnout a složit, ale dnes už jen zírám. Všechno je čím dál složitější, programy i komunikace pokročily k nepochopitelnosti, bez internetu se teď pomalu nedá nic vyřídit. A to jsem na tom proti spoustě seniorů ještě dobře. Ti méně zdatní třeba v Lidlu nevyřídí slevy, ve spoutě dalších obchodů je to stejné, takže jsou nuceni platit větší ceny (není to diskriminace?), úřady jsou nedostupné a tak to je s celým segmentem elektronické komunikace. Tak je mi z toho nějak smutno.
Blanka Lazarová
Ještě pozn. : I chytrý mobil by mohli vyrábět jednodušší pro méně zdatné v IT. A nemusí to být jen senioři, kteří by si ho rádi koupili. Kolik z toho vlastně v mobilu kdo využíváme ?
Blanka Lazarová
Jsem hračička, mám ráda nové technologie. Ale bohužel se mi zdá, že nám život začínají čím dál tím víc komplikovat, místo aby nám ho zjednodušovaly. Článek je výstižný.
Jiřina Tomášková
Souhlasím. Já jsem "mladá seniorka", v důchodu jsem druhý rok, v zaměstnání jsem musela používat počítač, internet, ale nepodařilo se mi například objednat online k paní doktorce. Naštěstí mám ještě možnost objednat se telefonicky. Do penze jsem odešla ve třiašedesáti letech a právě digitalizace moje rozhodnutí podpořila. Pořádat videokonference v době covidu bez jakékoliv podpory od nadřízených je pro mě dosud noční můrou. Pokrok nelze zastavit, ale měl by být přínosem pro všechny.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.